Forum > Geluid

Neutrik trafo

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
15-12-2014 05:59
Ik snap niet goed waarom mijn in- en outputs op hun donder krijgen daardoor.
Free beats!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
15-12-2014 08:02

Hollender schreef:

Ik snap niet goed waarom mijn in- en outputs op hun donder krijgen daardoor.
In laptop-/computervoedingen (SMPS) zit bijna altijd een netfilter. In dit filter zitten meestal 2 condensatoren van fase en nul naar netaarde. De netaarde is meestal verbonden met de secundaire signaal-/circuitground. De 2 condensatoren vormen een spanningsdeler als je de netaarde niet aansluit waardoor je laptop zweeft op de halve netspanning... Bij het inpluggen van een 3.5mm jack wordt deze spanning vereffend door de input van bijv je mixer.
't is maar een hobby...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
15-12-2014 17:15
Ik werk enkel met een externe geluidskaart. Ik neem aan dat het probleem zich dan niet voor kan doen?
Free beats!
VincentsmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 18-3-2016
Berichten: 133
15-12-2014 17:28

Hollender schreef:

Ik werk enkel met een externe geluidskaart. Ik neem aan dat het probleem zich dan niet voor kan doen?
Ik heb een Sony VAIO met een externe geluidskaart en het probleem blijft zich helaas voordoen..
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
15-12-2014 19:30
Ik bedoel eigenlijk dat probleem waardoor de in- en outputs op hun donder krijgen.
Ik heb namelijk ook een vaio... En de ruis doet zich voor zodra de stekker van de voeding in het stopcontact wordt gestoken. De laptop moet dan zelfs niet aangesloten zijn op iets.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
15-12-2014 19:41

Hollender schreef:

Ik bedoel eigenlijk dat probleem waardoor de in- en outputs op hun donder krijgen.
Helaas. De USB kaart zit laagohmig vast aan de massa van de laptop -> net zo kwetsbaar voor vereffeningsstromen als een interne kaart.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
15-12-2014 20:11

Hollender schreef:

Ik bedoel eigenlijk dat probleem waardoor de in- en outputs op hun donder krijgen.
Zoals Dré al aangaf: de USB kaart hangt aan hetzelfde potentiaal als de laptop.
Kortom: Als er randaarde aan een apparaat zit, moet je deze ook aansluiten... Zit er niet voor niks aan.
Ik heb namelijk ook een vaio... En de ruis doet zich voor zodra de stekker van de voeding in het stopcontact wordt gestoken. De laptop moet dan zelfs niet aangesloten zijn op iets.
Het echte probleem zit dus elders in je installatie! Niet in de laptop(-voeding).
BTW: Ik heb in het verleden ook een Vaio gebruikt MET randaarde en GEEN problemen gehad met ruis of brom (in volledige live opstellingen met 3 ampracken, 50m analoge multi enz).

1) Probeer het probleem te isoleren: In welk apparaat / tussen welke apparaten ontstaat het probleem? 2) Kun je het probleem evt verhelpen met de groundlift schakelaar op je amps of andere apparatuur?
3) Als je een verbinding moet maken tussen een RCA uitgang op je mixer en een XLR/TRS gebalanceerde input op je amp/processor, gebruik dan gebalanceerde kabel (2 aders met afscherming) en verbindt de signal- ader (=pin3 op XLR, ring op TRS) in de RCA steker met de ground (en dus niet in de XLR/TRS en gebruik geen TS-jack).
Even terug naar de topic starter: de verbinding tussen SA102 en PPE zou dus een TRS-jack-naar-male-XLR-kabel moeten zijn. Dan wordt de verbinding tussen ground en signal- in de mixer gemaakt, vergelijkbaar met de RCA zoals ik hierboven heb beschreven. Of was het al gelukt?
't is maar een hobby...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
15-12-2014 20:43
Het probleem is dus echt wel de voeding van de laptop.
Laptop zonder voeding = geen probleem
Laptop met voeding = probleem
Laptop met voeding zonder aarding = geen probleem

En zoals ik al zei, de laptop moet niet eens aangesloten zijn op apparatuur, gewoon de voeding in een stopcontact van een circuit waar iets van geluidsinstallatie op zit en je hebt gegarandeerd ruis op je installatie. Erg lastig als je je laptop dus gebruikt om mee te draaien.
Free beats!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
15-12-2014 20:46

Hollender schreef:

Het probleem is dus echt wel de voeding van de laptop.
Laptop zonder voeding = geen probleem
Laptop met voeding = probleem
Laptop met voeding zonder aarding = geen probleem

En zoals ik al zei, de laptop moet niet eens aangesloten zijn op apparatuur, gewoon de voeding in een stopcontact van een circuit waar iets van geluidsinstallatie op zit en je hebt gegarandeerd ruis op je installatie. Erg lastig als je je laptop dus gebruikt om mee te draaien.
Je snapt het niet: een geluidsinstallatie die in orde is, zal geen last hebben van deze laptopvoeding. sneaky :V Het probleem zit in je geluidsinstallatie. . punt. . happy :)
't is maar een hobby...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
16-12-2014 06:12
Dan scheelt er iets aan zowat elke geluidsinstallatie die ik ben tegengekomen en niet aan mijn laptopvoeding!

Ben ik even blij!

laugh :D

Nu dus even serieus weer: het doet zich dus op nagenoeg elke installatie voor...
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)