Forum > Geluid

advies bij vervangen van ev rx set voor aktieve sub top set

(118 reacties. Pagina 4 van 12)
Moderator(s): Dré
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
25-3-2013 20:00
haha ja heb het ook nooit geprobeerd en was er wel achter gekomen dat de spreiding van de top hierop de grootste invloed heeft. achter de set hoor je ook nauwelijks top en de bas blijft zowel voor als achter de set eigenlijk gelijk alleen hoor je dit achter de set beter omdat hier de toppen minder goed hoorbaar zijn.
ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die wel ervaring hebben met de s1518 speakers specs zien er dacht ik wel aardig uit en ze doen denk ik niet heel veel onder voor de s20. Mijn keuze voor de toppen blijft wel bij de d12 was alleen benieuwd wat deze doet op een s1518 dit lijkt me in mijn geval toch de beste keus ben alleen benieuwd naar ervaringen en wat jullie er mee aan zouden durven qua aantal personen op een feestje
ben benieuwd of er iemand is die deze kast kent en er nog iets meer over kan vertellen.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
26-3-2013 12:31

DjREsound schreef:

dj_stefan schreef:

zo dacht ik vroeger wel eens er over om de subs om te draaien en met de achterkant naar het publiek te richten omdat ik achter mijn set altijd heel veel bas had en het in de zaal vaak tegen valt.
Bovendien zal de frequentie in het crossovergebied wegvallen omdat je deze dan met je sub in tegenfase samen laat gaan met het laag uit de top :-).
???
Als je weet dat een sub nagenoeg een rondstraler is... Hoe kun je bovenstaande dan zeggen?

Time align is een ander verhaal (die zal de diepte van de kast fout zitten). Maar denken dat een sub in tegenfase reageert op het moment dat je hem naar achteren laat stralen is een foute gedachte (bij de 100Hz cross-over punten waar we het hier over hebben).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
2-4-2013 19:50
niemand ervaringen met de dva s1518 subs of kan iemand vertellen waarom ik wel of niet deze speakers aan zou moeten schaffen en dan vooral in combinatie met de dvx d12 toppen.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
4-4-2013 19:38
Ik heb ook nog even zitten kijken naar de rcf tt serie kan iemand hier iets meer over vertellen in vergelijking met de dva en dvx speakers van db technologies?
zoals bijvoorbeeld de tt22a of tt25a. volgens mij is de tt22a aardig gelijk aan de dvx d12 alleen is de tt top een stuk duurder. de tt25 gaat volgens mij wel een heel stuk harder.
Ook heb ik even gekeken naar de tts18a volgens mij lijkt deze behoorlijk op de s10 en ik heb gekeken naar de tts28sa welke volgens mij op de s30 lijkt. de dva s1518 zit hier ook weer tussen in met een max spl van 138db en vermogen van 1500watt. de tt18 heeft een max spl van 136db en 1000 watt vermogen en de dubbele kast max spl van 139db en is 2000 watt. als ik dat bekijk gaat mijn voorkeur op papier uit naar de dva s1518 alleen weet ik nog steeds niet hoe deze het in de praktijk doet.
mocht iemand hier over iets kunnen vertellen hoor ik het graag
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
4-4-2013 22:49
Zoals ik eerder al had aangehaald, is er in dit toppic: www.new-line.nl/forum/read/?t=43122 veel informatie te vinden. Waaronder een luistertest van DjREsound, zie hieronder:

DjREsound schreef:

Zo, dat was zeker een enoverende luistersessie. :D

Ik zal het kort proberen uit te leggen wat mijn ervaringen waren:
De 8003's zijn prima kastjes maar komen wat rommelig over. Zeker samen met de TT25a en dubbele 8003 lijkt de TT25a qua frequentiegebied de bassen te storen door de andere klankkleur. Een TT22a komt juist weer net tekort op beide 8003's.

De TT25a lijkt mij een prima fullrange kast als je compact grote groepen moet versterken. De TT22a is echter wel een fijne sateliet. Een wereld van verschil met de TT25a! Goed gedefinieeerd hoog, geen fullrange kast. deze past gewoon bij de TT sub.

Uiteindelijk de TTS18a met de TT22a op elkaar gezet. Dit is gewoon een verademing! Enige minpunt kan zijn dat de bass pas "laat" inkomt en ik mis een beetje laag-mid. Ga je hem op zijn donder geven dan klinkt het echter wel perfect in verhouding. De sub heeft een geheel ander principe als de 8003, en dat hoor je gewoon terug. Een heel prettige bass, zeer gedefinieerd hoog met de TT22a. De combi TTS18a en TT25a klinkt echt niet lekker. Je moet de TT25a flink terugschroeven en het klinkt niet lekker in het hoog (het teveel aan vermogen op de TT25 is niet fijn voor kleine feesten. Ik had gehoopt het midlaag hiermee te versterken, maar het werd een rommeltje.

Ik heb een offerte laten maken voor de TTS18a en TT22a. Een uiterst mooi setje tot 400 man! Enige nadeel is toekomstig uitbreiden, want door een sub bij te zetten komt de TT22a tekort. Maar mijn verwachting is 90% van al mijn feesten te kunnen draaien met deze set. Afwerking is super trouwens. Panelen duidelijk.
ja...
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
4-4-2013 23:10
idd, niks slechts over rcf tt! Erg mooi spul (en een hoge "hebbe hebbe" factor). Maar... dan blijf ik bij mijn eerdere reactie dat een switch in EV monitor speakers je veel meer flexibiliteit geeft qua opstelling en instelling, vrijwel niks hoeft te kosten, en qua handling niet veel slechter is. Maar goed, dat is uit praktische en economische optiek, maar er zijn meer redenen te verzinnen. Voor wat ervaringsverhalen kan je altijd ff bij me navragen.
DjREsound
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
5-4-2013 15:46
ik probeer nog steeds mijn rx set te verkopen en kijk nog steeds rond voor een andere aktieve sub top set. als ik voor db technologies ga lijkt mij op dit moment voor mij de dva s1518 met de dvx d12 hp toppen de meest geschikte set.
Uit het verhaal hierboven haal ik dat wanneer ik voor rcf ga de tts18a en de tt22a ook een geschikte set is. qua specs denk ik aardig gelijk aan de db alleen vraag ik me af hoe deze het ten opzichte van elkaar doen in de praktijk, ik lees ook dat je zo'n 400 man aan zou durven met deze set. ik vraag mij af of dit echt haal baar is en of de db set dit ook kan. mocht dit echt zo zijn is deze set zeker geschikt voor mijn toepassingen.
De tt25a toppen zijn dus minder geschikt in combinatie met de tts18a maar waar zou deze het wel goed op doen? bijvoorbeeld op een tts26a? dit lijkt me helemaal een knal set met de tt25a toppen alleen ligt dat een beetje boven mijn budget ben ik bang voor.
Als ik deze 2e hands zou kunnen vinden lijkt me dat wel een super set en durf ik er zeker 400 man mee aan als ik de specs bekijk.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
6-4-2013 17:15
Ik ga zelf nu ook voor de dvx d12!
Heb een keer de dvx d10 gehoort met daaronder 1 s09 per kant.

Nou wat een volume voor zo'n kleine kastjes.
Het laag was héël strak,en over het hoog was ook zeker niet te klagen.

De d12 heb ik ook een keer gehoort en deze vind ik beter klinken dan de d10.

Zelf ga ik later voor de s09 omdat deze zo strak klinkt.
Je levert dan natuurlijk wel wat capaciteit in,maar ik vond dit mooier.

Zelf heb ik geen ervaring met de s1518 of s10.
Maar als ik uit zou moeten gaan van de ervaring met de andere luidsprekers.
Zal dit een goede keuze zijn.
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
7-4-2013 14:10
Nu heeft iemand van het weekend weer iets heel anders aangehaald. Waarom aktief en geen passieve set van nexo. Ik heb al eerder een topic gehad ongeveer een jaar geleden waar mij ook al meerdere malen een nexo set is aangeraden.
De volgende set werd mij aangeraden:Nexo PS 15 r2 set wat met 1 bas (rs15) en 1 top in combinatie met een nx 4x4 amp zeker mijn huidige rx set zou moeten kunnen vervangen. de totale set zou een stuk compacter zijn als mijn huidige en ik zou er haast nog grotere feestjes mee aan moeten kunnen als dat wat ik met de rx set doe.
Ik heb net even het één en ander gegoogled. ben bang dat deze set nieuw behoorlijk wat kost en er wel behoorlijk wat bij moet als ik mijn set heb verkocht. ik zat zelf te denken aan een 2e hands set mocht ik voor nexo kiezen maar zie helaas niets op marktplaats of iets dergelijks waar zo'n set 2e hands word aangeboden.
het word er nog niet makkelijker op gemaakt nu er steeds meer merken voorbij komen. maar goed ik heb mijn set ook nog niet verkocht en heb er dus nog geen haast mee. blijf nu echter wel bij de rcf tt, db technologies dva s1518 met een dvx d12 hp en nu de nexo set. waarbij tussen deze 3 mogelijkheden al heel wat verschillen zitten. ik wil nu kijken wat voor mij dan het beste zou zijn tussen deze 3 mogelijkheden. als er nog meer bij komt kan ik helemaal niet meer kiezen haha. de grootste verschillen tussen de eerder genoemde sets zitten al in de prijzen al hoewel ik over nexo nog niet zo heel gek veel kan vinden.
ga binnenkort sowiso maar eens kijken of ik ergens één van de sets kan gaan beluisteren. zie zelf in de vverschillende sets allerlij voor en na delen maar één van de belanrijkste dingen is toch ook wel hoe de sets in de praktijk klinken
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
8-4-2013 08:50
Een ps15 r2 set is echt wel een set die je rx set vervangt, zeker in geluidskwaliteit! Let wel, wil je een ps15 echt aan het werk zetten met een nx amp, is 1 rs15 een beetje karig.. Dan zou ik eerder op een rs18 overstappen. Dit maakt echt wel een verschil!

Daarnaast wel relatief grote kast.. Voor de ps8 en ps10 zijn resp de ls400 en ls600, nexo komt in Frankfurt met de ls18 een enkel 18 bandpass sub voor o.a. Onder een ps15 en geo s12. Deze zo ik even afwachten, dan heb je ook zeker een behoorlijk compacte set.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus

Terug naar forum Reageer (zonder quote)