Forum > Zelfbouw Speakers

Zobelnetwerk in PA kast

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-1-2013 08:58
Beste new-liners,

Wie kan mij vertellen welke condensatoren ik kan gebruiken voor een zobelnetwerk in een zware 2-weg speaker?

Ik heb een 15" voor het laag, en wil deze voorzien van een zobelnetwerk.

waarden +/- 30-40uF met een 5ohm weerstand.

de weerstand neem ik een 25 watt model, maar de condensator ??

Als het netwerkje met een 400w rms belast gaat worden, wat zal de spanning moeten zijn van de parallelle condensator?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
18-1-2013 10:19
Als je de nominale impedantie van je speaker weet dan kun je je eigen vraag beantwoorden.

PS: Hou er rekening mee dat zowel de Rdc als ook de Lvc van een luidspreker GEEN constanten zijn. De Rdc neemt toe bij hogere frequenties (vanwege wervelstroomverliezen) en de Lvc neemt af bij hogere frequenties. Vandaar ook dat je ziet dat Lvc nooit dominant wordt bij hogere frequenties (aan het feit dat de faseverschuiving niet richting de 90 graden gaat maar eerder richting de 45 graden).

PPS: Een akoestisch correct filter hoeft niet per sé een Zobel netwerk te bevatten.

Maar als je al een zobel netwerk wil gebruiken dan zullen vrijwel alle simulatieprogramma's je verkeerde waardes geven (mede door een gaatje in de kennis van de programmeurs van de meeste van dit soort software). In de werkelijkheid zou het zobel netwerk een iets hogere weerstandwaarde en een iets lagere capaciteit moeten hebben dan berekend door de (meeste) software.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-1-2013 13:28
Pfoei..

ff denken, de twee weerstanden ( speaker en van zobel) zorgen voor een spanningsdeler.
Grofweg de helft van de toegevoerde spanning ?

Een 70V +/- zou de job dus moeten klaren als ik het goed heb.

Is de electrische opslingering door het niet toepassen van een zobel dan akoestisch een probleem?

(heb even zelf getest, met 12db filter op 2.2khz) Met zobel was om aan te horen, zonder niet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
18-1-2013 13:42

bartsegers schreef:

Is de electrische opslingering door het niet toepassen van een zobel dan akoestisch een probleem?
Als het filter fout is zonder zobel... Zeker. Als het filter fout is met zobel... Zeker. Als het filter goed is met zobel... Zeker niet. Als het filter goed is zonder zobel... Zeker niet.

Oftewel: Bij een goed filter gaat het goed, bij een fout filter gaat het fout. Klinkt logisch (en is het ook) maar zo wordt het niet altijd door iedereen gezien. Een filter van de "plank" pakken en gebruiken is... uhm... alleen mogelijk in de "er was eens..." wereld.
(heb even zelf getest, met 12db filter op 2.2khz) Met zobel was om aan te horen, zonder niet.
Zelf invullen hoe dit filter ontworpen is (rekening houdend met ware gedrag van luidsprekers OF wellicht denkend dat een luidspreker zo'n perfect ding is dat als 2 druppels water lijkt op een 8 Ohm weerstand)...
wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)