Forum > Geluid

Line Array

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
22-5-2012 19:08
dat begrijp ik! hahaha, maar eenieder weet wat ik bedoel.

al die verhuurbedrijven volgen (denk ik) een cursus hoe om te gaan met een line array en dan komt er een klant die zegt "doe er maar eentje" ze laden het spul voor je in en roepen je nog na "veel succes"
Deze knop?? Dat is de talentknop!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
22-5-2012 19:47

Jan van Duren schreef:

al die verhuurbedrijven volgen (denk ik) een cursus hoe om te gaan met een line array ...
Dan zijn dat slechte cursussen gezien veelvuldig door mij gehoorde ruk geluid van menig line array, en niet alleen budget merken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
22-5-2012 20:50
Is vaak meer een punt van doen.. Volgens mij zijn er maar een paar die specifiek cursussen hebben gehad binnen een bedrijf en leert die de "rest" ( voor in hoeverre die er wat mee te maken hebben natuurlijk.. ) hoe iets moet.
Waarbij ook gezegd moet worden dat dan de praktische kant dus bekend is ( hoe hang ik het in ) en de onderlinge hoeken bvb al vergeten worden..
If it ain't Dutch it ain't much...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
22-5-2012 22:22

Frank76 schreef:

Jan van Duren schreef:

al die verhuurbedrijven volgen (denk ik) een cursus hoe om te gaan met een line array ...
Dan zijn dat slechte cursussen gezien veelvuldig door mij gehoorde ruk geluid van menig line array, en niet alleen budget merken.
Er is een verschil tussen de cursus volgen en de materie beheersen. Daarnaast is de techniek dan nog vaak verschillende tussen verschillende merken. Zo behandelen er maar al te vaak mensen de Nexo GEO-reeks als een line array, en dan klinkt die uiteraard compleet voor geen meter vermits dit een tangentiale array met hyperboolreflector is.

Er is dan nog een groot verschil tussen een array riggen en een array afregelen. Beide zaken hebben vaak hun eigen experts. Riggen is iets wat je met een grondige uitleg aan iedereen kan leren, inregelen en finetunen vereist over het algemeen toch best al wat parate kennis van geluidssystemen die verder gaat dan sub-top stackje maken. De design softwares van diverse firmas helpen uiteraard veel, maar het blijft een echte kunst hoor.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-5-2012 23:08

Frank76 schreef:

Dan zijn dat slechte cursussen gezien veelvuldig door mij gehoorde ruk geluid van menig line array, en niet alleen budget merken.
Klopt absoluut... zo was ik gisteren op een evenement waar een Synco line array hing (verzorgd door Purple) en dat klonk echt heel slecht. In het mid-hoog waren alleen de stemmen te horen, van de muziek hoorde ik alleen de bassen (die ook nog eens veel te aanwezig waren). Ook een synco sub-top setje in een andere zaal had een soortgelijke klank.

Een andere ruimte daar had een vaste EV RX installatie, die klonk wel erg goed... totdat 1 bepaalde geluidstechnicus zijn rackje inprikte en de sound totaal verpeste. Ook hier verdween het mid-hoog vrijwel compleet (m.u.v. de zang) en er bleef alleen een dof geluid over.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
22-5-2012 23:18

YourLiVe schreef:

Frank76 schreef:

Dan zijn dat slechte cursussen gezien veelvuldig door mij gehoorde ruk geluid van menig line array, en niet alleen budget merken.
Klopt absoluut... zo was ik gisteren op een evenement waar een Synco line array hing (verzorgd door Purple) en dat klonk echt heel slecht. In het mid-hoog waren alleen de stemmen te horen, van de muziek hoorde ik alleen de bassen (die ook nog eens veel te aanwezig waren). Ook een synco sub-top setje in een andere zaal had een soortgelijke klank.

Een andere ruimte daar had een vaste EV RX installatie, die klonk wel erg goed... totdat 1 bepaalde geluidstechnicus zijn rackje inprikte en de sound totaal verpeste. Ook hier verdween het mid-hoog vrijwel compleet (m.u.v. de zang) en er bleef alleen een dof geluid over.
Laat me raden, Bavaria open air op aquabest?
Die RX set die daar hangt vind ik toch niet bepaald lekker afgesteld hoor! Tenminste heb daar vorig jaar nog een keertje gedraaid en dat klonk echt niet relax. Misschien dat het ondertussen anders is?
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-5-2012 23:22
Klopt inderdaad. Ik vond m niet verkeerd klinken, behalve bij die ene geluidsman dan. Dat was overigens wel in de kleinere zaal (sunset, niet sunrise). In de grote zaal hangt ook een RX set maar daar had Purple dus een synco sub-top setje neergezet, en die vond ik erg slecht klinken.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
23-5-2012 23:24
Vervolgens hoor je niets meer van de topic starter... wink ;)
..Je Ducktape brood voeren...
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
24-5-2012 08:16
Misschien is hij gaan luisteren, z'n eigen raad opgevolgd
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
RechartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2008
Laatste: 19-3-2015
Berichten: 32
24-5-2012 12:27
Ik huur de line array in bij een bedrijf, uiteraard gaat dit bedrijf de array zelf installeren.
Zelf heb ik hier nog te weinig ervaring mee.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)