Forum > Licht

Led verlichting op accu.

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
12-11-2012 20:32
Ik heb een vraag over het volgende,

Ik wil voor de carnaval volgend jaar een soort mobiele verlichting gaan maken. Het is nl. zo dat er op plaatsen hier in het dorp vaak geen (disco)verlichting is in de zalen. Ik vind dit altijd zo sfeerloos vandaar dit project. (dj staat ongeveer onder een tl-balk)
Het is de bedoeling dat er 8 ledparren en mss. nog wat andere kleine ledverlichting, aangesloten gaat worden via een omvormer naar een accu. Is er een manier om ongeveer uit te rekenen hoelang alles blijft draaien. Dus als ik weet hoeveel Ah de accu is en als ik weet hoeveel watt aan stroom de verlichting verbruikt?
Het is natuurlijk vervelend als ik ergens aankom met dat ding en na een uur alles ermee ophoudt.

Zijn er verder mss. nog dingen waar ik rekening mee moet gaan houden.
Accu is nader te bepalen. De omvormer zat ik zelf aan een 500/600 watt te denken. (of is dit ietwat overdreven, aangezien led bijna niks verbruikt) Of is dit toch erg lastig te zeggen en de kans van slagen klein?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
12-11-2012 21:11
Je kunt natuurlijk simpel even met een ampère tang kijken wat het verbruik is, in een proefopstelling.
Vergeet ook niet dat een (goedkope) omvormer ook de nodige stroom opsoupeerd.

En het maakt ook een groot verschil wat voor accu je hebt.
Als de optocht een uurtje is, zou ik me daar niet te veel zorgen om maken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
12-11-2012 21:48
Een proefopstelling zou ik wel kunnen maken. Als omvormer zit ik te denken aan een SWI 350-12V (omvormer.nu) Deze geeft 350 Watt. Is geen hele dure maar ook geen goedkoop ding van 3 tientjes. Dat de accu belangrijk is begrijp ik. Maar voordat ik er 1 ga aanschaffen wou ik graag weten wat ik ongeveer nodig heb. Kom ik voor een tijdje weg met bv een normale 80Ah start accu. Of moet ik al gaan kijken naar een semitractie accu van bv 80 of 100Ah?
Het is niet de bedoeling dat ermee gelopen gaat worden in een optocht. Maar voor in een zaal naar binnen te rijden. Lampen aan en feest. Daarom zou ik graag weten of zoiets enigzins haalbaar is. Mag best iets kosten maar geen klein fortuin natuurlijk.

Ook zit ik te denken om sowieso een haspel mee te nemen. Zou ik dan ergens tegen de muur kunnen gaan staan, kan hem gewoon in het stopcontact inpluggen.
Hopelijk is het zo iets duidelijker allemaal.
DjjurgenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2005
Laatste: 10-2-2021
Berichten: 139
12-11-2012 21:56
bij rentall hebben ze acculed vraag er even naar.
of google het even.

expolite acculed
trotse eigenaar van system one audio.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
12-11-2012 22:10
Voor je proefopstelling kan je natuurlijk gewoon even je auto accu kunnen gebruiken.
Als je accu dan bijvoorbeeld 60ah is, dan deel je te capaciteit door de helft, en je weet redelijk zeker dat je genoeg hebt.

Het zijn immer startaccus's
Wat is het verschil tussen een start- en (semi-)tractie accu?

Voor voertuigen kan je, afhankelijk van de toepassing, uit verschillende soorten accu's kiezen.
In grote lijnen heb je twee keuzes: Een start-accu of een (semi-)tractie accu:

Start-accu
Een start-accu is in hoofdzaak bedoeld om een voertuig te starten. De accu is erop gemaakt kort een hoog Amperage leveren.
Dit type accu is niet geschikt voor een langdurige contstante energievraag, de accu zal anders te ver ontladen. Hierdoor wordt het accuzuur (elektrolyt) te zuur en dit zal de platen in de accu aantasten. Als dit gebeurt is de accu vrijwel direct kapot! Een start-accu zal doorgaans niet verder ontladen dan 20%.
Dit type accu's is met name geschikt voor starten van verbrandingsmotoren in auto's, vrachtwagens, motoren,

(Semi-)Tractie accu
De semi-tractie accu wordt ook wel deep-cycle accu of licht accu genoemd. De accu is erop gemaakt langdurig te voorzien in een contstante energievraag.
Een semi-tractie accu kan tot wel 80% ontladen zonder dat er een beschadiging optreed. Hoevaak een accu kan opladen en ontladen noemen we het "cyclisch vermogen" van een accu. Hoe hoger dit vermogen is, hoe langer de accu meegaat.
Een "vol" tractie accu kan ook tot 80% ontladen maar heeft een hoger cyclisch vermogen. Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot 800 keer op- en ontladen.

De opgegeven capaciteit in Ampere/uur is de theoretische capaciteit die een accu kan leveren onder vastgestelde omstandigheden bij een opgegeven gebruik. De belangrijkste hiervan zijn de temperatuur, 21 graden celcius, en een ontlading die zodanig is dat 80% ontlading pas na 20 uur wordt bereikt. Een accu wordt als "leeg" beschouwd wanneer hij niet meer dan 80% van het opgegeven voltage kan leveren onder bedrijf. Dus is het verbruiksvoltage 12 Volt dan wordt de accu als leeg beschouwd wanneer het voltage onder de 9,6 volt komt terwijl hij stroom levert.

Toepassingen voor een (semi-)tractie accu kunnen zijn een rolstoel, scootmobiel, intern transport en hoogwerkers, maar ook als servicebatterij in caravan en boot.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 136
12-11-2012 22:14
Laatst 2 stuks ShowTec LED Light Bar 8 op een 100-150W omvormer gedraait met led operator 4 als besturing erbij, dit ging perfect. Echter met een 36w pl lamp erbij kon ik de led's niet vol aan zetten. Eventueel zou ik wat kunnen testen voor je met de simpele showtec led par 56's.
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
12-11-2012 22:41
Welke accu werdt er door jou gebruikt (een gewone start accu of niet en hoeveel Ah was die) en hoelang hield deze het vol?
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
13-11-2012 15:17
Hou er ook rekening mee dat je de accu niet te ver leeg trekt, anders kan je die daarna weggooien.
Per accu is dat verschillend (semi tractie / tractie/ lood/ etc).
Er zijn accu's die niet verder dan 50% leeg-getrokken mogen worden!
Maar, verdiep je er even in, er is veel verschil!

(je kan er leuke dingen mee doen: Prinsenproclamatie afgelopen zaterdag ).
Alles komt goed....
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 136
13-11-2012 16:41

Loctite401 schreef:

Welke accu werdt er door jou gebruikt (een gewone start accu of niet en hoeveel Ah was die) en hoelang hield deze het vol?
Het was maar een half uur op de start accu van mn auto, die daarna nog prima starte laugh :D De accu gegevens kan ik zonder demontage niet aflezen, maar denk dat je er in dit geval weinig aan hebt, ging om korte tijd en om andere lampen.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
13-11-2012 17:06
Is het een brug te ver om je lampen zelf aan te passen?
Quasi alle LED-lampen draaien intern op 12V, dus in principe is het wel doenbaar om ipv een 12-220V omvormer te gebruiken en dan intern nog eens om te zetten van 220V naar 12V, gewoon je lampen rechstreeks aan te sluiten op de 12V batterij door de interne transfo te bypassen. Dan kan je meteen ook prima van die kleine battery packs gebruiken zoals bv in confetti shooters zitten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)