Forum > Algemeen Forum

Gezocht: Sparring partner # DTV

(211 reacties. Pagina 12 van 22)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
14-10-2013 09:40
Beste Frank.
Je denkproces is niet goed.
Niemand is er hier op uit om je af te branden.
Niemand is er hier op uit om je klanten af te pakken.
Niemand is er hier op uit om je geld af te pakken met verkeerde investeringen.
Je denk proces is erg negatief; Je kunt alles negatief uitleggen.

Een positieve instelling brengt je verder.
Negatieve mensen worden gemeden. (Inkopers voelen dat ook feilloos aan)

En zeg nu niet: als ik bij een inkoper zit ben ik heel positief,
want een verkeerde instelling komt overal terug, dat is een aard van het beestje.
Zoiets verberg je de eerste 15 minuten, maar als je langer met mensen spreekt, valt het er vanzelf doorheen.

Probeer nu eens een persoonlijke ommezwaai te maken en probeer alles eens positief uit te leggen.
Als een forumlid je iets zegt, als een klant je iets zegt, maar zelfs als een concurrent je iets zegt.
Denk eens in de richting van hoe probeert iemand mij te helpen ipv hoe probeert iemand mij af te kraken.
En ook als iemand je echt af zou kraken, legt deze misschien de vinger op een plek die veranderd moet worden.
"Wat kan ik met het advies, of deze opmerking...."
Met ander woorden: maak de vertaalslag naar je zelf in positieve zin met alle adviezen.

En als je kritiek krijgt, beschouw dat dan niet als een aanval,
maar als een leermoment;
Denk: "Wat kan ik hier mee om mezelf te verbeteren?"
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
14-10-2013 09:47
Tom,
geloof me, ik ben veel minder negatief dan jij denkt.
En leren, dat heb ik zeker gedaan van dit topic! Niet op de laatste plaats dat ik gelijk heb met het feit dat ik juist 1 op 1 contact wilde om dit te vermijden. Ik had dit absoluut verwacht en ben daar (mijn fout) ook zelf debet aan door consequent te reageren.

Juist door positiviteit sta ik waar ik nu ben! Juist door positiviteit houd ik het nog steeds vol. Menigeen zou al lang aan de drank zijn geslagen of totaal ontspoord. Juist door positiviteit en inzicht heb ik geen schulden. Juist door positiviteit ben ik veel verder dan ik ook ben geweest.

Sorry dat ik me hem mee laten slepen in dit topic, noem dat een erfenisje uit een vorig leven, waarin ik in een gouden kooitje werkte.

Hoe dan ook, ik ben er altijd nog gekomen door er keihard aan te werken en dat gaat me zeker ook nu weer lukken. Alleen soms ben ik wat ongeduldiger dan de andere keer.

En die inkoper, die overtuig ik wel, als ik maar de kans krijg om bij hem aan te schuiven. Ik vraag eigenlijk op dit moment alleen om kansen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
14-10-2013 10:17
kansen krijg je niet, die maak je of neem je. dat is het enige advies dat ik je daar op kan geven.
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
14-10-2013 10:38
Ik begrijp waarom jij niet direct je website wilt noemen.

Ik heb even jouw website zitten bekijken en het valt mij op dat er veel zaken op staan inzake de bouwsector onder freelance. Logisch gezien de genoemde opleiding op je website natuurlijk. Echter voor potentiële opdrachtgevers die zoeken naar geluid en licht geeft dit niet direct een vertrouwen dat jij daar ook goed in bent (met deze zin wil ik ook niet zeggen dat ik uitsluit dat je er goed in bent). Het staat in een klein hoekje onderaan vernoemd nog achter het kopje "klussen in en rond het huis". Jij laat met (dit deel van) je website zien dat je wilt werken maar ik zou gezien de gegeven informatie niet denken om jou op klussen in het theater neer te zetten maar eerder bij mij thuis een Ikea kast te laten komen bouwen (zoals jij het zelf vernoemt op je website) bij wijze van spreken.

Een website kan een krachtig middel zijn wanneer het goede, juiste en overtuigende informatie bevat. Vergis je niet hoeveel mensen toch eerst even een website opzoeken voordat ze met een bedrijf/persoon in zee gaan. Zelfs werkgevers, ook al horen ze het niet te doen, zoeken naar een persoon bij sollicitaties. Andere kunnen ook Googelen.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
14-10-2013 10:47

bomdes schreef:

kansen krijg je niet, die maak je of neem je. dat is het enige advies dat ik je daar op kan geven.
Die mening deel ik niet volledig, je kan nog zo je best doen om kansen te creëren, maar je bent altijd afhankelijk van derden of je ze ook daadwerkelijk krijgt. Zelfs schijnkansen komen voor. Je mag een prijs maken, maar achteraf weet je dat alles al geregeld was met een ander, nog voordat jij ook maar iets hebt ingeleverd.

edit:
@Vasco:
ik begrijp wat je zegt, maar heb een bewuste keuze gemaakt mij zo breed mogelijk te profileren. Omdat nu op 4 verschillende websites te doen, gaat mij te ver.
Het kan inderdaad negatief werken, maar op dit moment kan en mag ik niet kieskeurig zijn en moet me dus breed profileren.
Wellicht kan de nadruk nog op enkele zaken wat meer worden gelegd. Theater is een goed punt. Daar zal ik nog eens wat van toevoegen.
Een potentiele klant legt die brede profilering vooral uit hoe hij of zij het wil zien. Mijn vorige werkkring zal dat totaal anders doen dan een nieuwe klant en weer anders dan een collega geluidsboer.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
14-10-2013 11:37
Wat een ouwe lullen hier allemaal laugh :D laugh :D laugh :D Dan voel ik me met m'n 34 jaar nog best jong laugh :D Maar ook ik verdien al 10 jaar mijn brood en beleg als fulltime ondernemer. Ook ik heb betere tijden gekend maar ik heb het tot nu toe ten minste overleefd, mede dankzij trouwe en begripvolle leveranciers (die overigens ook voor zichzelf werken en dus eigenlijk ook concurrenten zijn).

Ik denk dat je op dit moment gewoon wat negatief in het leven staat omdat het allemaal een beetje tegenzit. Als je dan ook nog een hoop commentaar krijgt word je daar ook niet vrolijker van en dan ga je fel in de verdediging. Logisch. Maar alleen van kritiek kun je wat leren. Iedereen kan wel gaan roepen dat je geweldig bent maar daar heb je helemaal niets aan.

Ook ik heb je website maar even opgezocht en ik zie daar gewoon een nette drive-in-show en enkele kleinere geluid en lichtsets. Ziet op zich prima uit dus daar hoef je jezelf niet voor te schamen. Je prijzen zijn ook netjes en ik denk dat de doelgroep die dit soort setjes huurt het niet zoveel uitmaakt of je met een bus of aanhanger komt, en of je de nieuwste LED verlichting hebt of al wat ouder materiaal.

Het is echter wel een enorm lastige markt met heel veel (hobbymatige) aanbieders. Een drive-in-show is op iedere hoek van de straat te vinden en dat geldt ook voor mensen die geluid verzorgen voor kleinere gelegenheden, zoals bandjes in een café. Ik denk dat het heel erg moeilijk gaat worden om in die markt op dit moment een goede boterham te verdienen.

Dan kom ik dus toch weer op het advies om freelance voor concullega's te gaan werken. Grotere bedrijven die de grotere producties verzorgen vormen geen concurrent voor je, die richten zich op een hele andere markt dan jij. Daar kun je dus rustig freelance voor aan de slag gaan.

Het bouw en klus gedeelte zou ik persoonlijk ook niet op je audiowebsite zetten. Maak daar gewoon een andere website voor (je hebt er toch al minstens 3) en verwijs daarnaar vanaf je linkedin en facebook profiel. Overigens kan een linkje op je audiowebsite natuurlijk ook geen kwaad.

Ik heb ook meerdere websites; 1 voor landelijke drive-in-shows, 1 voor een lokale drive-in-show, 1 voor artiestenboekingen, 1 voor webdesign enzovoorts. Al die diensten richten zich namelijk op een andere doelgroep.

PS ik vind je laatste paar posts een stuk positiever van toon!
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
14-10-2013 13:11

YourLiVe schreef:

Wat een ouwe lullen hier allemaal laugh :D laugh :D laugh :D
Ey, beetje respect voor oudere hoor.
Op een oude(re) fiets moeten wij het allemaal leren laugh :D
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
14-10-2013 14:28

YourLiVe schreef:

ik zie daar gewoon een nette drive-in-show en enkele kleinere geluid en lichtsets.
Klein is relatief denk ik. Het maximum staat inderdaad niet op de site, maar 12 kW geluid en 25 kW conventioneel licht is in mijn optiek niet heel klein.

Yourlive schreef:

Dan kom ik dus toch weer op het advies om freelance voor concullega's te gaan werken. Grotere bedrijven die de grotere producties verzorgen vormen geen concurrent voor je, die richten zich op een hele andere markt dan jij. Daar kun je dus rustig freelance voor aan de slag gaan.
Was dat maar waar, dan was er nog markt genoeg over. Helaas bemoeien de grotere jongens zich erg veel met "mijn" markt. Dat soort kruimelwerk pikken ze maar al te graag mee en gaan in onze top zitten graven.

We zitten inderdaad in een lastige maat bedrijf. We zijn net te klein voor echt grote dingen en te groot geworden voor het budget-hobby werk.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
14-10-2013 15:33
Ok, dan geeft je site dus een (totaal) verkeerde indruk... lijkt me een belangrijk actiepunt, want zoals al eerder werd opgemerkt zal dat 1 van de eerste dingen zijn die een potentiele opdrachtgever opzoekt.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
14-10-2013 16:10

CyberDance schreef:

Je kan ook zelf het initiatief nemen en even op het houtje bijten door naar die collega toe te stappen. Wellicht werk je dan de eerste keren tegen een hongerloontje maar als men ziet wat je waard bent komt het respect en de opdrachten vanzelf. Zoniet zullen ze je ook niet uit het niets gaan bellen.

Wachten kan je doen maar tegen die tijd zijn er 5 anderen je voor.
Ik heb 15 jaar geen dj werk meer gedaan en 1.5 jaar geleden ettelijke 10.000 euro's (eigen geld) geinvesteerd in materiaal, laptopts enz...
Niet moeilijk om te investeren maar wel moeilijk om klanten te vinden als je nog niet bekend bent in het wereldje, dus heb ik een deel collega's aangesproken met de vraag of ik eens mee mocht gaan op een klus wat meestal bruiloften zijn, in ruil hielp ik met op en af bouwen, ik kreeg er geen centen voor maar omdat ik lange tijd niet meer had gewerkt als dj kreeg ik veel tips en steelde veel met mijn ogen wat onbetaalbaar was en ik ben die collega's nog steeds heel dankbaar, na enige maanden kreeg ik van hun ook boekings omdat zij op die datums bezet waren en dus kreeg ik mijn eerste klanten en zo was ik stillaan vertrokken, nu 1.5 jaar later werk ik nog samen met die collega's en nu kan ik ook al boekingen doorsturen naar hun,
Voor 1 van die collega's heb ik al gratis ingesprongen omdat hij dringend een dj moest hebben wegens ziekte en dat loont achteraf wel want dat vergeten ze niet. Dankzij die collega's heb ik een aardig gevulde agenda in 2013 + veel mensen kennen mijn bedrijf al en haal ik op mezelf al aardig klanten binnen.

Hiermee wil ik zeggen dat als je een ander niets gunt dan moet je niet vreemd kijken dat een andere collega je ook niets gunt, het is geven en nemen in onze job.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)