Forum > Newbie Forum

mixer voor (spraak) microfoon aankopen

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
31-8-2012 10:54
Even in het newbie forum geplaatst, omdat ik zelf na jarenlang geen apparatuur te hebben gebruikt nu op zoek ben naar een eenvoudige mixer.

De mixer is niet voor DJ doeleinden bedoeld, maar puur om af en toe een microfoon mee te versterken. (spraak)

- nooit voor instrumenten, zang
- altijd voor spraak, versterkt middels zware hifi versterker, op Ramsa speakers. (8")
- USB aansluitingen niet nodig. (zie het nu vaak teruig komen)
- eenvoud, er moeten een aantal minder bekwame personen mee overweg kunnen.

Waar moet ik op letten, eventueel bij een tweedehands mixer.
Is elke tegenwoordig verkrijgbare instapmixer prettig voor spraak? (een skytec vs een behringer xenyx bv?)

Draaiknopje versus fader nog voor/nadelen?

Een EQ, is wellicht wenselijk... (verder geen EQ aanwezig)
Wel een omnitronic M-58 micrfoon.

(voorzien van een pop-filter voor de storingen van ademhalings geluiden en de klanken 'b', 't' en 's')

Is elke mixer een goede match met deze microfoon, of moeten de specificaties ook "matchen"
Impedantie is 300 Ohm van de microfoon.

Een hoop vragen, maar iemand die dagelijks met dit soort zaken werkt weet zeker meer.
budget zal ergens rond de 40-50€ liggen
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
31-8-2012 11:21
Een goede zonemixer zou ik zeggen.

Ik heb hier zelf een A&H GR-1 1HE mixer. Heeft:
- 6 kanalen (volume en pan) schkelbaar tussen mic en line
- 6 mic input met schakelbare phantom power (voor evt condensator mics) en schakelbaar plopfilter
- 3 stereo line inputs
- 2 mono line inputs
- 1 stereo output met volume
- 1 mono output met volume
- voice over schakeling op enkele kanalen (bijv om achtergrondmuziek automatisch te dempen)
- mbv jumpers in het apparaat volledig naar wens te configureren (ook routing: welk kanaal naar welke output)

Hier durf ik in geval van nood zelfs zang+toetsen voor een bandje op te mixen.

Eq heb je niet nodig mits de rest van de spullen neutraal klinken. Ingeval van spraak heb ik bij mijn sets nooit eq nodig gehad voor de klank (shure SM58 mics).

Voordeel van een zonemixertje is dat er veel minder knoppen (aan de buitenkant iig) opzitten dan een instap livemixertje. Mochten de mics niet voldoen en de overstap op condensators gewenst zijn (bijv omdat men niet voldoende dicht bij de dynamische mics wil praten), dan moet je dus zorgen dat er phantompower op zit.

Ik zit er aan te denken om mijn zonemixer (die ik voor noodgevallen gebruik) te vervangen door een kleine PA mixer, dus voor een goed bod mag hij weg... (voor 40-50 euro gaat hij niet weg)
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
31-8-2012 11:34
voor 50 euro is er niet veel.
je hebt alleen in die prijsklasse van die twee of vier kanaals Behringer dingetjes.
Die voor het geld redelijk zijn, maar in deze prijsklasse heb je altijd wel wat beperkingen in de kwaliteit.
En vooral ruis.........dus niet echt geschikt voor bijvoorbeeld studio opnames.

Ik zou zeker een mixertje nemen met een driedelige toonregeling, vanwege de mogelijkheid om feedback een beetje te kunnen tackelen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
31-8-2012 11:41
Ik zou juist zonder eq nemen. De kans dat minder bekwamen hier aan gaan draaien is groot en dan heb je meestal meer feedback... want veel hoog en laag klinkt zo lekker... sneaky :V
Een vlakke vaste instelling is wat dat betreft meer fool proof.
Als de set echt niet recht is, een processor of digitale eq ertussen die je kunt blokkeren voor wijzigingen.
't is maar een hobby...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
31-8-2012 11:45
Bedankt voor de reacties.

budget is inderdaad laag.
Maar de vereniging heeft er geen baat bij om veel uit te geven.
Er wordt 4x per jaar door de mic gepraat namelijk.

Studio-opname zal er nooit mee worden gedaan.
Is de ruis van een behringer acceptabel voor spraak?

De eenvoud van een xenyx mixer bevalt me wel namelijk. (en heel compact, snel aan te sluiten, en op te bergen weer.

Wie kan vertellen of de kwaliteit van een velleman/ HQ power etc mixer voldoende is?
Keep in mind dat er een 30-tal personen luisteren, en het altijd rumoerig is.

Andere mics worden er ook niet gekocht. De M-58 microfoon werkte prima door een actieve speaker.
Laatste keer in gebruik met gehuurde mackie speaker (actief)

De dure zonemixer is niet wat ze zoeken. (veel kanalen, en te duur)

Ik weet zelf niet of er nog kwaliteitsverschil is tussen een live xenyx mixertje en bijvoorbeeld een numark m101
www.new-line.nl/nl/dj-mixers/numark-m101_31949.htm

Een EQ was bij de mackie speaker niet nodig, alles stond neutraal en was perfect!
De ramsa speakers zijn prima, en de zware yamaha versterker staat ook neutraal.
(Daar wordt verder ook nooit aangezeten)

PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
31-8-2012 12:15
De behringer zal prima voldoen.

Als het om slechts 1 mic gaat, zou ik de amp en speakers verkopen en een 2e hands actieve speaker terugkopen...
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
31-8-2012 12:32
met jouw omschrijving zou ik ook voor zo'n Behringer gaan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
31-8-2012 12:38

PvG schreef:

De behringer zal prima voldoen.

Als het om slechts 1 mic gaat, zou ik de amp en speakers verkopen en een 2e hands actieve speaker terugkopen...
inderdaad, maar 1 mic.
Uiteraard zullen de versterker en speakers niet worden verkocht. (dagelijks in gebruik gekoppeld aan muziek PC)

Kwalitatief is een kleine livemixer dus beter dan een DJ mixertje in dezelfde prijscategorie.

Uiteraard lastig te zeggen, elk product heeft weer goede en slechte kanten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
31-8-2012 12:52
Ik zou toch het budget wat verruimen en, bijvoorbeeld, een NewHank Aerobix nemen. Heeft EQ maar die zit redelijk verstopt (en kan zelfs nog afgeplakt worden). Heeft auto talk over functie (en dat is zo af en toe gewoon hééél erg handig) en heeft verder geen overbodige fratsen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)