Forum > Newbie Forum

Pa full range bas weergave

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
19-7-2012 10:23
4-Polig XLR is wellicht een optie (male/female ook nog even omkeren van de standaard ivm aanrakingsgevaar). Scheelt, t.o.v. Speakon, weer de nodige koppelblokjes (roversgoed).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GezelliStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2008
Laatste: 25-1-2013
Berichten: 8
19-7-2012 15:55
Hoi Hoi,

Bedankt voor alle antwoorden..
De versterker is een Rauch PB44 , 400 watt / 4 ohm

De speakers heb ik nu open staan en die waren correct aangesloten, alleen aan 1 filter was vanalles op/aan gesoldeerd
maar het bengelde er alsnog los aan..

Op de versterker zitten de schroef aansluitingen |zwart| |rood| |rood| |zwart| hier recht onder zitten de xlr aansluitingen..
De bekabeling naar de speaker zit op de Speakon aansluiting rood op de meest gecentreerde aansluiting en wit aan de hogere buitenkant aangesloten.
De versterker heb ik ook open gehad maar daar zit een printplaat tegen de achterzijde geschroefd dus daar kan ik niet van afleiden wel de plus of min zou moeten zijn..

Als ik nu dus de xlr zo aanplug dat rood op rood zit heb ik volgens mij inderdaad een normaal geluid, dit betekent dus dat er 1 kabel altijd fout zou zitten. Ik kan ze namelijk alleen rood op rood zetten door er 1 ondersteboven in te pluggen... (heb de xlr uit elkaar gehaald waardoor ik ze om kan draaien)

De xlr zitten namelijk allebei hetzelfde gesoldeerd waardoor er dus altijd 1 fout zou zitten..
Oplossing hiervoor is (denk ik) speakon aansluitingen op de versterker maken, of de kabels een vast nummer geven (b.v.kanaal 1) en er dus 1 opnieuw vast solderen.

Ik dacht dat ik de webshop toch wel kende na al die uren daar te kijken en zoeken.. zo leer je toch weer wat bij :) Thanks!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
19-7-2012 20:03
Voor de test zou ik eens beginnen met de XLR-en eraf te halen.
Dan de rode draad aan de rode schroefterminal en de witte aan de zwarte schroefterminal.
Dat zit dus goed.
Dan hier de bovenste download pakken en een leesbril.
Doe de rode draad op de 1+ zetten en de witte op de 1- (en dat staat ook gewoon op de plug, vandaar de leesbril)

Als het dan nog niet goed klinkt, zit de fout in je speakers zelf en moet je daar verder zoeken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
GezelliStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2008
Laatste: 25-1-2013
Berichten: 8
20-7-2012 12:00

Frank76 schreef:

Voor de test zou ik eens beginnen met de XLR-en eraf te halen.
Dan de rode draad aan de rode schroefterminal en de witte aan de zwarte schroefterminal.
Dat zit dus goed.
shocked 8O Crap.. dat had ik zelf ook kunnen bedenken ashamed :$
Ik draai nu de xlr wel om maar dan weet ik inderdaad zeker dat ik goed start met plus/min..

Ok, dat word het eerste nadat ik de filters en hoorns vervangen heb, dan weet ik meteen ook zeker dat het vanaf daar al goed zit.. Thanks! happy :)
GezelliStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2008
Laatste: 25-1-2013
Berichten: 8
25-7-2012 13:56
Het is opgelost laugh :D

Met de nieuwe filters kon ik het verschil duidelijk horen, waarschijnlijk scheelt het andere mengpaneel ook erg veel.. (Behringer DDX3216)

Heb toch 1 speakon aansluiting er opnieuw op gesoldeerd, nu ken ik mijn spullen tenminste en voor dit budget klinkt het nu lekker wink ;)

Bedankt voor alle antwoorden, aan de hand van de tekeningen (aansluitingen) dacht ik even dat ik daar nooit uit zou komen maar het viel heel erg mee.. happy :)
S500dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2006
Laatste: 15-3-2017
Berichten: 44
23-8-2012 12:11
Pak voor de grap eens 9 volt batterij. Als dan bij de ene speaker de cone naar voren komt en bij de andere speaker de Cone naar achter dan weet je zeker dat je het spul uit fase hebt staan. Als de cones allebijde naar voor en of naar achteren bewegen staan ze in fase.

Dit is de meest eenvoudige manier om het te kunnen zien als je jezelf niet vertrouwd om het op het gehoor te doen.

M.v.g. R.Wolda
U draait wij vragen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-8-2012 13:10
maar dan wel oppassen met 9 volt,
korte stootjes,
niet aangeschoten laten zitten,
anders heb je straks geen fase probleem meer laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
S500dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2006
Laatste: 15-3-2017
Berichten: 44
23-8-2012 14:02
Denk je dat de spoel van de speaker warm wordt van een 9 volt batterijtje?
Zou kunnen maar ik ben daar niet zo bang voor.

Gr. Ronnie
U draait wij vragen.
GezelliStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2008
Laatste: 25-1-2013
Berichten: 8
4-9-2012 02:05
ik heb er nu een aantal keren mee gedraaid en ik moet zeggen dat het lekker klinkt voor het budget :)
met het nieuwe mengpaneel is het hoogte makkelijk aan te passen dus scheelt ook al veel..

ik merkte wel wat al logisch was, de bass kwam als het even iets harder ging al snel te kort..
te kort is het verkeerde woord denk ik, maar de m15 sub is best wat minder wattage als de standaard k115 en die filter zit er nu in.. dus kon deze sub het niet aan..

maar dat is voor het volgend seizoen, voor wat ik er mee doe klinkt het goed :D Thanks!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)