Forum > Geluid

Keuze subwoofer e.d.

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Twan1185Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2014
Laatste: 15-6-2014
Berichten: 2
20-5-2014 19:53
Beste Forumleden,

Dit is mijn eerste bericht, ik heb al vaker op dit forum gekeken en vond het nu wel eens tijd om een account aan te maken en zelf een vraag te stellen. Het zijn wel een aantal vragen en ook wel een aardig groot bericht wink ;)

Waar ik graag jullie meningen over wil hebben is het volgende;
Ik wil andere subwoofers, het budget is tot nu toe nog redelijk beperkt maar dit wordt elke maand weer aangevuld. Ik wil dan ook graag subs die goed uit te breiden zijn (te stacken e.d.) en enigszins vervoerbaar zijn in een bestelbus (1 a 2 keer rijden voor alleen het geluid).
Dit is iets waar ik al ongeveer anderhalf jaar over nadenk, ik zal jullie alle hersenspinsels besparen en alleen opnoemen hoe ik het in gedachte heb op dit moment.

Momenteel bestaat de geluidsset uit 2x DAP RB-15 toppen aangestuurd door een Omnitronic SMA-2000, 4x Omnitronic BX-1850 ( sad :( ) aangestuurd door een Synq 3K6 en een Behringer CX-3400 cross-over. Als je als drive-in show een beetje serieus genomen wilt worden dan moet hier wel het e.e.a. veranderd worden. Waar ik aan zit te denken is het volgende;

2x DAP LT-218B
2x Acoustic line IVEN hybride (Acoustic line TSE sub gv klonen) (later uitbreiden naar 4 of 8 stuks)
2x DAP Stage Amp 2.6 SMPS (4 ohm bridged per DAP LT-218B)
1x Synq 3K6 (4 ohm stereo voor de Acoustic line IVEN Hybride) (alleen i.c.m. FaitalPRO woofer, zie hieronder) (per 2 subs)
1x DAP Stage Amp 4.0 SMPS (4 ohm bridged per 2 Acoustic line IVEN Hybride) (alleen i.c.m. RCF woofer, zie hieronder)
1x DBX DriveRack PA2 inclusief meetmicrofoon (later uitbreiden naar Xilica XP-4080)

4x DAP RB-15 (later uitbreiden naar 6 tot 8 stuks)
1x DAP Stage Amp 4.0 SMPS (4 ohm stereo) (later uitbreiden naar 2 stuks)

De reden dat er zo veel DAP tussen staat is omdat ik vind dat ze erg veel bang for the buck bieden. Ik heb verschillende meningen gehoord hierover, veel mensen denken namelijk bij DAP nog steeds aan de lagere reeks.

Om uit te leggen waarom ik kies voor de LT-218B, hij gaat lekker laag. Hij haalt 32hz bij +/-3db, dit vind ik erg netjes. Om alleen te voorkomen dat we voor elke klus met die kasten gaan sjouwen terwijl dat niet nodig is wil ik de IVEN Hybrides erbij, per stuk te vervoeren dus even wat makkelijker dan zo'n dubbel 18''.

De IVEN Hybride is alleen ontworpen voor een Ciare 18.00w3 en dit zorgt ervoor dat hij niet erg laag gaat, 40-50hz. Aangezien wij voornamelijk feesten hebben waar House e.d. gedraaid wordt wil ik minimaal achterin de 30hz/begin 40hz uit een sub kunnen halen. Ik merk nu namelijk met de Omnitronic, naast dat ze een ongelofelijk slecht rendement hebben, ze niet laag gaan en ik hierdoor niet een groot deel van het geluidsspectrum kan bedienen.

Wat ik wil doen om dit op te lossen is om er óf een RCF LF18N451 in te hangen óf een FaitalPRO 18XL1600 (4 ohm). Ik weet dat je hier niet het gewenste rendement mee zal halen. De Hybride kast is hier niet op ontworpen is maar als je wat speelt met de eq en er een leuke versterker achter zet dan moeten de lagere frequenties binnen handbereik komen. Omdat de IVEN kasten alleen mee zullen gaan bij een kleine klus, een grotere klus waar de bass ook verder moet dragen of bij een grote klus waar alles tegelijk nodig zal zijn hoeven ze niet denderend laag te gaan, daar zijn de LT-218B voor.

Verder wil ik zoals te zien is later uitbreiden, ik weet dat dit lastig zal gaan omdat de LT-218B uit productie is maar ik kan hiervan twee stuks vrij goedkoop op de kop tikken. De IVEN kasten kan ik door iemand laten bouwen, vervolgens monteer ik zelf de woofers. De IVEN kasten schelen gewoon zo'n klap geld als je kijkt naar een vergelijkbare Hybride oplossing met deze specificaties dat ik het het proberen waard vind, normaal ben ik namelijk niet zo van zelfbouw.

Dan wil ik graag weten wat jullie het verstandigst lijkt, als jullie tenminste deze keuze verstandig vinden. Het kiezen voor de RCF woofer in de IVEN Hybride of de FaitalPRO woofer?

Verder wil ik graag weten hoe jullie deze opstelling zouden aanpassen, nieuw of tweedehands als het maar rond deze prijs van deze onderdelen kan blijven. Zoals bijv. een tweedehands Crown MA9000I over de DAP Stage Amp (makkelijke keuze razz :p ) of een JBL SRX over de DAP LT-218B.
Ook de keuze tussen de DBX DriveRack en Xilica processor hoor ik graag, een andere processor mag natuurlijk ook.

De tops wil ik graag zo houden, ik ben erg gediend van de ribbon driver. Zover ik even snel keek maakt naast DAP alleen Alcons PA speakers met ribbon drivers.

Ik zal dit bericht maar afronden, anders ga ik straks nog over het 5000 karakter limiet heen laugh :D
Alvast bedankt!
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
21-5-2014 12:32
De xilica vindt ik ten opzichte van de dr pa2 geen verbetering.

Zou idd kijken om wat deftigere apms te kopen, fp6400 of ma5000/5002.

Bij deze muziek kun je beter kijken om nog wat 218 erbij te kopen, rest zal het toch niet worden.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
Twan1185Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2014
Laatste: 15-6-2014
Berichten: 2
22-5-2014 01:33
Bedankt voor je reactie, door het zoeken naar de FP6400 ben ik leuke artikelen tegen gekomen. Hiervoor was eigenlijk alleen de 10000 van lab.gruppen bij mij bekend en had mij verder niet zo verdiept in dat merk.

Ik heb dus even wat fora afgestruind voor vergelijkingen qua versterkers en kwam toen hier www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/27703-digitale-eindtrappen-vs-conventionele-eindtrappen-20.html terecht. Vooral vanaf deze pagina (20) staan interessante dingen, dat is namelijk na het testen. Wat ik dus merk is dat die FP6400 er wel zeker goed vanaf komt maar het wel vette (vervormde eigenlijk) mist in het laag i.t.t. conventionele versterkers. Wat wel jammer is, is dat ze niet de Synq 3K6 hebben gezet tegenover de grotere merken, dit vooral omdat ze zo positief zijn over de 2K2. Ook op verschillende fora nog even nagegaan hoe de crest 8001 presteert omdat daar vaak lovende uitspraken over worden gedaan.

Als tussenconclusie kan ik nu iig stellen dat de 3K6 die ik nu heb goed presteert en de stap voor een dubbel 18'' als eerste op mijn lijst staat i.c.m. een processor. Met die processor kan ik dan het vette laag van de conventionele versterkers nabootsen (hoop ik razz :p ) en zal ik ook de rest van het systeem kunnen finetunen. Wel wordt de volgende versterker voor het laag waarschijnlijk dan de FP6400, ik heb er veel lovende reacties inmiddels over gelezen. Ik ga dan dus liever voor een digitale oplossing voor het laag en zorg dat die goed ingesteld wordt in een processor. Dit scheelt veel kg's aan versterkers en je bent efficiënter qua stroom wat dan weer zorgt voor ruimte voor andere apparatuur, de verlichting bijvoorbeeld welke ook wel wat stroom slurpt.

Waar ik nog niet helemaal uit ben is de versterker voor het mid/hoog, de subwoofers in het algemeen en een processor. Graag hoor ik verdere suggesties hierover en ook vooral in vergelijking met de opties die ik noemde in mijn eerdere post.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
22-5-2014 10:45
Laat die Drivebrak maar links liggen, klankmatig geen geweldige processor en je kan er niet eens correct mee limiten. Beter ben je dan met meteen die Xilica te kopen of 2ehands bv een BSS Omnidrive of Apex intelli-x te kopen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)