Forum > Geluid

taggen albumnaam in recordbox

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
14-9-2012 20:40
Beste forummers,

Ik gebruik al een tijdje recordbox. Op het moment tag ik alle muziek in "Mp3Tag" op album. In recordbox sorteer ik vervolgens op album en kopieer ik simpel de muziek met een specifieke albumnaam naar een specifieke afspeellijst. Zo gaat bijvoorbeeld alle muziek die ik als album "latin house" tag, naar afspeellijst "latin house", et cetera.

Als het eenmaal allemaal op een USB stick staat, werkt het prima. Het probleem is dat als ik simpel een paar plaatjes wil updaten, ik dan heel lang bezig ben. Stap 1: taggen in mp3tag. Stap 2: importeren in recordbox. Stap 3: stuk voor stuk opzoeken en kopieren naar een lijst in recordbox. Stap 4: De tracks vanaf deze lijst naar de USB exporteren. Stap 5: zoeken op de USB naar de tracks en ze in de juiste lijst plaatsen.

Ik kwam er laatst achter dat alles vanaf stap 2 niet nodig is als ik simpelweg op "ALBUM" klik op de CDJ2000. Nu is er alleen een probleem:

Het probleem
Ik krijg heel veel dezelfde albums voor losse songs. Zo is het dus dat ik (bijv.) 100 albums heb met dezelfde albumnaam. Voorbeeld:

latin house
latin house
latin house
latin house etc.
R&B
R&B
R&B etc.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos zodat ik netjes 1 mapje krijg per albumnaam? Dit zou een stuk fijner werken.

Mvg,
Maarten
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
14-9-2012 23:20
Volgens mij maakt hij telkens een nieuw mapje aan als de artiest niet gelijk is. (dat is bij veel software)
Of daar een oplossing voor is weet ik niet..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
17-9-2012 12:58
Album artiest instellen op de correcte waarde (bijvoorbeeld "Hitzone" voor alle Hitzone CD's). Track artiest uiteraard ook instellen op de juiste waarde. Idem bij Genre.

Onderverdeling van genres zou ik nooit doen gebaseerd op CD's maar eerder gebaseerd op genre (wellicht dat de specifieke genre tag daarom ook wel genre heet ;-).

Met progjes zoals Tag&Rename stel je erg snel dit soort dingen in (maar belangrijk is en blijft het verschil tussen album artiest en track artiest). Proggies die opnieuw indelen maken voor de directory indeling (standaard) gebruik van die album artiest.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1370
18-9-2012 14:38
Ikzelf gebruik ook binnen mijn collectie nooit hele albums van artiesten. Alles verdeel ik in albums (meestal jaartallen) en genres.

Mijn oplossing hiervoor was gewoon het veld ALBUM ARTIST helemaal leeg maken voor alle tracks, en het de optie "Part of compilation" altijd aanvinken.

Tadaaa: Tracks netjes in 1 albummapje. Artiesten worden nog gewoon ingedeeld op de track artist. Ben nog geen nadeel tegengekomen bij deze werkwijze.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
18-9-2012 15:25

Reemski schreef:

Ikzelf gebruik ook binnen mijn collectie nooit hele albums van artiesten. Alles verdeel ik in albums (meestal jaartallen) en genres.
In zo'n geval zou het logisch zijn om als album artiest het jaartal in te vullen (indien de indeling per jaartal moet zijn) of als album artiest het genre in te vullen (indien de indeling per genre moet zijn).

Uiteraard daarna nooit je collectie in iTunes gooien (want die gooit alles om, ongeacht je eigen keuzes). Windows Media player is geen probleem (die zal hooguit alle bestanden alsnog naar jaartalmappen (album artiest=jaartal) of genremappen (album artiest=genre) slepen.
Ben nog geen nadeel tegengekomen bij deze werkwijze.
Komt nog wel. Als je een proggie tegenkomt dat ongevraagd de boel gaat herrangschikken (en dat gebeurt in het algemeen volgens de album artiest -> submap cd naam structuur) dan komt alles in één hoofdmap terecht (en da's nooit goed nie, al helemaal niet als die hoofdmap de root is van je schijf (want FAT32 is nogal beperkt waar het gaat om het aantal bestanden in de root)).

Beter nu goed doen dan op een onbewaakt moment in de penarie komen (altijd als het net even niet uitkomt).

Overigens vind ik het meest logisch om de album artiest een logische naam te geven. Jaartallen kun je namelijk in het jaartallenveld kwijt, genre kun je in het genreveld kwijt. En de album artiest... Die kun je volgens mij prima in het album artiest veld kwijt (zou kunnen dat het veld juist daarom ook deze naam heeft gekregen)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1370
18-9-2012 16:15
Jaartal als album artist is niet logisch. Daar is, zoals je zelf aangeeft het jaartal voor (en in mijn geval soms ook het album). Genre idem. Album artist is een leuk veld als je een album van 1 artiest hebt (snap! daar is het ook voor), tenzij je binnen je albums meerdere artiesten hebt. Zoals ik dus altijd heb. Dan is het eventueel gebruikelijk om als album artist de waarde Various of Various Artist of VA te hebben, maar daar ga je al. Meerdere mogelijkheden. De enige optie waarbij je je in de waarde niet kunt vergissen is dus: Geen waarde.

Itunes laat bij mij overigens id3 tags met rust op het moment dat ik tracks importeer. Media player is niet echt een optie op een Mac. En verder mag ik hopen dat iedere zichzelf respecterende DJ uiterst voorzichtig is met zijn digitale collectie. Software gebruiken die je filenames en locaties zelf aanpast zonder dat je zelf weet hoe, is wat mij betreft uit den boze.
Mijn file-indeling is overigens de basis voor mijn genre-album indeling, dus die is heilig.

Ik blijf erbij - voor mij werkt de indeling waarbij album artist altijd leeg is perfect. De MEP-7000 en rekordbox sorteren de tracks en albums dan zoals ik wil, zonder dubbele albums.
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
18-9-2012 16:35
Bedankt mannen. Ik heb inmiddels ook wat op een andere site gevonden. Toch op genre dus.
Je moet eerst in rekordbox veranderen hoe je je usbstick laat sorteren.
Als je bij al je liedjes netjes het genre hebt ingevuld kun je aan geven dat je ook op genre wilt sorteren.
Dit staat niet standaard aan.

Je moet dan eerst je muziek in rekordbox zetten, laten analyseren en exporteren naar het stickje of de harde schijf die je wilt gebruiken.

Dan komt het, je klikt linksonderin rekordbox op 'device' en je kiest de usbstick die je wilt gebruiken.

Er verschijnen 4 catagorieen :

1 algemeen, daar staat de naam van de stick/schijf en hoe groot ie is en hoeveel ruimte er vrij is.
2 = catagorie , hier moet je iets veranderen. In de linkerkolom staan allerlei zaken waar je de usbstick op kan instellen. Genre staat bij jou aan de linkerkant. Met het pijltje moet je die naar rechts dirigeren en je zal zien dat je op een CDJ-2000 dan wel op genre kan zoeken.

Bron: djresource

Terug naar forum Reageer (zonder quote)