Forum > Geluid

Verandering van activiteit

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
S500dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2006
Laatste: 15-3-2017
Berichten: 44
3-3-2012 09:04
Goedendag allemaal.
I.v.m. Toenemende rugproblemen ben ik er over aan het nadenken om mijn activiteiten te veranderen.
Ik ben serieus bang dat het bouwen en slepen met zware spullen een aflopende zaak is en ik mijn rug moet gaan sparen.
Nu wil ik het vak niet verlaten en zit nu te denken om mijzelf als geluidsman te gaan verhuren.

Nu heb ik heb idee om een digitale mixer aan te schaffen, compleet met stagebox met cat5 kabeltje of evt draadloos.

Ik heb al wat rondgeneusd en het blijkt dat er niet veel serieuze digitale tafels zijn qua merken dan.
Welke tafel mijn interesse heeft gewekt is de Allan en Heath I Live T112 of 112 modulair.
Deze tafel heeft d compressors,Gates,preamp,Parametrische eq, limiter de esser mooi in groepen verdeeld op de tafel waardoor hij misschien een analoge feel heeft.

Ik heb nu een aantal digitale mixers gezien waaronder ook de Midas, Yamaha, Roland.

Welke mening ik graag van jullie wil horen is welke tafel en waarom? Maar ook of er geluidsbedrijven en of bands zijn die een geluidsman met eigen digitale mixer (juist die combi) willen inhuren om hun producties of rock'n roll klussen wil draaien.

Ik kan mij voorstellen dat de bedrijven alleen belang hebben in alleen de geluidsman omdat ze zelf de regietafel met randapparatuur wel hebben.

Ik ben benieuwd naar de reacties en alvast bedankt.

Gr Ronnie.
U draait wij vragen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
3-3-2012 10:55

s500d schreef:

Goedendag allemaal.
I.v.m. Toenemende rugproblemen ben ik er over aan het nadenken om mijn activiteiten te veranderen.
Ik ben serieus bang dat het bouwen en slepen met zware spullen een aflopende zaak is en ik mijn rug moet gaan sparen.
Nu wil ik het vak niet verlaten en zit nu te denken om mijzelf als geluidsman te gaan verhuren.
Al wel ervaring en goodwill opgebouwd als geluidsman? Zomaar schakelen van de één op de andere dag kan natuurlijk niet. Je zult langzaam je klantenbasis moeten wijzigen. Edit: sorry, ik zie net op je web-site dat je dat zeker al wel hebt shut up :X

s500d schreef:

Nu heb ik heb idee om een digitale mixer aan te schaffen, compleet met stagebox met cat5 kabeltje of evt draadloos.

Ik heb al wat rondgeneusd en het blijkt dat er niet veel serieuze digitale tafels zijn qua merken dan.
Welke tafel mijn interesse heeft gewekt is de Allan en Heath I Live T112 of 112 modulair.
Deze tafel heeft d compressors,Gates,preamp,Parametrische eq, limiter de esser mooi in groepen verdeeld op de tafel waardoor hij misschien een analoge feel heeft.
Merk op dat als je het in je rug hebt, dan is een T112 ook een behoorlijke belasting... Da's geen klein, licht kistje.

Als je draadloos wilt, zijn dit je opties voor zover ik weet:
- A&H iLive heeft alle audio processing in de stage box en control kan via normaal ethernet/wifi gebeuren.
- SAC (= PC met audio interfaces en software mixer). Heeft wel een beetje hobby-bob gehalte en je moet met midi controllers aan de slag voor de bediening, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
- Presonus StudioLive 24 met PC/iPad control. Fijne, goed klinkende tafel, maar geen digi-snake. De 16-kanaals versies zijn al snel te klein.
- Presonus VSL1818 audio interface. Zit een software mixer bij (vergelijkbaar met StudioLive 16.0.2). In mijn ogen niet geschikt voor het serieuze werk. Hooguit als backup o.i.d.

Oh ja, voor alle digi-tafels geldt: zorg dat je een backup bij je hebt...

Ik heb nu een StudioLive 24 en ben er zeker tevreden mee, maar als ik het geld had gehad (lees: als het niet een hobby was) zou ik voor de iLive zijn gegaan. Ik zou me zeker niet blindstaren op het draadloos, ook de andere merken hebben prima tafels.

Maar ik denk niet dat de keuze voor een merk/type tafel je hoogste prioriteit is... eerst goed bedenken wat je wil gaan doen.

s500d schreef:

Ik heb nu een aantal digitale mixers gezien waaronder ook de Midas, Yamaha, Roland.

Welke mening ik graag van jullie wil horen is welke tafel en waarom? Maar ook of er geluidsbedrijven en of bands zijn die een geluidsman met eigen digitale mixer (juist die combi) willen inhuren om hun producties of rock'n roll klussen wil draaien.

Ik kan mij voorstellen dat de bedrijven alleen belang hebben in alleen de geluidsman omdat ze zelf de regietafel met randapparatuur wel hebben.
Wat ik zie bij bands is dat ze een totaal oplossing willen. Voor de kleine optredens nemen ze een zangsetje uit de oefenruimte mee. Als het wat groter is, bellen ze mij en willen ze een compleet verzorgde PA. De enige keren dat ik alleen mengtafel (en/of mezelf) meeneem is als één van mijn vaste klanten op een festival oid met meerdere bands of grote drive-in staat.
Jij zou dus alleen deze laatste soort opdrachten kunnen doen. Ik denk dat het dan erg lastig wordt om aan opdrachten te komen: waarom zouden die bands opeens jou bellen als ze alle andere opdrachten toch al met een ander bedrijf werken.
Dus bij bands ga je weinig opdrachten scoren of je moet heeeel goed zijn en/of heeeel goedkoop. Als je als geluidsman vast bij een band gaat werken die al een PA hebben, dan wordt er waarschijnlijk ook van je verwacht dat je met hun spullen gaat sjouwen en ben je dus terug bij af.

Andere optie is als freelancer voor een verhuurbedrijf (waarbij je mixt op een tafel van het verhuurbedrijf sneaky :V ), maar ook die zullen vragen of je de rest ook even mee sjouwt.

Ik denk dat je niet ver komt met een "half" product.

Wat zou kunnen werken (vergelijkbaar met wat ik doe als hobby, maar dan met iets lichtere apparatuur):
Compacte, lichte PA (2x 12" top, 2x dubbel 15"/enkel 18" sub) + compacte digitafel (bijv StudioLive 16 oid) + enkele monitortjes + lichte digi amps, enz. Dan kom je veel sneller aan opdrachten. En als je dan vaste klanten hebt, kun je ook bij de grotere optredens met alleen mixer mee als geluidsman.

Maar ja, het is jouw rug en ik weet niet wat je nog wel of niet meer kunt hebben...

Lijkt me in ieder geval een vervelende situatie, omdat het leuk werk blijft om te doen. Sterkte!
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
3-3-2012 12:41
Je verkopen met mengtafel en microset kan prima, als vaste technieker van bands die bv veel op festivals spelen maar wel steeds dezelfde sound willen en dezelfde monitoring (meestal in-ears)

De T112 is imo een steengoede tafel. Prijs/kwaliteit is ze absoluut niet te kloppen, en de klank is uitermate goed. Ik durf hem zo naast een VI1 met compact stagebox plaatsen qua featureset en sound quality.
S500dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2006
Laatste: 15-3-2017
Berichten: 44
3-3-2012 15:29
Ik idd al veel ervaring en klanten. Maar ik ben het met je eens dat ik mijn klanten die ik nu heb voor tachtig procent kwijt raak.
Wel is het zo dat in de club scene een hoge kwaliteit verwacht wordt bij de serieuse acts, en dat de zalen voor het geluid moeten zorgen. De bands nemen bijna altijd hun eigen tech mee. Nu is het dan aan mijn overtuigingkracht om de bands te overtuigen van de constante kwaliteit die ik kan leveren met mijn eigen mixer.
Daar zit denk ik toch wel een stukje markt die ik aan kan boren.

Als ik de vi zie dan ik heb mijn twijvels over de bediening. De t112 heeft lijkt mij die analoge feeling.

Maar over het gewicht van die t112 in een case op wieltjes en met easytilt lijkt ie mij wel te handelen.

Gr Ronnie
U draait wij vragen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)