Forum > Geluid

Hulp bij aansluiten Palladium 1600 + 6 speakers

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MrFiresStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2012
Laatste: 7-3-2012
Berichten: 3
13-2-2012 12:04
Wij hebben bij ons op de carnavalswagen al jaren een Palladium 1600 met 2 Dynacords en 2 Dap-speakers.
Van de Dapjes hebben lange tijd geleden de subjes het begeven dus we hebben een en ander vervangen.
Ik ben echter zelf niet bij het aansluiten van de speakers betrokken geweest en bij onze optocht vorige week bleek dat het geluid verre van optimaal is. De amp schakelde op 1 kanaal na een minuut of 10 ook over naar veel ruis.
Uit en weer aanzetten hielp, maar ik had zo mijn twijfels.

Het bleek dat de aansluiting nu als volgt is.

De palladium staat ingesteld op stereo (stereo/parallel/bridge).
Specs zijn 525 watt stereo bij 8 ohm, 800 watt stereo bij 4 ohm en 1600watt op 8 ohm bridge

Op kanaal A gaat er een Speakon kabel naar Speaker A (400watt/ 8 Ohm), vanuit Speaker A gaat er een Jack naar Speaker B (400 watt/ 8 Ohm), vanuit Speaker B een Jack naar Speaker C (200watt/8 ohm) en vanuit Speaker C een Jack naar Speaker D (200 watt/ 8 ohm).

Op kanaal B gaat er een Speakon kabel naar Speaker E (400 watt/8 ohm) en vanuit daar weer een jack naar Speaker F (400 watt/8 ohm)

De Speakers C en D liggen op de wagen zodat we die als monitor gebruiken.
Tijdens de optocht heb ik deze losgekoppeld waardoor uiteindelijk alleen Speaker A en Speaker B op kanaal A aangesloten bleven.
De problemen waren hiermee verholpen, de rest van de optocht kon ik voluit blazen zonder problemen.

We willen uiteraard wel een optimaal geluid dus ik had zelf bedacht om Speaker A, C en E op kanaal A aan te sluiten en speaker B, D en F op kanaal B waardoor het vermogen exact verdeeld is. Als dit alleen in serie is geschakeld is de impedantie vrij hoog waardoor het daadwerkelijke vermogen dat bij de speakers beland veel te laag is. Schakel ik het in parallel is de impedantie weer te laag voor de versterker. Waarschijnlijk is het dus het beste om alleen de 4 speakers van 400 watt/8 ohm te gebruiken en deze parralel te schakelen waardoor ik het maximale er uit weet te halen.

Of heeft er wellicht iemand een mooi alternatief voor ons?
Wij hebben ook nog de 2 Dynacords (800 watt/8 ohm) staan die we eventueel kunnen gebruiken maar die hebben weer te veel vermogen voor de versterker.

Kortom:

Dap Palladium 1600
4 Speakers (400 watt/8 Ohm)
2 Speakers (200 watt/8 ohm)
2 Speakers (800 watt/8 ohm)
Ik zal vanavond waarschijnlijk de merk- en typeaanduiding kunnen plaatsen.

We willen in ieder geval 2 luidsprekers met het geluid naar het publiek (naar voren) en 2 luidsprekers op de wagen zodat we zelf ook wat horen. Ideaal zouden we ook nog 2 luidsprekers naar achteren willen hebben omdat wij de laatste wagen zijn en ook de mensen achter ons nog kunnen toespreken.

Hoe en wat en in welke combinatie kan ik hier een optimaal geluid uit halen?
Koen gStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2006
Laatste: 17-2-2018
Berichten: 163
13-2-2012 12:35
Vind je het gek dat de palladium ermee stopt als je 'm op 2 ohm gebruikt laugh :D
Vanwaar de keuze om op 1 kanaal 4 speakers aan te sluiten, en op het andere kanaal 2?

Eigenlijk zul je er een 2e versterker bij moeten hebben, of minder luidsprekers gebruiken.
2 luidsprekers per kanaal, en meer niet. ( indien parallel aangesloten natuurlijk ).
Well all right..
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
13-2-2012 12:41
inderdaad, lol, 4 speakers per kant en dan het vreemd vinden dat het niet goed gaat.
Koop een 2e P1600. Ding kost toch niks.. daar moet je niet voor zitten sukkelen.
www.bigsoundsystems.be
MrFiresStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2012
Laatste: 7-3-2012
Berichten: 3
13-2-2012 13:12
Zoals ik eerder aangaf ben ik niet betrokken geweest bij het aansluiten.
Toen ik hoorde dat er 4 luidsprekers op 1 kanaal zaten wist ik ook genoeg.
Waarom ze voor die verdeling hebben gekozen snap ik eerlijk gezegd ook niet.

Desalniettemin overweeg ik nu om alleen de 2 400watt voorop te zetten en de 2 200w als monitor op de wagen te gebruiken.
Als ik hem serieel schakel, dus de 200watt op de 400watt, blaas ik dan niet of de 200watt op of krijgt de 400watt juist te weinig vermogen.

Aanschaf van nieuwe componenten is geen optie, dus blijft nog steeds mijn vraag wat jullie me zouden kunnen adviseren om met de spullen die we hebben een zo optimaal resultaat te kunnen behalen.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
13-2-2012 16:41
over welke speakers gaat het?
Het rendement kan nogal een verschil geven.
www.bigsoundsystems.be
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
13-2-2012 17:25
Ga geen boxen in serie zetten. Zelfs bij de zelfde boxen is dit niet verstandig omdat er altijd verschil in weerstand is en daardoor de boxen ook vreemd kunnen gaan doen.
En inderdaad als je een 200 watt in serie zet met een 400 watt zal de 200 watt het meeste te lijden hebben.
En 3 boxen parallel geeft minder dan 3ohm, dat is dus ook niet goed.
Het zal je duidelijk zijn dat de al gegeven advies minder luidsprekers of een 2e versterker het enige juiste is.
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
14-2-2012 13:55
Aanschaf van nieuwe componenten is geen optie
Vroeg of laat zal dat de enigste optie zijn.
Je kan beter alles stabiel hebben draaien dan dat je alles over de max. kapot speel.

Vooral op een wagen gaat het nooit hard genoeg.
Je zal precies zien dat er een wagen achter je rijdt die een iets groter setje heeft.
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
14-2-2012 15:09
Huren?
desnoods alleen ene versterker.
The Show Must Go On!
MrFiresStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2012
Laatste: 7-3-2012
Berichten: 3
14-2-2012 17:29
Inmiddels hebben we de 400watt speakers parallel op onze p1600 aangesloten waardoor we dus 800 watt op 4 ohm krijgen.
Geluid daaruit is nu optimaal.

Voor de 200watt speakers op de wagen zelf zijn we nog op zoek naar een lichte versterker, we hebben al een optie tot huur maar mogelijk dat we nog wat kunnen lenen. Ons probleem is dus opgelost.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
14-2-2012 23:24
ondanks wat er altijd gezegd word, heb ik met regelmaat palladiums P2000 in brug op 4 ohm op het laag staan.
deze amp staat dan echt gewoon tegen de clip aan te spelen. en dit soms uren lang. en ook al jaren lang.
het betreft de oude versie P2000. geluid blijft netjes. amp word niet overdreven warm/ nagenoeg geen verschil.
ik zou het dan ook wel aandurven om gewoon 3 speakers per kant neer te zetten, weerstand word dan 3,?? als ik me niet vergis.
in iedergeval meer dan de 2 ohm per kanaal wat ik hier soms doen.
er zijn meerdere "betere" oplossingen. en weet ook niet hoe de amp het vind op een agregaat.
maar voor een carnavals optoch (waar het niet een housfeest hoeft te worden) en de muziek ter ilustratie is van het geheel.
zou ik het gewoon doen.

neemt niet weg dat ik voor volgend jaar, en dan eerder beginnen met denken dan een paar weken. toch ook een extra amp zou nemen. is altijd beter. kan er zelfs nog een uitvallen laugh :D
anders heb ik nog wel een leuk setje staan in de verhuur wink ;) razz :p
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)