Forum > Licht

Review: Showtec Phantom 250 vergeleken met Martin Mac 250 Krypton

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
27-1-2012 22:04
Halve tekst kopieren... du!

Past goed bij disco... was het antwoord... Maar in beide gevallen gaat het wel op denk ik.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
31-1-2012 18:12
Toevoeging aan het lijstje: De dimmercurve van een Phantom 250 laat me huilen. razz :p
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
31-1-2012 22:49
In ieder geval wel weer een hoop bezoekers naar je website en weer een beetje naamsbekendheid...
LuxonosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2012
Laatste: 26-11-2014
Berichten: 14
3-2-2012 14:43
Interessante reacties op mijn bericht, bedankt voor de respons in elk geval!

Ik ben denk ik niet duidelijk geweest met de aankondiging, maar deze vergelijking is bedoelt bij het disco/drive-in werk. Dus niet bij de grote evenementen waar kwaliteit zeer belangrijk is en kleine oneffenheden een veel groter effect hebben.

De volgende punten moeten extra aandacht krijgen:
  • Bouwkwaliteit: behuizing en gebruikte componenten
  • Restwaarden
  • Kwaliteit van de optiek(output)
  • Bruikbaarheid van de gobo's(zijn overigens te vervangen) en JeroenVDV gaf al aan dat dit niet erg verschillend is
    Krypton qua bruikbaarheid natuurlijk om te huilen zijn
    .
  • Dimmercurve
De volgende punten kunnen bij de minkant van de phantom 250:
  • Bijhuren gaat niet
  • Versie verschillen bij latere aankoop
  • Onderhoud: Tijdsduur en Gemak
  • Bewegingen minder soepel bij trage bewegingen
  • Minder snelle kleur/gobo wisseling
Cyberdance vroeg zich nog af of de gobo's en kleuren te vervangen waren. Dit is mogelijk voor de gobo's, maar niet voor de kleuren.

Verder had JeroenVDV erg scherpe opmerkingen over de Phantom 250, neem aan erg veel ervaring met deze movingheads? Ik kan me alleen niet echt vinden in alle punten (Gobo's onscherp weglopen en Hotspot/vlekken). De bewegingen van de Krypton zijn inderdaad soepeler, maar dit gaat vooral dan om trage bewegingen (bij snelheid valt het mij minder tot niet op). De trage kleur & gobo wisseling was me eerlijk gezegd niet opgevallen, ik had niet het gevoel dat ik bij de Phantom 250 hierop moest wachten.

De meeste punten zullen een kwestie van tijd zijn om goed te beoordelen, maar de restwaarden kun je nu al wel iets over zeggen. Als je even rondkijkt op marktplaats vind je dat de Phantom 250 vanaf 50% restwaarden te koop is en een Krypton 250 vanaf 60%. Ik weet niet in hoeverre dit representatief is, maar met deze verschillen zijn ze in elk geval wel te koop.

De meeste punten gaan over duurzaamheid van de movinghead(Onderhoud, Bouwkwaliteit, Restwaarden) en een aantal over de functie van de movinghead(Output optiek, Gobo bruikbaarheid, Dimmercurve). Deze laatste groep zal dus mogelijk (want het zijn hypotheses) een verschil maken voor de klant/gast op een feest of andere gelegenheid.
Uw partner op het gebied van licht en geluid voor al uw projecten, evenementen en feesten
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
8-5-2013 21:53
Ik heb nog wel een leuke toevoeging...

een klant van mij heeft 4 phantom 250 van de eerste software versie / eerste serie gehad,
en later ook nog 4 van de laatste serie...

en bij de 1e en zowel de 2e serie/sw versie ontdekte ik het zelfde probleem met het prisma,
hij loopt vaak of bijna altijd wel mechanisch vast na een x aantal draaiuren, dit komt meden doordat het voordraaien en de rotatie door 1 stappenmotor gebeurt,

hij schakelt het prisma in die hem naar een palletje brengt waardoor de voordraaiende beweging word omgezet naar de rotatie beweging van het prisma d.m.v. het tandwiel

Ik merkte dat het prisma te veel weerstand heeft waardoor hij mechanisch de voordraai beweging aanstuurt bij het roteren en hij begint te schokken, dit is makkelijk op te lossen met simpele smeermiddelen, maar dan als nog blijft het probleem terug komen

sad :(
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
9-5-2013 01:06

qmotion schreef:

Ik merkte dat het prisma te veel weerstand heeft waardoor hij mechanisch de voordraai beweging aanstuurt bij het roteren en hij begint te schokken, dit is makkelijk op te lossen met simpele smeermiddelen, maar dan als nog blijft het probleem terug komen

sad :(
Dus valt het niet op te lossen wink ;) .

Heb de phantoms ook gehad. Op het eerste gezicht leuk maar bleef steeds problemen krijgen. Vooral met de prisma die er niet meer voor ging. Later ging er ook steeds een zekering uit (binnenin) en schoten de kleurenwielen steeds door. Ook na een aantal uur branden met de shutter dicht vervaagd de zwarte verf op de shutter. Hierdoor krijg je leklicht omdat het licht via de shutter toch nog door de lens weerspiegelt.

Ik denk dat je met een setje 2e hands kryptons (zelfde prijs) beter af bent dan een setje nieuwe phantoms! Alleen al omdat, mocht er iets mis zijn, de krypton veel makkelijker te servicen is!
I Love House Music!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
9-5-2013 13:24
als je ergens aan onderdelen voor martin geraakt wel ja, de service is daar nu ook niet je van het meer
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
9-5-2013 15:17
Onderdelen zijn nog wel te krijgen daarbij had ik sneller problemen met nieuwe phantoms dan met ex rental kryptons! En stel dat dat ook niet meer het geval is.. De krypton blijft toch wel mooiere bewegingen hebben, shutter die gewoon sneller is en met een mooie dimmercurve, kleuren, gobo's, effecten, egaal licht, verhuurbaarheid, inhuurbaarheid enz. Een phantom wint het gewoon niet.
I Love House Music!
LuxonosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2012
Laatste: 26-11-2014
Berichten: 14
25-5-2013 16:29
Tot dusver hebben wij zelf nog geen problemen gehad met de Phantom 250's.
Momenteel hebben wij ook de Phantom LED 50's in ons bezit, erg klein, licht en een vergelijkbare lichtopbrengst als de Phantom 250.
Door de aanschaf van deze kleinere en ledmovingheads gebruiken wij de Phantom 250's minder vaak (1 tot 2 keer per week zijn ze weg), tot dusver hebben wij dus nog geen problemen gehad met de Phantom 250.

Heeft er iemand ervaring met de service die highlite/showtec geeft als er problemen zijn met de apparatuur? Hier ben ik wel benieuwd naar, hopelijk is dit niet nodig maar mocht het nodig zijn dan zijn wij zeer benieuwd naar jullie ervaringen met de geleverde service van showtec/highlite.
Uw partner op het gebied van licht en geluid voor al uw projecten, evenementen en feesten
Dj-FerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 22-12-2016
Berichten: 294
25-5-2013 18:31
Service is super! Snel en netjes!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)