Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 25 van 28)
Moderator(s): Dré
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
24-4-2012 14:22
Je kunt ook altijd vrijblijvend een gesprek aangaan bij de KvK bij jou in de buurt, werkt vaak ook erg verhelderend.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
24-4-2012 17:07
Ik kan je uit ervaring inmiddels vertellen dat kvk+btw meer voordelen heeft dan nadelen:
Het nadeel is de administratie, maar dat is niet veel meer dan een overzicht bijbouden van inkomende en uitgaande facturen, afschrijvingen en kosten gebruik privé goederen.
Voordelen zijn er voldoende: btw aftrek voor ingekochte spullen, inkopen bij groothandel, leveren aan bedrijven op factuur, conculega's kunnen je niet verwijten dat je zwart werkt, enz... Er gaan een hoop deuren voor je open en zolang je nagenoeg geen winst maakt, wordt je er financieel alleen maar beter van. En je leert weer het een en ander.
't is maar een hobby...
Eddy93Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2011
Laatste: 21-1-2016
Berichten: 15
24-4-2012 19:04

Dré schreef:

Ik zie het inderdaad. Vreemd dat die vraag nooit beantwoord is in die 24 pagina's.

Volgens mijn herinnering: Als je je als bedrijf profileert (naar buiten treedt) dien je ingeschreven te zijn.

uitleg op de KvK site
Bedankt, ik weet voldoende. wink ;)
Super dat jullie altijd anderen willen helpen.
BeatmixerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-8-2011
Laatste: 19-8-2012
Berichten: 209
25-4-2012 08:57

PvG schreef:

Er gaan een hoop deuren voor je open en zolang je nagenoeg geen winst maakt, wordt je er financieel alleen maar beter van. En je leert weer het een en ander.
Een boekhouder zal je op tijd op de vingers tikken als je te weinig aangeeft, toen ik een boekhouder zocht kreeg ik te horen dat ik genoeg moet aangeven als ze met mij wilden samenwerken, als ik teveel zwart zou doen wilden ze het risico niet nemen.

Als je teveel aangeeft zal hij het je ook wel zeggen, je moer ergens een evenwicht zien te vinden, zodat de btw geen argwaan krijgt.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
25-4-2012 09:10
Of je deels zwart doet of niet is jouw keuze. In ieder geval wil ik zo'n risico niet lopen voor een betaalde hobby. Ik geef alles op en investeer net zoveel, dus geen winst.
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
25-4-2012 09:54
Hier net zo eentje.
En als je niet aan je urencriterium komt, is de kans groot dat je voor de belastingdienst (niet de BTW) niet eens ondernemer bent.
In dat geval is het inkomsten overige werkzaamheden. En die mogen ook negatief zijn. (bron: belastingdienst)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
25-4-2012 10:04
zwart, ja ja.
Je weet ook dat elke horeca gelegenheid bij een controle van de boeken de vraag krijgt wat er op een avond in de zaal te doen was?
Geen omzet zonder activiteit toch?
En dan is het een kleine vraag verder "WIE".

Je weet ook dat veel bezoekers van feestjes foto's en filmpjes maken en deze dan online met de wereld delen inclusief de datum van het feest. Of nog stommer, je zet zelf feestfoto's online laugh :D

Forums waar jij met trots vermeld waar je hebt gestaan, en plaatjes post.........

En zo zijn er nog veel meer dingen ter bewijsvoering naar jou terug te vinden wat je op een bepaalde avond hebt gedaan.
En Je weet ook dat er niet alleen maar digibeten en 60 plussers bij de inspectie werken?
Je hebt geen idee hoe vaak en eenvoudig Big Brother je gangen kan controleren.

Nee, vroeger (pre computertijd) was het wat makkelijker om zwart te werken, maar tegenwoordig met een beetje handig googelen is iedereen en alles te achterhalen.

Dan kan je nog zeggen waarom zouden ze die moeite doen?
Nu dan, met 5 minuten googelen, ziet een controleur rap genoeg of je een interessante vis bent, en als jij 20 feestjes per jaar niet opgeeft, en je vangt daar gemiddeld 400 euro per feestje voor en je betaald daar geen BTW en inkomstenbelasting voor, is dat al snel een bedrag van 150 tot 200 per feestje, en krijg je een aanslag opgelegd van (als je pech hebt 20x150=)€ 3000,- + misschien nog een boete en die kan oplopen tot het bedrag van de oorspronkelijke aanslag 3000 euro.
En dan mag je binnen een paar weken 6000 euro aftikken shut up :X

Dat is niet slecht verdient met 5 minuten arbeid. Chips het verdient nog beter dan verkeersboetes happy :)
Dan mag jij aantonen dat je dat niet verdient hebt, waarmee je meteen bewijst dat je wel gewerkt hebt, en dan heb je voor de komende tien jaar een sterretje achter je naam bij de belastingen en word elke aangifte onder een vergrootglaasje gelegd.

Nee joh, ze pakken me toch nooit.....
Ik geef lekker alles op, hoef ik ook niet wakker te liggen en mijn boot te verkopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
25-4-2012 12:15

Frank76 schreef:

Hier net zo eentje.
En als je niet aan je urencriterium komt, is de kans groot dat je voor de belastingdienst (niet de BTW) niet eens ondernemer bent.
In dat geval is het inkomsten overige werkzaamheden. En die mogen ook negatief zijn. (bron: belastingdienst)
Waar blijft dat hardnekkige misverstand toch vandaan komen?

Het urencriterium zegt niets over de vraag of je ondernemer bent. Er zijn zat ondernemers die dat aantal uren niet halen. Het enige waarvoor het urencriterium van belang is is de vraag of je recht hebt op bepaalde faciliteiten zoals zelfstandigenaftrek.

Verder kan resultaat uit overige werkzaamheden inderdaad best negatief zijn, maar dat geldt ook voor winst uit onderneming. Als die negatieve resultaten blijvend zijn en er dus per saldo nooit een plus uit je activiteiten komt dan horen ze niet thuis in je aangifte omdat ze geen bron van inkomen zijn. Dat geldt zowel voor resultaat uit overige werkzaamheden als voor winst uit onderneming.

Dit alles heb ik denk ik al een keer of tien gepost en het is nog steeds helemaal waar...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
25-4-2012 12:47
De belastingdienst geeft zelf aan dat als ik niet voldoe aan het urencriterium ik geen ondernemer HOEF TE ZIJN voor de belastingdienst. (wellicht dat ik die nuance even aan had moeten brengen)
Dat maakt je administratie en aangifte een heel stuk eenvoudiger.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
25-4-2012 13:29
"Ondernemer voor belastingdienst" bestaat niet, wel de begrippen "ondernemer voor omzetbelasting" en "ondernemer voor inkomstenbelasting". Voor beide gelden verschillende criteria! Leuker kunnen we het niet maken...
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)