Forum > Geluid

Accordeon versterken

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
PatrickvHaeftenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2011
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 123
23-2-2012 12:46
Heren,

Over een kleine 3 weken heb ik een klus met een zeemanskoor (jaja)
Hier zitten 3 accordeons bij, welke ze in eerste instantie niet wilden versterken.
Na een babbeltje over balans van een uitvoering e.d. toch maar wel.

Nu de vraag:
Welke mic kan ik het beste gebruiken hiervoor?

Wat ik tot mijn beschikking heb:
Shure SM58
Shure SM57
CAD C9 (ouder model, maar lijkt erop)
Sennheiser e-serie (geen idee welk type)

Van alles zijn minimaal 3 mics voor er verwarring ontstaat laugh :D

Alvast bedankt!

Groet,
Patrick
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 2052
23-2-2012 12:53
Een accordeon versterk je het liefst met 1 clipmicrofoon per kant.
Door de voortdurende beweging wordt het met jouw shure's zeker niks, je krijgt dan een heel wisselend geluidsbeeld.
Je kan hooguit je C9 pijpjes er ruim boven zetten, pak je nog iets mee.
Dan moeten ze trouwens wel een aardig eindje van het koor zitten wil dat netjes klinken.

Een SM57 zou kunnen, maar deze moet er dicht op staan en dan krijg je het aan de stok met de speler van de accordeon.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
23-2-2012 13:00
Zitten inderdaad niet in je lijst dus ik zou gaan huren. 2 clipmics, aan elke kant één van de accordeon. Vaste microfoons geven je een wisselend geluidsbeeld door de constante beweging van dit instrument waar je niet gelukkig van wordt met het maken van de balans. Met condensators (hoeveel CAD's heb je maximaal? Zes is dan nodig. Je hebt het alleen over minimaal laugh :D) kun je misschien nog iets maar dynamisch zou ik niet aan beginnen.
PatrickvHaeftenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2011
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 123
23-2-2012 14:01
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik moet even nakijken hoeveel CAS's ik heb.

Ik denk dat hier opgaat:
Doe het goed, of doe het gewoon lekker niet laugh :D

Het kan zelfs zo zijn dat ik die 6 CAD's niet eens op de mengtafel kwijt kan.

Aan de mixer ligt het niet (A&H Mixwizard 16:2 meen ik)

Maar er zijn al:
3 draadloze handhelds
1 draadloze klip
Snare
Kick
OH
5x SE Richtpijpjes voor het koor
PC neemt 2 kanalen in

Dit wordt nog een leuk iets razz :p

Toch bedankt!
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
23-2-2012 15:13
Even voor de beeldvorming want misschien wil je wel teveel "versterken" voor de balans.
Iets in mij zegt dat je waarschijnlijk meer wilt dan nodig is namelijk.

Over wat voor een zaal, aantal mensen publiek, omvang koor, etc praten we hier. Als ik lees dat je voor een drummer meer dan een kick wil gaan versterken denk ik niet meer aan een beetje balans maken maar serieus versterken. Mijn ervaring met koren en o.a. drums is dat op een kick na meer niet nodig is bij een klein tot gemiddelde zaal waarbij er maximaal 200 man publiek komt. Drummers spelen (vaak) hard zat en versterking is dan overbodig. Hiermee heb je alweer drie kanalen vrij.

Daarnaast wil je condensatoren (in de volksmond onjuist "richtpijpjes" genoemd en worden vaak gezien als een wonder microfoon) bij het koor plaatsen maar zingt het koor in totaal niet al hard genoeg?
Als het toch nodig is, plaats je de verschillende stemmen in groepjes rond de microfoons i.p.v. een klassieke kooropstelling?
Solisten met (draadloze) handset lijken mij dan wel nuttig daar die het niet winnen van een band en koor alleen.

Misschien zet je deze extra spullen niet neer voor versterking maar alleen voor recording alleen dat wordt niet duidelijk uit het verhaal dus ik neem nu aan versterking vandaar de vragen/opmerkingen. Als ik het zo probeer in te schatten dan kun je, denk ik, zo een aantal kanalen vrij maken. Andere kanttekening; Verkijk je niet op het volume van een accordeon (en dan zelfs drie bij elkaar). Heb je het geheel al eens los (akoestisch) gehoord en daarbij de vraag aan jezelf gesteld wat je mist in het balans plaatje?
Aan de mixer ligt het niet
Nee, als het misgaat dan ligt het meestal aan de operator wink ;)
RickvanulftStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2008
Laatste: 9-10-2014
Berichten: 61
29-2-2012 11:11
Wij zijn enkele jaren geleden toevallig in aanraking gekomen met een koor. Deze organiseren eens per jaar een dag waarbij meerdere koren komen zingen.

Mijn ervaringen zijn inderdaad ook dat je het zo akoestisch mogelijk moet houden. Het koor versterk ik meestal uit met 4 pijpjes en 2 shotguns om bijvoorbeeld sopranen of andere groepen eruit te halen. Tevens hebben we uiteraard wat handhelds bij de hand voor eventuele solo,s.

Indien er een combo bij zit, wat afgelopen jaar het geval was, probeer ik de achtergrond zo akoestisch mogelijk op te vangen. "leadinstrumenten" in het combo pak ik wel direct op. Op accordeon heb ik zeer prettige ervaringen met de Akg c519. Vangt de accordeon heel transparant op en weinig last van contact geluid (zoals het klapperen van de toetsen etc.)
T is en blijft 'n passie..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)