Forum > Geluid

Vermogen berekenen voor gebruik op Aggregaat

(47 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
22-4-2013 17:21
Omdat ik opzoek ben naar een 6kVA. Nog wel 'compact' maar wel wat extra power. Voor buiten eventjes lijkt het me heel erg handig. Dubbel sub top setje met misschien nog wat ledverlichting e.d. Degene die ik zag was ook van kipor.
I Love House Music!
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
22-4-2013 17:58
Ik vond zelf de honda te duur naar hoeveel ik het gebruikte.

Meest gebruik ik de kipor voor omroepjes en kleine geluidsetjes met 1 x pl1.8
Ook wilde ik hem niet te zwaar met gewicht zodat ik hem ook mee kan nemen in de camper.

Wel lees ik overal dat honda nogal een stuk betrouwbaarder is dan kipor, Maar daar is de prijs dan ook naar.
Ook mijn kipor is al eens voor garantie weg geweest omdat er iets met de onsteking niet goed was.

Wel hebben beide inverter tot ongeveer 6 kw wat voldoende is om kleine buiten dingen te doen.
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
22-4-2013 20:47
Ik zie wel vaker iets over generatoren staan en wil toch een paar eigenschappen op de rij zetten.
Een inverter generator zet eerst de spanning om in gelijk spanning.
Hierna word er weer wissel spanning gemaakt met een vaste spanning en frequentie.
Dit zorgt er voor dat zowel de spanning als frequentie stabieler is en eigenlijk nauwelijks reageert op de belasting.
Maar omdat elektronica erg gevoelig is voor overbelasting (te grote stroom) zal je ook erg voorzichtig moeten zijn met het kiezen van de belasting.
Ook inductieve belastingen en zeker het plotseling afschakelen hiervan geeft een hoge piekspanning en al vrij snel schade.
Ook is de sinus niet zo mooi als men denkt. Een slecht merk zal al snel een grote hoeveelheid hoger harmonischen bij op de netspanning zetten.
Ook daar zijn zeker geschakelde voedingen niet erg gelukkig mee.
Alleen van een goed merk zou ik het aandurven om deze mijn computer te laten voeden.
Een "ouderwetse"generator is wel niet zo stabiel.
Maar als je deze gewoon opwarmt en gebruikt binnen zijn normale werk vermogen, geeft hij wel een mooie en goed genoeg stabiele voeding.
En is niet zo gevoelig voor hogere piekspanning en geeft zelf een nette sinus af.
Vaak is deze laatste daarom niet een verkeerde keus.
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
23-4-2013 21:29
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn kipor nog nooit op een scope heb gehad, Maar dat ga ik binnenkort doen.

Mijn loadup lb3000 daartegen wel en daar word je niet echt vrolijk van wat er dan gebeurt met de spanning als je wat belasting gaat afnemen.

Als ik zaterdag wat tijd over heb ga ik eens kijken wat mijn scope van een kipor aggregaat vind.
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
24-4-2013 19:47
Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig hierna.
Loadup is natuurlijk ook geen topper, dus dat kan ik me ook wel voorstellen dat het er niet mooi uitziet.
Wat problemen geeft zijn stijle spannings verschillen.
Ik zelf heb een Honda aggregaat die ik rond de 60% belast. Een aantal jaren geleden op mijn scoop bekeken en zag er toen redelijk uit.
Ik heb wel eens gedacht of een filter zoals die word gebruikt bij een frequentie regelaar.
Als je deze nu achter een aggregaat plaats of dan het signaal niet een stuk beter word.
Niet stabieler maar wel een betere sinus en daarmee geschikter voor electronica.
Ook spannings pieken veroorzaakt door de belasting zou hierdoor een stuk weggefilterd moeten worden.
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
27-4-2013 14:16
Ik ben net even een uurtje aan het hobby'en geweest.
Mijn grote scoop is vandaag verandert is een rookmachine, En is nu container voer. Dus het begon goed.
Mijn kleine scoop geeft niet helemaal mooi beeld en is moeilijk af te lezen en foto's en filmpje gaat niet lukken.

Wel kon ik bekijken hoe de spanning is die ze beide afgeven.
De kipor heeft wel een mooie 50 hz spanning maar doet daarover heen nog een (hele) kleine spanning met een fors hogere freq.
In deze test komt dat ook naar voren.
www.pe1rqm.nl/?page_id=815

De load up geeft een minder mooie sinus maar heeft niet die gekke "storings" spanning.

Als ik beide apparaten ga belasten met 2kw spots blijft de kipor beter zijn werk doen.
Deze houd met snel schakelen van 2kw zijn spanning keurig tussen de 205 en 230 v

De loadup laat soms spanning zien van 180 tot 250 volt.

Ik schakel dan om de halve seconde de 2kw aan en uit.

Ook blijft dan de sinus van de kipor mooi in model en de die van de loadup begint dan al echt een andere vorm te krijgen.

Ik zal op zoek naar een andere scoop en kan dan ook beter zien wat er gebeurt als er een versterker rackje aanhangt en kan hier dan ook foto's van maken zodat het allemaal wat duidelijker is te begrijpen.
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
27-4-2013 17:26
Beetje offtopic:

Waarom is de scoop in containervoer veranderd? Bij de oudere scoops gaat vaak het netfilter in rook op, geen grote schade.
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
28-4-2013 11:21
De lampjes gaan wel aan, Dus tot zover gaat het goed.
Ook krijg ik soms het stipje wel te zien, maar daar houd het mee op.

Zelf heb ik (denk ik) te weinig verstand van electronica om aan zoon project te beginnen.
Ook speelt tijd hierbij ook nog wel een rol.

Maar als je belangstelling hebt, Je mag hem ophalen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)