Forum > Geluid

Shure Whitelabel probleem

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
25-11-2014 23:13
Na een revisie aan een SL1200 kreeg ik de klacht dat hij geluid bleef knetteren bij het verzetten van het element op de plaat.

Ik had de kabel en tone-arm vervangen omdat deze slecht waren maar het knetteren blijft.
Ben langs geweest om te kijken en er zit een Shure Whitelabel element op. Met mijn concorde geen probleem.

Bij het aanraken van het pootje knettert het door de speaker. De metalen behuizing die vast gezet zit in het element maakt geen massa verbinding met de tone-arm. Zit met een klem ijzertje vast op een plastic deel met moer:

https://lh6.googleusercontent.com/-zbzn1ZzEhmc/VHT5bFXthSI/AAAAAAAAA90/RQ5RO7ATg8s/s800/shure.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-TQc_OZ5aVRg/VHT5Y1yEf_I/AAAAAAAAA9s/f6u2oFajEhE/s800/shure-whitelabel-72813.jpg

Het klem gedeelte bovenop maakt dus wel verbinding met het metalen schuif gedeelte maar niet met de rest van de metalen body. Als je hem een beetje aanduwt is het probleem weg, kan het niet nog harder aandraaien, zit goed vast maar geen massa verbinding. Als je de arm ook vast houdt is het probleem ook weg.

Heb een krimpkous thule om het stangetje gedaan zodat het aanraken geen tik meer geeft, maar het kraakt dan als de body van het element zelf een beetje contact maakt. En er is een 50Hz brom als je je hand bij de kop van het element houdt.

Ik kreeg het niet goed, heb nog geen hulp middelen gebruikt. Heb hier wel een idee over maar heb geen foto's van het interne gedeelte om het goed uit te leggen, er zit wel namelijk een soort lipje wat van de body onder het schroefplaatje zit, dit zou volgens mij contact moeten maken bij het aandraaien van de schroef maar doet dat dus niet meer. Veroudering van het plastic oid denk ik want het heeft wel ooit gewerkt.

Dit gedeelte maakt dus geen contact, rood gescheiden:

https://lh6.googleusercontent.com/-dqL-OkH6l6o/VHUAvZHr7TI/AAAAAAAAA-E/Y2QHZJ-VHrk/s800/shure.jpg

Heb het schoon gemaakt maar geen resultaat.

Probleem bekend bij iemand?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
25-11-2014 23:41
Is het al die moeite wel waard? Kun je niet beter een nieuwe (evt Concorde) naald er op zetten? Ik weet niet hoe oud ze zijn? Maar naalden hebben ook niet het eeuwige leven.. shut up :X
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 1230
26-11-2014 05:59
Ik meen mij ook te herinneren dat deze whitelabels niet zo lief waren voor de platen en dat ze dus sowieso een beetje een ongelukkige keuze zijn.
Enfin, een argument om van element te veranderen, maar daar is het probleem zelf dus nog niet mee opgelost.
wink ;)
Free beats!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
26-11-2014 22:35
Als naalden op zijn vervang je niet het element, maargoed. Er zijn gewoon naalden te koop voor 29 euro.
Deze naalden hebben een maximale druk van 3 gram, lijkt me niet de plaat te slopen. Concordes hebben soms meer nodig.

Het zijn dus niet mijn elementen, maar was benieuwd of er mensen zijn met hetzelfde probleem.

Ik denk als ik een een stukje koper band tussen zet op maat geknipt dat het wel moet werken.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-6-2024
Berichten: 13458
26-11-2014 23:34

nijhuisr schreef:

Als naalden op zijn vervang je niet het element, maargoed. Er zijn gewoon naalden te koop voor 29 euro.
Deze naalden hebben een maximale druk van 3 gram, lijkt me niet de plaat te slopen. Concordes hebben soms meer nodig.
Paar dingetjes.

1. Als het ontwerp niet gewijzigd is sinds 2006 (en ik verwacht dat niet aangezien communicatie met Shure mij in het verleden toch wel toonde dat daar geen kennis over elementen meer aanwezig is) dan moet de naald het nog steeds doen zonder de eindknik in het cantilever waardoor de naaldtip achterover staat. Gevolg is een beitel actie bij het afspelen van vinyl. Dat mag je gerust een sloper noemen...

2. De naald op de foto hangt veel te ver door (de container hangt bijna op de plaat). Lijkt mij stug dat de naald binnen z'n instelbereik gebruikt wordt. Mocht dat wel zo zijn dan is het cantilever verbogen of de ophanging defect.

3. Er wordt aangegeven dat de naald niet alleen aanraakgevoelig is maar ook nog eens een afschermingsprobleem heeft. Lijkt mij iets dat opgelost moet worden..

Ik heb de Whitelabel altijd een prachtig uitziend element gevonden met prestaties die een totale reciproke waren van dit uiterlijk.

Edit: Foto gevonden (klik voor uitvergroting):

https://djdj.nl/cat/m/whitelabel_problem.jpg
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
27-11-2014 00:04
Duidelijk.

Het is ook niet mijn element, ik gebruik gewoon de goedkoopste grijze concordes, prima spul.

De foto's komen van het net en zijn ter illustratie, zien er idd leuk uit en de persoon was ook overstag gegaan omdat als het wat kost zal het wel goed zijn en een bekend merk, ik snap het wel.

Ik heb al concordes geadviseerd maar 200 euro weg flikkeren is ook zonde, ik ga de massa verbinding herstellen met koper plakkers, zou moeten werken (totdat het groen wordt ;-)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)