Forum > Geluid

Master Audio LN-26 Vervangende mid speaker

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
17-6-2013 17:29
Beste forum vrienden,

ik ben op zoek naar een stuk of 10 a 12 vervangende mid-drivers voor de master audio LN-26
de speakers zijn een half jaar geleden allemaal uit een club gehaald omdat bijna alles kapot was, en er een betere set kwam te hangen,

nu willen we deze speakers i.c.m.de bijbehorende subs weer in een andere uitgaansgelegenheid plaatsen,
er hangt nu nog een dap k-series set en aangezien het master spul lag te verstoffen in een hoekje kunnen we het daar mooi mee vervangen (mits de vervangende speakers een beetje betaalbaar zijn)

we hebben ook al contact met de importeur gehad, alleen hij rekent voor een originele master speaker een euro of 85

dus mocht er iemand een alternatief weten wat een beetje klinkt of een betere prijs hebben voor dit speakertje hoor ik het graag !

het origineel is 6 inch en heeft een impedantie van 16 ohm

M.v.g.
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
17-6-2013 18:27
weet je zeker 6 inch?
Moet dat niet 6,5 inch zijn?
En 16 ohm zie ik zelden op een universele mid driver.....zal lastig worden
weet je zeker dat hij geen 8 ohm is?

Weet je ook hoeveel vermogen de speaker moet hebben?
en welk bereik?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
17-6-2013 19:19
Master is niet goedkoop, maar wel erg goed. Vraag me sterk af hoe je al die speakers hebt kapotgespeeld.
Moet je aardig je best op doen razz :p
Niet origineel gaat nooit echt zo klinken als ze bedoeld zijn, daarnaast kan je, zoals Tom aangeeft, ook problemen krijgen met impendantie etc.
Kan je ze niet reconen?

Bij inkoop van dit soort aantallen is het toch wel mogelijk een leuke korting te krijgen?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
17-6-2013 21:25
@ Tom
Het is als het goed is wel echt een 6 Inch speaker, daar is tevens de naam ook naar, LN-26 (2x6)
hij is 100% 16 Ohm, ze komen parallel vanaf de x-over print en de algehele speaker is 8 Ohm

@ Frank76
tja, hoe ze kapot gespeeld zijn mag joost weten,
ze zijn ooit geplaatst door een Lokaal licht en geluids-bedrijf en een gebruiker van Master audio toen de club opende,
maar naar mijn weten heeft het nooit goed geklonken happy :)
zat een leuke behringer processor voor (zonder ingestelde limiter denk ik angry ) met daar achter wel master audio DX Amps,
het is in ieder geval een keer goed mis gegaan

het spul komt weer in een soort van feest-cafe te hangen, maar als het niet rendabel is om de speakers te vervangen (aangezien alles in dat feest cafe toch naar zijn grootje gaat als er een keer goed feest is sneaky :V ) bij wijze van

dus als er een goede vervanger is zal het altijd nog beter klinken als een Dap K-12 happy :)
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
17-6-2013 21:41

qmotion schreef:

dus als er een goede vervanger is zal het altijd nog beter klinken als een Dap K-12 happy :)
Mwah, ik neem aan dat de bas door iets anders veroorzaakt gaat worden?
Of moeten deze speakers dat ook gaan doen?

In het eerste geval weet ik prima klinkende en beveiligde horeca speakers die beter zijn dan een K12, en niet echt duurder uitkomen dan twee speakers kwazie vervangen die uiteindelijk je niet gaan brengen wat je verwacht van deze boxen.......

Mijn advies: of je doet het goed met deze merk boxen, of je laat het zo en gebruikt ze niet.
Het merk geeft wel verwachtingen, en als deze niet waargemaakt worden doordat jij er twee goedkope speakertjes in stopt,
dan betaal je uiteindelijk zelf de rekening

Wil je precies het zelfde en mag wil je wat goedkoper uit zijn, is er ook een prima alternatiefje wat dik 200 euro goedkoper is, en er amper voor zal onderdoen bij normaal gebruik.
Moet het echt knalhard, dan moet je ze actief filteren en de sub aan iets anders overlaten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dave22Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 26-6-2013
Berichten: 46
18-6-2013 14:13
1 x bewerkt. Laatst door Dave22 op 18-6-2013 14:33
Beste,

Ik heb dezelfde speakers.
Ik heb in de kastjes monacor SP-6/150PA speakers gestoken.
6" 300 Watt 8 Ohm

De originelen van master hebben een impedantie van 16 ohm.

Door er 2 in elke kast te steken kom je uit op speakers van 4 ohm en 300 Watt RMS.

Das perfect te doen, je moet enkel hoeveel je er nu aan 1 versterker hangt.
Let ook op! De kastjes zullen sneller harder gaan omdat de versterker meer vermogen levert op 4 Ohm ipv op 8 Ohm.

De vervangluidsprekers doen het nu nog steeds zeer goed.
+ ze zijn echt niet zo duur.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
18-6-2013 14:25
Je crossoverpunt (voor zover de mid-laag speakers gefilterd zijn) veranderd wel hierdoor.
Je zou ze ook in serie kunnen zetten trouwens, is je kastje plm 16 ohm en kan je er 4 op 1 versterkerkanaal kwijt.
Dan ook wel goed op je filter letten.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Dave22Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 26-6-2013
Berichten: 46
20-6-2013 16:07
Dat klopt,

maar daar heb ik puur op het gehoor weinig van ondervonden.
De balans tussen de tweeters en luidsprekers verandert wel wat, maar de speakers zijn ook vrij klein
waardoor deze verschillen goed opgevangen worden en het geluid nog steeds behoorlijk klinkt.

Ik zou zeggen:
Test het eens uit voor 1 kastje.
Ik denk dat ik voor 2 luidsprekers samen ongeveer 75 euro betaalde.
Nadien kun je de rest herstellen.

PS: Ik heb eventueel wel interesse om er een paar over te nemen.
Ikzelf heb er 2, 4 of 6 stuks zou een stuk interessanter zijn.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)