Forum > Geluid

Bell VPS 300L sub en 2MH top

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
10-11-2014 15:09
Hallo iedereen,

Ik ben in het bezit van een setje luidsprekers van Bell audio(alles passief). het gaat om twee Bell VPS 300L subwoofers en twee Bell 2MH mid/high topjes. Ik heb deze 4 kasten 2 jaar terug voor 600 euro gekocht, en ze zijn technisch nog helemaal in orde en hebben enkel visuele schade(ondanks de leeftijd).

Ik ben erg tevreden over de geluidsdruk die geproduceerd word bij niet al te veel ingestuurd vermogen, en de klank ben ik heel erg over te spreken. Het rendement van de luidsprekers lijkt ontzettend hoog te liggen.
Echter is er weinig te vinden over deze serie van Bell, en over Bell audio in het algemeen.
zover ik weet is Bell een duur audio merk(ook met enkele budget series) uit Duitsland met niet al te veel bekendheid in Nederland.
Is er iemand die meer weet over deze VPS luidsprekers of een mening erover heeft?
De nieuwprijs zou voor elk van de vier luidsprekers rond de 1200 euro per stuk hebben gelegen.

Waar word Bell audio geplaatst in de 'merkladder'?
Wat is jullie mening over deze Bell VPS kasten?
technische gegevens als SPL ect?
Klopt het dat je in dit 2x15" sub met bandpass ontwerp door de kamers veel meer vermogen kan insturen?
Ideale crossover Frequentie bij deze set? (2x15 sub en 12" topjes)
Wat voor zalen zou je met deze set aan kunnen? zowel voor DJ als voor Live muziek.
Verdere informatie / weetjes / leeftijd / tweedehandsverkoopwaarde ect... ?

Alvast bedankt !
(tuurlijk heb ik zelf ook al internet afgezocht, het is geen luie vraag om informatie)
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 103
13-11-2014 16:54

Manymore schreef:

Waar word Bell audio geplaatst in de 'merkladder'?
Wat is jullie mening over deze Bell VPS kasten?
technische gegevens als SPL ect?
Klopt het dat je in dit 2x15" sub met bandpass ontwerp door de kamers veel meer vermogen kan insturen?
Ideale crossover Frequentie bij deze set? (2x15 sub en 12" topjes)
Wat voor zalen zou je met deze set aan kunnen? zowel voor DJ als voor Live muziek.
Verdere informatie / weetjes / leeftijd / tweedehandsverkoopwaarde ect... ?

Alvast bedankt !
(tuurlijk heb ik zelf ook al internet afgezocht, het is geen luie vraag om informatie)
Bell maakt leuke producten, wij hadden vroeger bijna alle speakers van Bell.
Merk technisch is het een goede middeklasser. Speakers (zeker de subs) zijn voor hedendaagse begrippen wel groot voor de output. Ook zitten er slot drivers in je toppen. Dit klinkt mooi maar komt de throw niet ten goede.
In de speakers zitten fostex drivers, in de subs van het type: 15w450. Gaat 't stuk dan heb je een probleem. Ook storend is dat de grille snel mee gaat trillen.
Subs gaan niet diep (zijn overigens hetzelfde als de vps420 subs alleen geen flyware) je moet dan ook een low cutfilter gebruiken. Onze vps sets waren gecrossed op 150hz. Vermogen sub is 600/1200w en toppen 360/720w
Adviesverkoopprijs van je setje was ongeveer 4500 ex dus je hebt t voor een nette prijs gekocht.
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
13-11-2014 22:18
Bedankt voor je reactie! Ik had al bijna de hoop
Mooi om te horen dat ik het voor een goede prijs heb gekocht.
Erg bedankt voor je informatie.
Zou je me nog kunnen uitleggen wat je met 'slot drivers' bedoelt?
Op wat voor frequentie zou je een low cut filter aanraden, en zou het een slecht idee zijn om juist de diepere tonen hoorbaar te maken d.m.v. het boosten van deze frequenties?

Verder vraag ik me af waarom je 'een probleem' hebt wanneer de fostex drivers kapot gaan, ligt dit aan de geringe beschikbaarheid van vervangers of de dure prijs? Of heeft dat een andere oorzaak?

Van de roosters heb ik inderdaad last gehad bij de subs, een tijdje geleden opgelost. En het klopt dat deze kasten een groot volume hebben, zit dan wel weer 2 x 15" in.

Heb je wel eens behalve de originele Bell versterkers andere gebruikt, zo ja welke? Ik heb op het moment te weinig versterker vermogen voor deze set en ben me een beetje aan het oriënteren.

Ook moet ik bij de subs altijd meer insturen voor een mooie verhouding met de toppen, zou je aanraden om (mocht ik ooit nog eens deze subs ergens zien) 2 subs en 1 top per kant te gebruiken?

Wat is ongeveer de maximale grootte van het publiek wat je met het setje aan zou durven?

Sorry voor de vragen lijst! shut up :X
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 1594
13-11-2014 22:40
Met een enkel 12" top + dubbel 15" of enkel 18" sub - van fatsoenlijke kwaliteit - doe je alle gemiddelde feestjes/partijtjes tot zo'n 150 personen. Belangrijkste aspect is plaatsing: De 2 subs bij elkaar geeft wat meer boem en consequenter een betere spreiding in de zaal. Toppen goed boven het publiek voor goede spreiding en verstaanbaarheid (onderkant kast >1.8m).
't is maar een hobby...
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 103
17-11-2014 16:09

Manymore schreef:

Zou je me nog kunnen uitleggen wat je met 'slot drivers' bedoelt?
Google even bullet fostex’

Manymore schreef:

Op wat voor frequentie zou je een low cut filter aanraden, en zou het een slecht idee zijn om juist de diepere tonen hoorbaar te maken d.m.v. het boosten van deze frequenties?
Niet boosten dan gaat het kapot. Low cut op 40 a 45 hz.

Manymore schreef:

Verder vraag ik me af waarom je 'een probleem' hebt wanneer de fostex drivers kapot gaan, ligt dit aan de geringe beschikbaarheid van vervangers of de dure prijs? Of heeft dat een andere oorzaak?
Is niet meer aan te komen

Manymore schreef:

Heb je wel eens behalve de originele Bell versterkers andere gebruikt, zo ja welke? Ik heb op het moment te weinig versterker vermogen voor deze set en ben me een beetje aan het oriënteren.
De bell amps die wij gebruikte hadden een ingebouwde processor en 500w aan vermogen per sub.
Als je meer vragen hebt, stuur dan gert meyer (eigenaar Bell) een mailtje in het duits of engels. Hij is heel behulpzaam

Terug naar forum Reageer (zonder quote)