Forum > Geluid

Probleem QSC Powerlight 4.0

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
4-3-2013 19:49
beste forumleden,

ik heb sinds afgelopen weekend iets raars opgemerkt aan mij qsc powerlight 4.0

afgelopen weekend was ik aan het draaien, lekker aan het knallen tot... ineens mijn laag weg viel
ik keek op de versterker en zag dat hij eventjes in de protect stond (iets wat mij nog nooit is overkomen)
daarna functioneerde alles weer gewoon maar merkte wel dat ik minder vermogen op mijn laag had,
mijn reactie daar op was iets meer op het laag te geven, en toen tikte de versterker heel iets de clip aan en vloog hij weer in de protect. heb de avond verder gedraaid met iets minder laag en zondag ben ik gaan kijken wat het zou kunnen zijn

ik heb zoveel mogelijk uitgesloten, speaker kabels doorgemeten, speakers doorgemeten en getest op een andere amp,
aansluitingen gecontroleerd op evt. kortsluiting. Alles op dat gebied lijkt in orde te zijn

als ik de amp onbelast aanstuur en hem iets laat clippen gebeurt er niks,
als ik hem aanstuur met speakers er aan en ik laat hem iets clippen valt hij weer in de protect,

waneer ik één kanaal open zet en iets laat clippen gebeurt er niks, wanneer ik het 2e kanaal er bij open zet valt hij weer in de protect.

(Dit allen gebeurt met de clip limiters in en uitgeschakeld !)

ik heb zelf het vermoeden dat het iets in de voeding is, dat hij net zijn vermogen niet haalt en dan in de protect springt
heb hier wel wat over kunnen lezen in een Americaans forum maar daar ging het om een powerlight 6.0

heeft iemand dit eerder mee gemaakt of verstand van deze beestjes of weet iemand een heel goed reparatie adres?

m.v.g. Yannick
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
4-3-2013 21:13
dikke kans dat je je voeding kapot gekregen heb door te kort ag vermogen
Waarschijnlijk zijn je elco's kaput.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
4-3-2013 21:31
dat sluit ik zeker niet uit,
maar lijkt me wel raar met een aggregaat die met langen na niet in vollast loopt,
ook niet wanneer de versterkers continu het volle vermogen zouden nemen,

wat ik natuurlijk wel heb is dat je spanningsval gaat creëren door het frequente vermogen van het laag,
maar aan de frequentie van 50 Hz was niks op te merken

deze versterker is ook niet altijd in mijn bezit geweest dus weet ook niet wat hij vroeger te verduren heeft gehad,
ik schat hem ook al zo'n 10 jaar oud
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
4-3-2013 22:13

AMX_Pete schreef:

qmotion schreef:

waneer ik één kanaal open zet en iets laat clippen gebeurt er niks, wanneer ik het 2e kanaal er bij open zet valt hij weer in de protect.
Maakt het iets uit welk kanaal je apart en alleen uitstuurt ?
zoals ik het gister vernomen heb maakte het niet uit welke van de 2 ik apart aanstuur, pas wanneer ik allebei de kanalen open zet dan gebeurt het,
wat ik wel heb gemerkt toen ik gister aan het testen was, dat hij 1 keer al bij een laag vermogen al in de protect sprong,
en dat hij soms eerder in de clip gaat en ik minder vermogen heb dan bijv. een minuutje later wanneer het weer harder lijkt te gaan
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
4-3-2013 22:31
Ik zou beginnen met het nameten van de voedingsspanningen van de eindtrappen (onder belasting). Best kans dat één van de rails in elkaar zakt bij belasting. Hierdoor gaan de eindtrappen enkelzijdig clippen (mogelijk zonder dat het clip LEDje aangaat!) en zal de DC beveiliging van de amp aanspreken. De QSC heeft volgens de specs geen HF beveiliging, dus oscillatie van de eindtrap is het (gelukkig) waarschijnlijk niet.

Laat er even door een reparateur naar kijken als je zelf de kennis niet hebt!
Blijven gebruiken is niet verstandig: je kunt de amp verder stukmaken of je speakers opblazen...
't is maar een hobby...
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
4-3-2013 22:38
ik kan misschien wel een elektromonteur zijn maar..... digitale voedingen ben ik totaal niet in thuis,
weet iemand een goeie erkende reparateur van qsc versterkers?
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
5-3-2013 16:38
Bedankt voor de info,
ik ga morgen even kijken of ik wat kan ontdekken !
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
5-3-2013 21:47
De PowerLight 4.0 is een klasse H versterker, dus de eindtrap loopt op verschillende spanningen.
Misschien is een van de trappen defect, of de aansturing ervan.

Overigens is het al een tijdje geleden dat ik aan deze amp gesleuteld heb, maar voor zover ik me kan herinneren is het enige wat beide voedingen (printen) met elkaar delen de aan en uitschakelfunctie?
Corolla power!
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
23-3-2013 19:51
Het heeft even geduurd,
Ik heb hem gister losgehaald en toen kwam ik dit tegen:

www.dropbox.com/s/opv8f7jnd6kco0i/IMAG0497.jpg
www.dropbox.com/s/06d0zm4pc197dco/IMAG0498.jpg

Hij is op een of andere manier net boven de soldering afgeknapt!
Zou dit dan het probleem kunnen zijn, het lijkt mij in ieder geval niet goed dat hij los zit razz :p
Heb er wel een vervanger voor nodig omdat het pootje nu te kort is

Welke is hier een goede vervanger voor?

M.v.g. Yannick
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
23-3-2013 20:06
Vervangen? Is ie stuk dan? Gewoon een nieuw stukje koper door de print solderen tegen de condensator.

Of dit het probleem is? Dat kunnen we zo niet zeggen.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)