Forum > Licht

Amsterdam Music Festival "laser Logo"

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
25-10-2013 14:31
Het lijkt me alleen gevaarlijk ? Een laser die door rook een zichtbare straal geeft over c.a. 100 meter zal meer vermogen hebben dan de voorgeschreven 5 mw neem ik aan? De stralen kwamen tot in het publiek .. wie weet waren juist de onderste stralen teruggeschroefd in vermogen..

Het effect was echt ongehoord fantastisch mooi. Dat zonder meer.
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
26-10-2013 00:17
Met een simpel laserpen van nog geen 6 euro kan je al een piloot lastigvallen op een paar honderd meter hoogte.
Dus waarom zou je voor nog geen 100 meter meer nodig hebben.
Als je goed kijkt zie je om het logo heen een buis zitten waar de laser stralen vanaf komen.
Het zou ook kunnen zijn dat 1 laser door meerdere glasvezel draadjes word getransporteerd.

Maar zeker weten doet alleen degene die het bedacht en uitgevoerd heeft.

Marcel.
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
26-10-2013 11:39
Zoals ik al zeg : Voor een goed zichtbare laserstraal door rook over een afstand van 100 meter is meer dan het voorgeschreven veilige vermogen van 5mw nodig. Dat een "simpele (maar gevaarlijke) laserpen"piloten kan lastigvallen doet niet ter zake, dat is een andere situatie. In theorie kan een laserpen van 5 mw ook 100 km ver schijnen. (het voorbeeld dat je aanhaalt m.b.t. de piloten gaat echter wel over meer dan 5 mw!!)
Het gaat er om dat een deel van dat vermogen door reflectie van in de lucht zwevende deeltjes verloren gaat. Dat is ook de reden dat je een laserstraal ziet.(via de reflectie) Omdat het hier om goed zichtbare stralen gaat denk ik dat het om een behoorlijk vermogen gaat. Het zijn echter ongescande stralen, dus al met een vermogen van meer dan 5mw kan dat schadelijk zijn. Ik ben benieuwd hoe dat gedaan is, Fat beams is inderdaad een goede optie.

Aangezien er chases gemaakt konden weet je al zeker dat het om aparte bronnen gaat. Een laser via glasvezel om vervolgens vanuit die vezel te projecteren heb ik nog nooit eerder gezien. Bovendien zal de laser door reflectie binnen de vezel zelf zijn unieke eigenschap ; een perfect evenwijdige lichtstraal , verliezen. Bij verlaten van de vezel zal het een puntbron geworden zijn.
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
26-10-2013 12:09

stieno schreef:

Een laser via glasvezel om vervolgens vanuit die vezel te projecteren heb ik nog nooit eerder gezien. Bovendien zal de laser door reflectie binnen de vezel zelf zijn unieke eigenschap ; een perfect evenwijdige lichtstraal , verliezen. Bij verlaten van de vezel zal het een puntbron geworden zijn.
Volgens mij heb ik het tegenovergestelde gezien. In de tijd dat lasers nog een stuk duurder en zwaarder waren was het nog best gebruikelijk om laserlicht te transporteren over glasvezel.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
26-10-2013 21:59
Kun je dan zonder verdere optiek de vezel richten en komt daar een keurige evenwijdige lichtbundel uit?

Lijkt me sterk...maar wie weet..

Dat je zonder verlies het licht kunt transporteren via n glasvezel is me bekend.

Anyway. Nu in het diodelaser tijdperk lijkt me dat voor deze toepassing i.e.g. overbodig
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
27-10-2013 11:52

stieno schreef:

Dat je zonder verlies het licht kunt transporteren via n glasvezel is me bekend.
mwah, de hele wereld ligt er vol mee.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
27-10-2013 13:42
Er lijken gewoon armaturen te hangen.

Bijna elk China-import armatuur kan aan de eigen wensen worden aangepast, fabriek af.
Zo gek is het toch niet om wat sunstrip-achtige apparaten te laten produceren, met lasers in plaats van LED's?
Kvdb013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2012
Laatste: 15-7-2018
Berichten: 109
27-10-2013 20:18
Als ik het filmpje bekijk, lijkt het me sterk dat de stralen in het publiek terecht komen als ze evenwijdig
zijn aan het logo.
De dj staat een meter of twee/drie boven het publiek en zoals je kunt zien begint het logo bij het Hoofd van de dj.
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
27-10-2013 21:02
Of de lasers het staande publiek raakten weet ik niet 100% zeker. Maar achterin de zaal was een tribune die enkele meters hoog was..Kan bijna niet missen dat ze daar het publiek in kwamen.

Nee het is ook niet gek dat je dit zou kunnen maken met een hele batterij laserdiodes. Ik heb dj's gezien met laserbrillen vol met laserdiodes , een show met robots op extrema XO - live met handbediende ongescande lasers, maar dat waren hele andere afstanden en vermogens voor mijn lekenoog. Het blijven in dit geval heel erg veel ongescande krachtige laserstralen. Het is bijna niet te overzien of er niet een armatuur verkeerd gesteld is of verdraaid tijdens een show. (of refelcteerd)

Ik ben gewoon benieuwd of iemand (veel professionele collega's hier) weet hoe dit echt zit.

Heeft iemand ervaring met fat beam effecten? Zie ik zo nu en dan wel eens voorbij komen, en ik vraag me af hoe fel dat in praktijk is. Stel je voor, eenscanner met eenperfect evenwijdige rgb laserstraal van 5 cm doorsnee of zo. Teruggebracht tot een vermogen dat per cm2 net onder de norm blijft, moet toch een sharpy - killer zijn lijkt me zo
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
28-10-2013 06:05
ik heb zelf een fatbeamlaser, welke gewoon kan scannen en figuurtjes maken, maar dat ding geeft een behoorlijk sterke straal welke beslist niet in het publiek terecht mag komen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)