Forum > Licht

Lichtshow organiseren op je desk

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
7-11-2013 10:17
Hallo Forumleden,

Ben ondertussen een aantal jaar bezig met het bedienen van licht op allerhande evenementen.
In 90% van de gevallen gaat het om 'live' evenementen, waar ik op voorhand niet weet wat er gaat komen.
Het grootste deel hiervan zijn fuiven of evenementen met dance/elektronische muziek aangevuld met 'rock' festivalletjes in de zomer.

De tafel die ik gebruik is een Chamsys MQ100 of maxi wing met touch screen, de lichtset bestaat uit ondermeer volgende toestellen:
Martin Mac250 entour/beam, Robe Robin 600 sport/LEDwash/LEDBeam/Pointe, HES technobeam, Movitec SL250/WL250,
Martin Attomic, 2/4 light blinder, sunstrips (al dan niet actieve), LED par, LED pixel strip 12x RGB (soms in matrixen), LED octo strips.

Over het algemeen is er één type spot en wash aanwezig aangevuld met strobes en iets van blinder. Meestal ook LED strips en een conventionele par als front.
In aantallen variërend van 2 universes tot een 8 tal.

Het bedienen van de shows gaat zeker wel OK, net zoals het programmeren op de Chamsys.
Maar soms krijg ik het gevoel dat ik niet het maximale uit de show kan halen doordat mijn desk niet helemaal optimaal georganiseerd is, en ik daardoor niet steeds het optimale effect er uit haal, omdat ik het niet snel genoeg kan terug vinden.

Dus ben ik nieuwsgierig hoe jullie het aanpakken?
Hoe organiseren jullie tafel? Wat is jullie manier van werken? Eventueel een favoriet effect dat jullie willen delen? Ik ben zeer geïnteresseerd in Chamsys gebruikers, maar uiteraard heeft Hog, MA, Avo in grote lijnen dezelfde manier van werken.
exit night into LIGHT
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
7-11-2013 10:23
Natuurlijk wil ik ook meegeven hoe ik het momenteel aanpak.

Ik maak 4 execute schermen aan, elk scherm heeft ook een link naar de andere schermen.
Het eerste is voor kleuren, hier komen vaste kleuren in voor spot, wash (bij robe leds in 2 zones), Layer 1 & 2 van de LED matrix.
En ongeveer een kleurenchase of 20 (spot/wash/led, odd even, left/right, ...), naargelang de programmeer tijd.

Het tweede is voor beam, hier staan alle gobo's in, rotatie off/slow/med/fast, prism off/slow/med/fast, zoom small/med/wide, frost off/on. Ook een paar gobo chases. Hier staan ook de led matrix effecten in.

In het derde scherm is voor bewegingen, een beweging of 12 en een aantal statische posities (spot en wash tezamen en ook appart indien genoeg tijd)

Het laatste scherm is voor dingen die niet in de andere schermen passen. Zoals front off/25/50/75/100%, movinghead in fixed kleur op bar, danspodium, ..., spooklights

Dan zijn er de faders.
1: int master spot, 2: int master wash, 3: int master led matrix, 4: Blinder, 5: strobe
6: Movinghead strobe (full, white full, random, white random) 7: slow FX (moving wave, slow zoom chase, ...)
8: fast fx (white pulse, white pulse + strobe, fast roto gobo, iris pulse, zoom + white pulse, shutter, ... | fader controls FX speed)
9: static colors om mee te flashen
10: speed master for move

pagina 2 heeft dezelfde faders gedupliceerd op uitzondering van de MH strobe en fast/slow FX (deze zijn gelijk aan die van pagina 1), maar nu enkel voor de spots
pagina 3, idem als 2, maar dan voor de washen.

sommige faders hebben meerdere cues in de cue stack welke allen op halt staan, zo kan je met de vorige/volgende knoppen het gewenste effect selecteren en activeren of flashen naar believen.

De effecten onder de faders disabelen de draaiende cue's niet, als het effect wordt afgezet gaan de cue's gewoon verder zoals voorheen.

Het probleem waar ik mee zit is enerzijds de kracht van de FX engine, je maakt een effect, draait aan 2 encoders en je hebt terug een nieuw effect en zo heb je snel een hele boel effecten wat dan weer meer on overzichtelijk wordt.

Daarnaast heeft de MQ100 de beperking van 10 fysieke faders welke snel vol zitten, zeker als je een arsenaal aan cue's hebt :-)
exit night into LIGHT
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
7-11-2013 14:37

stekelvarke schreef:

Daarnaast heeft de MQ100 de beperking van 10 fysieke faders welke snel vol zitten, zeker als je een arsenaal aan cue's hebt :-)
Playbackwing ;)

Zelf maak ik vrij weinig gebruik van de execute buttons. inderdaad voor front/decor lampjes / bar verlichting / rook dat heb ik er meestal wel onder.

Fader 1/2/3 zijn intensiteit faders voor het bewegend licht. (od/ev spot en 3 wash - andere pagina 1's 2's 3's - andere pagina dim shape / shutter shape / all on.

Ik heb vaak 2 faders voor bewegingen (meestal 4 en 5) voor wash en spot los te besturen. (en dan als cue stack met een holt functie. ik gebruik ook de S of play buttons als tap to time buttons (afhankelijk van de show)
En dan per pagina verschillend in size, of in snelheid, of in soort bewegingen, of gewoon copy paste

fader 6,7,8 is vaak voor statisch licht. dit kunnen parren en led parren zijn. in het geval van led parren zit er vaak 1 fader voor intensiteit, 1 fader voor een effect (strobo kleuren wissel etc) (cue stack) en 1 fader voor statisch kleuren. afhankelijk van de show zorg ik dat ik 2 of 3 intenisteit faders heb voor het led (en dan kleuren via het scherm) zodat ik hiermee kan wisselen. In het geval van parren heb ik meestal alleen intensiteit faders. En op een andere bank chases over eenzelfde kleur par.

fader 9 & 10 zijn bij mij meestal strobo / blind / acl in geval van strobo soms in execute venster nog een "rate" button als ik denk hier tussen te willen wisselen.

Vaak probeer ik nog wat gobo bump, of iris/zoom effecten onder een fader te hebben. datzelfde geld voor gobo rotatie. is erg afhankelijk per show.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
7-11-2013 16:14
Als je snel toegang wilt tot bv je frontlicht, je fogger op een fader wilt, etc... kan je hiervoor de sub-master fader gebruiken

In de general settings stel je deze in op "Preset Master"

Op de intensity pagina ga je dan naar tabblad preset, hier zet je de kanalen die je wil bedienen met de submaster fader op 100

Zo bediende ik steeds mijn algemeen frontlicht of bij fuiven bv de fogger, zonder hiervoor een van de 10 show-faders op te geven

De MQ100 zit je idd, tenzij je intensief werkt met execute pages en de touchscreen, snel aan de limiet van de 10 faders. gezien ze niet motorised zijn zoals bij de GrandMA moet je daar erg goed uit je doppen kijken en met cue stacks werken als je geen playback wing hebt.
Alle gekheid op een stokje: zeker als je met een Expert zou zitten, zou ik overwegen een MQ60 + Extra Wing Compact in de plaats te nemen. Compacter, evenveel vermogen under the hood en meer faders.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
8-11-2013 10:18

bomdes schreef:

De MQ100 zit je idd, tenzij je intensief werkt met execute pages en de touchscreen, snel aan de limiet van de 10 faders. gezien ze niet motorised zijn zoals bij de GrandMA moet je daar erg goed uit je doppen kijken en met cue stacks werken als je geen playback wing hebt.
Gemotirizeerde faders op een lichttafel, ik snap het nut maar vind het niet bijzonder nuttig.
Ik doe show, op bank 1 zet ik een chase omhoog van parren en een bewegend licht effectje.
Ik ga naar bank 3 en speel daar wat met lampjes / faders
er is een break in de muziek, ik wil mijn movingheads dan stil zetten op 1 positie, aan, en de rest uit.
Hoe doe ik dat? (scroll naar bank 1 faders omlaag) naja.. te laat!

(uiteraard zie ik wel enkele voordelen maar ook teveel nadelen voor mijn manier van werken)

die Mq100 xprt opmerking was vast niet voor mij bedoeld sneaky :V ;)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-11-2013 10:32
Voor niemand specifiek, eerder algemeen.

Ondanks het kleinere scherm was ik erg gecharmeerd van de nieuwe compact MQ40/60/70. De prijs is ook erg sterk, zo sterk dat de grote tafels ineens zwaar overpriced lijken.
Het is ook fijn dat zelfs in een case een MQ60 + wing nog steeds lichter zijn dan een MQ100 Expert. De Expert kon ik no way alleen dragen of plaatsen zonder me een verschot te heffen, met de compacts is het geen probleem.

Die motorfaders is natuurlijk afhankelijk van je manier van werken. Pearl gebruikers zullen er minder moeite mee hebben gezien het "rolletje".
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
8-11-2013 12:09
De MQ100 is een pro 2010 in de meeste gevallen, bij de grotere jobs komt er soms een execute wing bij dan heb ik inderdaad wet meer luxe en snellere toegang tot bepaalde zaken.
Maar sommige jobs moeten gewoon compact zijn (zoals bombes al aanhaalde een MQ100 of exec wing in case draag je liever niet alleen), dus 1 niet al te grote desk.
Maar een kleinere job maakt programmeer gewijs niet al te veel verschil, of ik nu 8 spots en 4 washen en wat LED strips heb of 24 sports en 24 washen met wat LED, het aantal cues blijven dezelfde.

Eventueel zou een compacte extra wing een mooie uitbreiding zijn op mijn persoonlijke set.
Of ik heb ook een 2e hands GMA 1 lite gezien voor een goede prijs, die heeft dan 20 extra playback knoppen wat de direct access wel weer ten goede komt.
Ik heb enkel wat ervaring met GMA2, geen idee hoe het bij de GMA1 is gesteld maar je hebt bij een GMA2 meer tijd nodig om je desk initieel in te stellen.
Iets wat bij een Chamsys wat meer is voorgekauwd meer wel sneller is.

Nu we er toch over bezig zijn, wat is het verschil tussen een MQ60 en MQ70, op papier lijken ze gelijk?

@watje, waar zet jij de kleuren neer voor spot/wash, want je faders lijken al snel vol te staan met andere zaken?

Ik ben op zich wel steeds optijd bij een break of hoogte punt.
Mijn bewegingen zijn direct stil te zetten doordat ik fader 10 gebruik als de speed master voor bewegingen, dit is ook een default cue stack, dus beschikbaar op elke pagina.
Ook kan ik een aantal voorgeprogde 'trage' effecten gebruiken in de break doordat ik hier een fader heb voor opgeofferd.
En op de hevigere momenten ben ik er ook snel bij doordat ik weer faders heb opgeofferd voor blinder, strobo, MH strobo en hevige efffecten (lijst van FX-en waar ik kan doorsteppen met prev/next).

Maar dit betekend dat ik geen faders meer vrij heb voor de gewone standaard kleuren, kleurenchases, gobo's, standaard shutter of zoom chases.
Ik kan er wel bij via het touch screen maar ik moet dan 3 of 4 handelingen doen, plus veranderen van exec scherm om de gewenste globale look te veranderen, terwijl als je daar ook faders of knoppen voor hebt je dit makkelijk in 1 beweging kan.
Dit heeft als gevolg dat ik bij een volgend nummer niet direct de gewenste look kan tevoorschijn toveren die ik in gedachten had.
BV op het huidige nr heb ik een groen en witten kleuren combi met een cirkel beweging en voor het volgende nr wil ik graag een paars rode kleuren combi en mijn mh's laten kruisen.
Dit is niet erg makkelijk, op ex scherm 1 spot rood, wash paars, led strips rood, spookligts paars selecteren, dan naar scherm 2 de beweging selecteren en dan heb ik het nog niet over gobo/shutter/zoom gehad.
exit night into LIGHT
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-11-2013 12:19
MQ70 heeft timecode support, MQ60 niet

De extra wing compact is alleszins een fijn ding. 12 extra faders en 12 extra exec buttons voor een kleine prijs in een klein formaat.
Ik denk er sterk aan om zo eentje te kopen voor bij mijn Chamsys dongle ipv de veel duurdere PC wing.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-11-2013 12:19
MQ70 heeft
timecode support
POE op zijn LAN poorten
builtin WiFi
een 1ghz ChamNet poort
RSR232
Standby Timer
Solid State Drive (hoewel die volgens mij ook in de andere 2 zit)

dit volgens de specsheet van AVL

De extra wing compact is alleszins een fijn ding. 12 extra faders en 12 extra exec buttons voor een kleine prijs in een klein formaat.
Ik denk er sterk aan om zo eentje te kopen voor bij mijn Chamsys dongle ipv de veel duurdere PC wing.

edit: meer info over MQ70
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
17-11-2013 11:19

stekelvarke schreef:


@watje, waar zet jij de kleuren neer voor spot/wash, want je faders lijken al snel vol te staan met andere zaken?
heb bijna altijd Lay 1 aan staan (touch met Groepen, Posities, colors, en beams

Vanuit daar kies ik kleuren. Erg veel kleuren bumpjes gebruik ik niet maar die gooi ik soms onder een fader of in de excute. (nadeel van execute = de snelheid.
Voordeel als hij daar staat en je weet dat je die wil gaan gebruiken. Copy - op de fader naar wens en je hebt hem onder je fader ;)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)