Forum > Geluid

Ervaring met Line 6 digitale draadloze mics?

(80 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
13-12-2011 00:17

bomdes schreef:

Niet alleen dat, het is ook bij wet verboden met verlies te verkopen tenzij in soldenperiode of uitverkoop.
Dat lijkt mij toch de verantwoording van de ondernemer.
Soms kan het zelfs gunstiger zijn om iets met verlies te verkopen, denk maar eens aan de supermarkten die met versproducten zitten. Als het einde van de houdbaarheid nadert kan het gunstiger zijn om de producten met verlies te verkopen, dan ze weg te moeten gooien (en te moeten betalen voor de afvalverwerking).

Betreffende die digitale zenders: momenteel sta ik er nog enigszins sceptisch tegenover. De 2,4 GHz band is vrij te gebruiken omdat men dacht dat o.a. door vervuiling van magnetrons deze frequentieband niet voor serieuze toepassingen bruikbaar zou zijn. Nu blijkt dit in de praktijk mee te vallen, met als gevolg dat vrijwel alle vrij te gebruiken draadloze techniek (WI-FI, videozenders, radiografisch bestuurbare auto's, noem het maar op) in de 2,4 GHz band gepropt wordt.
Er is geen controle op de gebruikers in deze frequentieband, dus de kans op storing is behoorlijk aanwezig.
Nu zal dit wel meevallen met een enkele of zelfs een paar setjes, maar hoe zit dit met de grotere systemen?
Hoe gaat deze frequentieruimte zich op den duur ontwikkelen? Het aantal draadloze internetverbindingen om ons heen stijgt gigantisch, dat heeft allemaal frequentieruimte nodig (hé in de 2,4 GHz band).

De lagere regionen van de UHF band waar we momenteel met onze analoge zenders in zitten bieden wat dat betreft veel meer veiligheid. We zijn secundaire gebruiker naast de omroepen, maar dat is allemaal goed in kaart gebracht en daar is duidelijke regelgeving over (en best mee te leven).
In vergelijking daarmee is de 2,4 GHz toch een beetje het Wilde Westen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
21-12-2011 22:37
Inmiddels staat er wat meer info over de AKG DMS70 op de AKG website:
www.akg.com/site/products/powerslave,id,1244,pid,1244,nodeid,2,_language,EN.html

Oh ja, max zenders tegelijk is 8.

Tja, de nadelen van 2.4GHz... als dit DMS70 setje 600-700euro gaat kosten incl 4-kanaals ontvanger en 2 zenders met digitale kwaliteit zonder compressie...
1 losse digitale DHT700 zender (op de lagere frequenties) kost al meer!
Voor alles een markt ;-) Als het dan een keer niet werkt, wordt het toch een draadje ;-)
't is maar een hobby...
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
23-12-2011 09:54
Deze regel is dan wel weer erg jammer:
"To ensure trouble-free operation please check that other devices in the 2.4 MHz range (e.g. WLAN, Bluetooth, access points) are off."
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
23-12-2011 12:55
Zegt weinig. In de handleidingen van alle draadloze apparaten vind je dit soort disclaimers.

Bij dit soort systeempjes ben je genoodzaakt de ontvangers bij/op het podium te plaatsen zodat je enige zekerheid hebt van goede ontvangst. Nadeel is dan dat je vanuit de foh bijv niet de accu status van de zenders kunt zien, maar ja, dat is de prijs die je betaalt.

Puntje wat mij triggerde: de AKG heeft encryptie. Wel zo fijn als je een keer geluid voor een bedrijf moet doen en men wil niet dat de bedrijfsgeheimen op straat komen te liggen...

De stand tot nu toe:

AKG:
+ prijs (1000-1500 euro 4 kanalen, maar nog niet uitgeleverd)
+ 4-kanaalsontvanger
+ D5 kop
+ encryptie --> niet gemakkelijk af te luisteren/storen
+/- max 8 kanalen
- tweerichtingscommunicatie --> gevoeliger voor storing?
- geen losse/andere antenne mogelijk

Line6:
+ enigzins bewezen
+ externe antenne/andere antenne mogelijkheid
+ standaard kop te vervangen door bijv shure
+/- max 12 kanalen
+/- eenrichtingscommunicatie
- geen "industriestandaard" kop
- geen encryptie, gemakkelijk af te luisteren/storen
- prijs (1500-2000euro 4 kanalen)
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
30-1-2012 00:30
Inmiddels een deel van de AKG DMS70 set binnen (2 handhelds + ontvanger). De rest in backorder.
Al enkele keren gebruikt bij bandrepetitie en voor een koortje in de kerk.
Ervaringen tot nu toe:
- zeer robuuste verbinding, geen dropouts, geen bijgeluiden,
- reikwijdte: binnenshuis is 1 betonnenvloer geen enkel probleem (2 geeft met deuren dicht dropouts), in kerk van voor tot achter geen probleem,
- met 2 handhelds bij m'n iPhone nog steeds prima wifi verbinding,
- geluidskwaliteit... 24-bit 48khz klinkt als een draadje,
- leuk feature: Als je de ontvanger uitzet met het knopje, gaan de zenders ook uit. Als de spanning uitvalt van de ontvanger, blijven de zenders aan! Hier is over nagedacht, fantastisch!
- ingebouwde 4-kanaals mixer: actieve speakers erbij en je hebt een zeer compact spraaksetje,
- de prijs: een lachertje, ca. 600 incl. BTW voor een set met 2 zenders, losse zenders ca. 200 euro/st.
- batterijen (2x AA per zender) heb ik nog niet opgekregen...

Tja, valt er iets negatiefs te zeggen?
De handhelds zien er misschien plastiekerig uit, maar ze zijn robuust en hebben een D5 kop.
Helaas zitten de outputs aan de achterkant van de ontvanger, dus moet ik een paneeltje maken om de aansluitingen aan de voorkant van het 19" rackje te krijgen.

Volgende week het setje 'ns voor een band optreden gebruiken ;-)
Over een maandje komen de beltpacks.

Volgens mij is het einde van analoog in dit prijssegment in zicht... Waar blijven Shure en Sennheiser?
't is maar een hobby...
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
5-3-2012 19:23
Nog gebruikt na je laatste post in dit topic...?

Ik ben nog steeds in de markt voor iets dergelijks, maar wil wel zeker weten dat ik geen storingen krijg/veroorzaak met wifi netwerken...

Heb je wellicht ook de beltpacks al onderhand gehad?
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
5-3-2012 20:04
Helaas nog niet meer ingezet (was niet nodig).

Storing van wifi op mics ben ik niet zo bang voor mits je binnen dezelfde ruimte en max 30m blijft. Storing van mics op wifi zou wel een issue kunnen zijn als je veel zenders gebruikt (met 2 zenders had ik geen issue op mijn iphone). Als het wifi netwerk van jezelf is, kun je overwegen je netwerk te verhuizen naar de 5GHz band (als je apparatuur dat ondersteunt).

Beltpacks worden ca. 9 maart verwacht...
't is maar een hobby...
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
5-3-2012 20:20
Toch lijkt het me niet makkelijk om daar rekening mee te houden..
Tegenwoordig hangt in bijna elke zaal of locatie wel een draadloos netwerk..
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
5-3-2012 22:11

hemske schreef:

Toch lijkt het me niet makkelijk om daar rekening mee te houden..
Tegenwoordig hangt in bijna elke zaal of locatie wel een draadloos netwerk..
Ik denk dat de kans klein is dat je een probleem krijgt als het wifi netwerk van de locatie wat slechter bereikbaar is sneaky :V In je eigen wifi verbindingen kun je daar rekening meehouden door naar 5GHz te gaan.

Belangrijkste vraag waar ik dus nog geen antwoord op heb: in hoeverre kunnen wifi netwerken van de locatie en/of smartphones de werking van de mics beïnvloeden? Andersom interesseerd me, netjes gezegd, niet veel wink ;) .
't is maar een hobby...
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
6-3-2012 18:34
De werking andersom maakt mij inderdaad ook niks uit.
Maar de manier zoals jij bedoelt, vraag ik me ook nog steeds af.
Dat is voor mij ook een reden of ze nog niet aan te schaffen..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)