Forum > Geluid

DIY microfoon calibrator i.c.m. SA AI110.

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
16-3-2014 08:18
Ben heeft natuurlijk gelijk over het feit dat de AI100 1-kanaals is, maar daar valt dus eenvoudig omheen te werken. Het pink-filter is uit te zetten en heb je inderdaad niet nodig aangezien alle software tegenwoordig pinknoise kan genereren. Het mooie van de AI100 is dat alle gains fixed zijn. Icm een simpele audio-interface (ook fixed gains) heb je dan veel minder kans dat je je calibraties teniet doet. Een audio-interface met mic-inputs heeft vaak ook gainknopjes, kan geen outputsignaal van een amp op de input verdragen en kan niet direct een speaker aansturen. De vraag is wel hoe stabiel die gains zijn bij varierende temperatuur, netspanning, enz.
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
16-3-2014 08:50
Hallo Peter,

Weer bedankt voor je post.

Meerdere AI110's worden overigens nog steeds met volle tevredenheid gebruikt bij Peutz.
Heb die mensen een keer gemaild een tijdje terug met de vraag of ze die nog hadden (zie quote hieronder).
uw informatie is inderdaad correct. Wij hebben als bureau in totaal 5 SA AI-110 in gebruik voor een bepaalde meetopstelling. Vanwege het uitrollen van meerdere meetsets over onze verschillende vestigingen zijn er in het verleden meerdere interfaces aangeschaft. Tot op heden werken alle AI-110 nog probleemloos.
Heb het schema eens wat beter bekeken uit de manual, en zo ik het kan zien zijn inderdaad alle filters in-en-uit te schakelen.
Gelukkig, vond het zonde om dit apparaat niet te gaan gebruiken.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/1625508_1426661147582012_547881180_n.jpg
Icm een simpele audio-interface (ook fixed gains) heb je dan veel minder kans dat je je calibraties teniet doet.
Heb je zo een voorbeeld van een fixed-gain USB audio interface?
DAP heeft wel zoiets dergelijks, maar die is bedoelt voor alleen "opnemen".
Deze kost twee keer niks, heeft geen gains op het apparaat zelf en je hebt geen speciale (bijgeleverder) drivers nodig.
Vraag mij van de laatste af of hij wel goed genoeg is (frequentie bereik), kan voor als nog geen uitgebreide specs van het ding vinden.

En waar ik (en waarschijnlijk veel meer mensen) altijd mee zit te kloten onder Windows en andere computer OSsen, wanneer staan de volume controls goed?
Zelf houd ik al 80% (maar van wat!) aan in WinAmp e.d., en dan heb je nog slider van de "mixer".

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
16-3-2014 11:46
Ik ben erg tevreden over mijn ESI U24 XL (usb gevoed, geen brommetjes/gebuzz en zelf digi i/o), maar er zijn voldoende soortgelijke alternatieven.
Ja, de software gain gelijk houden is wel een uitdaging; ik ken smaart niet goed genoeg (tot nu toe alleen response metingen gedaan), dus ik weet niet in hoeverre smaart controle neemt over de gains.

Ik zou wel gaan voor een kaartje met minimaal cinch aansluitingen en wegblijven van de usb gevallen met 3.5mm jack ingang die (ook) als mic ingang dient (met halfgare micamp erachter).
't is maar een hobby...
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
17-3-2014 11:59
Hoi Rene, de 3382 is volgens de spec 10-30 V fantoom, ik had een AKG microfoon met verschillende capsules bij de MLSSA set. Is die Neutrik microfoon het type wat bij de XT plotter van Neutrik hoorde?, daar heb ik nog wel RT60 metingen meegedaan, Werkte verder prima...

groetjes jurjen
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)