Forum > Geluid

Acoustic Line A6 of Nexo PS10 als topkast?

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
17-4-2012 19:11
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met een multi functioneelprivé setje samen te stellen.
Heb momenteel 2 forumsubs gebouwd van Musixtra (enkel 15'' BR met een eigen driver 1200w p/s), en een compleet amp rackje klaar met 2 Crown XTI amps de 2002 en een 4002.
Daarboven een ''good old'' EV Dx34. Puur gebruik van de limiters en het gemak van de in-uitgangen dmv een potmeter te regelen.
De 4002 staat gebrugd op de 2 subs.

Nu was ik er aardig over uit dat er geen JBL MRX en geen EV ZX als top op komt. Dit is klankmatig toch niet helemaal wat ik zoek.
Ik heb getest met een Acoustic Line A6 en deze bevallen me prima.. na een kleine eq aanpassing klinken ze aardig zoals ik wil. Maar gezien de huidige 2e hands prijzen van een Nexo PS10 kom ik toch aan het twijfelen, deze klinken ook erg goed, en de verhuurwaarde gaat ook omhoog.

Ik zit namelijk te denken om 2x PS10 met een analoge controller aan te schaffen en de PS10 met de XTi2002 aan te sturen. (dsp off en gebruik maken van de controller natuurlijk) en de subs gewoon laten draaien op mijn eigen instelling in de XTI4002. Achterop het rack of intern een patch panel te maken zodat ik het amprack multifunctioneel kan gebruiken en bijv. zonder de Nexo controller een andere preset in de XTI laden en deze gebruiken.

Nu brand mij eigenlijk een vraag:
En is de PS10 wel geschikt voor mijn klusjes? Is een Acoustic Line A6 wel eerlijke concurentie voor een PS10? Is dit wel te vergelijken?

De set wil ik eigenlijk multifunctioneel inzetten, zowel voor disco, live muziek in cafe'tjes, presentatie, etc?

Heeft iemand ervaring met de kasten of kan een advies geven wat het beste is?

Alvast bedankt.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
17-4-2012 20:14
Nexo: neen, niet zoals je het wil doen.

Nexo is een systeem, dan hoor je er ook nexo bassen/subs bij te kopen.
Met je NX242 (neem aan dat je die wil kopen, strontduur en deprecated nota bene) of NXAMP moet je ook een systeem selecteren. Dus PS10 + LS600 bv. Met de sense lines op je uitgangen stuurt de controller ook constant je systeem bij, niet je kasten individueel.

Als je er geen problemen mee hebt om ook je subs te vervangen kan ik je Nexo warm aanbevelen, maar ga het niet mengen met ander spul want dan werkt en klinkt het gewoon niet zoals het hoort.
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
17-4-2012 21:14
Ik draai al een paar jaar met een acoustic line a6 top, mat daar onder een a8 sub. Ben er echt heel erg tevreden over!

Regelmatig bruiloftjes/drive-in showtjes. Krijg ook alleen maar zeer positieve reacties over.

Verhuur ze daarnaast ook prima als top-kast. Ik denk dat het dan niet echt uit maakt of je een nexo of een acoustic line hebt.
The Show Must Go On!
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
18-4-2012 11:14
@Ozzy

Ik ken de A6 kasten, zijn erg fijn! En klinken ook goed, maar in vergelijking met een PS10 van Nexo kom ik toch aan het twijvelen. 2e hands zijn ze amper te krijgen, en nieuw toch vrij prijzig..

@ Bomdes
Bedankt voor de info, maar hierin moet ik je toch even tegenspreken. Ik heb ervaring met Nexo systemen bij het bedijf waar ik werk.
Ik was niet van plan om een NX processor aan te schaffen, dat was niet de bedoelling van mijn privé setje. Gewoon de analoge TD controller voor de PS10 voldoet prima.

Ik doel dan ook op de ''oude'' PS10 kasten met bijbehorende blauwe TD controller.

Waarom zou je een set PS10 topen niet met andere subs kunnen gebruiken? Tuurlijk kan dat wel! Je kunt ze immers ook zonder sub gebruiken voor bijv spraak setjes. Hier kan ik toch iedere willekeurige sub onder zetten?! De processing hiervan hou ik buiten de Nexo processor. Als ik dit netjes uit meet met Smaart moet dit prima kunnen wink ;)

Als je de PS10 set compleet wil, ja dan haal je er LS500 subjes bij. Maar dat was niet mijn bedoelling.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
18-4-2012 13:00
Je kan dat doen ja, maar het is verre van een ideale opstelling.

Nexo werkt, ook in die blauwe bakjes, niet met gewoon een vaste processing. Die processing en EQ'ing is dynamisch aan de hand van wat de sense lines meten. Je kan er dan andere bassen onder zetten en dat apart afregelen, maar eigenlijk kan dat dan ook weer niet. De processing van de Nexo kasten is namelijk niet statisch, dus als die beweegt en je bassen niet zal je er meer naast zitten dan dat het matcht.
Dat ze apart prima functioneren is logisch: je gebruikt ze dan als een compleet systeem en daar zitten natuurlijk geen graten in.

Mijn eigen ervaring met Nexo is altijd op dezelfde conclusie uitgeraaid: gebruik het zoals het ontworpen is, of gebruik het niet. Velen gaan dan hobby-oplossingen zoeken ed, maar in als puntje bij paaltje komt is dat nooit wat het moet zijn omdat Nexo nu eenmaal erg complexe systemen ontwerpt.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2052
18-4-2012 13:06
Ik lees vooral uit de verhalen dat de marketing van Nexo haar werk enorm goed heeft gedaan!
Niks ten nadele van Nexo, maar wel wat kunstmatig duur en opgeklopt.
Vast een fout statement: als een speaker zo veel processing nodig heeft, is het in essentie wel een goeie speaker?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
18-4-2012 13:09

Frank76 schreef:

Vast een fout statement: als een speaker zo veel processing nodig heeft, is het in essentie wel een goeie speaker?
Hangt van het uitgangspunt af. Zo zijn er vliegtuigen die zonder computer uit de lucht donderen (instabiel ontworpen). Zijn geen slechte vliegtuigen (maar is gewoon een ontwerpkeuze).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2052
18-4-2012 13:27
Mijn uitgangspunt is dat je bij het ontwerpen van een speaker een goede speaker ontwerpt.
Geen speaker die veel hulpmiddelen nodig heeft om goed te klinken.
Bose denkt daar overigens ook anders over.
Ik kan eigenlijk maar een paar redenen bedenken om veel hulpmiddelen toe te willen passen en dat is uit kostenbesparing of iets willen wat eigenlijk niet kan.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
18-4-2012 14:00
aan de andere kant een perfecte luidspreker die recht is van 40hz tot 17khz is onmogelijk te maken (heeft met de natuurkunde wetten te maken ;-) dus waarom moeilijk doen om het ze goed mogelijk te krijgen, als je het ook met wat processing kunt corigeren en beter in de buurt komt van het ideale ;-) er van uitgaande dat je dat wil, waarschijnlijk niet want dan klinkt het wel heel vlak haha
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
18-4-2012 16:18

Frank76 schreef:

Ik lees vooral uit de verhalen dat de marketing van Nexo haar werk enorm goed heeft gedaan!
Niks ten nadele van Nexo, maar wel wat kunstmatig duur en opgeklopt.
Vast een fout statement: als een speaker zo veel processing nodig heeft, is het in essentie wel een goeie speaker?
Dan weet je dus duidelijk niet waarom ze dat doen.
Nexo weet héél goed wat en waar de beperkingen en zwakke punten in hun speaker zit. Er gaat enorm veel r&d naar hun producten (waarom denk je dat daar de grootste ana kamer staat van europa?) en ze laten niet voor niets hun speakers op maat maken.

Al die processing dient voor 1 ding: om al die kleine minpunten zoveel mogelijk weg te werken. En ja, dat werkt, want
1) de klank is subliem
2) ik heb nog NOOIT een nexo systeem geweten dat stuk is gelopen

En vooral punt 2 is een gevolg van al die processing. Het is ook niet voor niets dat ze ongeacht de leeftijd van je kasten ze gewoon onder garantie maken als er niets aan verbrand is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)