Forum > Geluid

Vlaggetje voor draadloze microfoons

(41 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 292
14-11-2013 17:58
Wacht even, voor mij alles even een tempo lager ashamed :$

Is 1 vlaggetje voldoende om bijvoorbeeld 4 zenders en ontvangers van beter ontvangst op een podium te voorzien? Of moeten het er 2 zijn? Zijn er nog tips hoe je die vlag het beste kunt monteren? Liefste een recht toe recht aan systeem dat in het taperack kan worden meegenomen en in zo min mogelijk tijd is op&afgebouwd. En zijn er mensen die kunnen aangeven wat globaal de afstand is tussen zender en ontvanger met en zonder gebruik te maken van een vlaggetje?

Wat is het verschil tussen een actieve en passieve vlag? Passieve vlag sluit je rechtstreeks aan op de achterkant van de ontvanger, een actieve vlag heeft ook nog een stroomaansluiting? Of....?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
14-11-2013 18:44
1 vlaggetje is in principe genoeg, 2 geeft je een veel beter dekkingsveld. De meeste professionele ontvangers hebben ook 2 "sprietjes", daarmee maken ze dus Diversity. Als CH A wegvalt of storing heeft springt hij naar CH B. Dat principe verlies je als je maar 1 vlagje gebruikt. Daarom is het best van 2 vlagjes in een V-vorm te zetten.
Nadeel is wel dat je dan ook 2 antenne splitters nodig hebt, extra kosten dus (tenzij je met van die doorlusbare LINE6 jongens werkt)
Ik ga er overigens vanuit dat je met meerdere mics werkt hier, voor 1 mic heb je natuurlijk geen splitters nodig.

Actieve antenne is met een versterker. Vooral handig als je met lange kabels zit tussen antenne en rack. Normaal kan je de stroom mee over de coax sturen van je antenne splitter, dus dat is het punt niet. Met kabeltjes tot pakweg 5 a 10m is het echter niet nodig, zolang je een GOEDE kabel gebruikt met laag signaalverlies en niet de prutkabeltjes die shure/sennheiser/akg standaard leveren.

Als je iets praktisch wilt voor 2 vlagjes te zetten moet je eens kijken bij Triad-Orbit, die hebben een systeem om mics (of dus vlaggetjes) te monteren met een balhoofdkoppeling. Ze hebben ook een retrofitbaar systeem om 2 armen op 1 overhead statief te zetten met die balhoofdjes. Dan kan je je 2 vlagjes op 1 statief zetten, en ze in de juiste V-vorm zetten. Dan is het maar een kwestie van kabels erin en klaar.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
14-11-2013 18:53

bomdes schreef:

Nadeel is wel dat je dan ook 2 antenne splitters nodig hebt, extra kosten dus (tenzij je met van die doorlusbare LINE6 jongens werkt)
Ik ga er overigens vanuit dat je met meerdere mics werkt hier, voor 1 mic heb je natuurlijk geen splitters nodig.
De betere splitters/versterkers van bijvoorbeeld Shure hebben gewoon diversity aansluitingen voor zowel je 2 vlaggen als je ontvangers.
4 ontvangers per splitter en makkelijk ook weer 4 splitters op een nieuwe splitter, met daaraan de vlaggen.
16 ontvangers in 1 kistje en slechts 2 vlaggen neerzetten voor prima ontvangst.
Vooral het gemak in dat soort situaties maakt vlaggen handig. Bovendien moet je ontvangst technisch niet aan denken dat je 16 ontvangers op elkaar stapelt...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
14-11-2013 23:55
2 x bewerkt. Laatst door Jadjong op 15-11-2013 00:53
UR's van Shure kan je doorlussen, tot 10 op dezelfde lijn. Meerprijs is 0.-, maar je moet het bij aankoop wel even aangeven. Knoop er een antennesplitter voor en je kan 40 URD's op een vlag gooien.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
15-11-2013 00:52

AMX_Pete schreef:

UR4D en UR4S kon je niet doorlussen.
Vanaf UR4D+ en UR4S+ kan het wel en die versie is ondertussen alweer wat jaren op de markt.
Ik weet niet vanwaar dat bewering komt dat je het bij aankoop zou moeten aangeven.
En ook niet dat je er dan maximum 8 kan doorlussen...
Ik heb nog nooit een draadloze microfoon gekocht, maar de personen die dat wel doen waren verbaasd dat ze voor dezelfde prijs nu wel door kunnen lussen. Daar kwam mijn aanname vandaan, die was alleen niet juist.
Wat doorlussen betreft zijn het er tien, zat er twee naast. ashamed :$
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-11-2013 07:12
Klopt, met UR4D+ kan het ook, maar dat is wel al top-klasse aan wireless met bijbehorend prijskaartje :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-11-2013 09:38

Frank76 schreef:

De betere splitters/versterkers van bijvoorbeeld Shure hebben gewoon diversity aansluitingen voor zowel je 2 vlaggen als je ontvangers.
Je kunt ook simpelweg 2 losse splitters gebruiken (dat doet zo'n Shure ook onder de magische motorkap).

Het is belangrijk er rekening mee te houden dat elke splitter verlies geeft. Dit wordt of opgevangen door een versterker te gebruiken (bijvoorbeeld in een actieve antenne (goh...)) of door een actieve splitter te gebruiken. Dat laatste is dan niet meer dan een versterker met daarachter een splitter in één jasje (en dan wordt het wellicht magisch voor sommigen; zal wel een "magic cloak" zijn wellicht?).

Hoeveel verliest geeft een splitter? Minimaal 3dB per split. Een 2-voudige splitter geeft dus 3dB verlies minimaal, een 4-voudige splitter 6dB minimaal.

Is een splitter duur? Een 2-voudige volledig metalen splitter met Fcon connectoren (de meest voordelige en toch goede keuze in connectoren) en een verlies van zo'n 4dB kost 3,25 euro advies verkoop. Een 3-voudige (met dus wat meer verlies) kost hetzelfde. Voor true diversity moet je dat dan uiteraard keer 2 doen.

Wat kost een goede actieve antenne? Die zwarte die bij een KPN digitenne pakket kost (ook uitgevoerd met F-con connectoren) zo'n 15 euro. Per diversity aansluiting heb je daarna nog een power inserter nodig (die zorgt voor de voeding van de antenne). Zo'n ding kost nog iets van een tientje. Doe er nog wat kabels en stekkers bij en je bent voor nog geen 100 euro de man.

Heb je gereedschap nodig voor het afmonteren van F-con stekkers? Je handen en een mesje. Zijn er verloopjes van F-con naar BNC? Jazeker. Die kosten iets meer dan een euro. Dit alles zit vast in de flightcase waar de ontvangers ook in zitten zodat er alleen maar 2 stekkers (type naar keuze; ik zou BNC nemen voor het aansluitgemak) naar de buitenwereld gaan.

Of je koopt inderdaad voor zo'n 750 euro een Shure verdeler. Dat kan natuurlijk ook...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
15-11-2013 09:51
Dit topic ging toch over vlaggen? En toch niet over DHZ prutsoplossingen met een digitenne antenne?
Wij hebben een DHZ oplossing gehad en nu de Shure verdelers en dat werkt toch net ff wat beter hoor.
Kwaliteit heeft inderdaad een prijs, of het altijd in verhouding staat, is een andere discussie.
Ik geef alleen de nette manier aan, die toch veelal gebruikt zal worden door de profs die met Shure/Sennheisser vlaggen werken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-11-2013 10:09
Om dat toch even te counteren: DHZ is niet noodzakelijk rommel. Antennesplitters zijn nu wel vrij basic stuff, maar als je gaat zien naar actieve combiners dan is het meeste op de markt van de big boys eerlijk gezegd gewoon overpriced brol.

Heb hier bij mijn eigen in-ear set een zelfbouw combiner gehad van een radio amateur, ding heeft toen afgewerkt in een 19" behuizing een kleine 1000EUR gekost voor een 8-way combiner met boost versterker erin. Daarmee had ik nog 100% ontvangst waar zowel een AKG als Sennheiser combiner moeite hadden om nog 50% signaal te leveren, met dezelfde custom made log-per antenne.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
15-11-2013 15:18
Ook ik heb hier jarenlang tot volle tevredenheid mijn twee antennes gesplitst naar 4 ontvangers met eenvoudige antenne versterkers met viervoudige distributie. werkte prima.
Je moet natuurlijk wel even opletten dat de antenne versterker de juiste frequenties versterkt.

Kijk een s bij Hirschmann, en er gaat een wereld voor je open.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)