Forum > Licht

Professionele vervanger voor Martin Mac 250

(83 reacties. Pagina 3 van 9)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
18-11-2011 12:24
Een CREE LED die het dichtst in de buurt komt is een LED die gebruikt kan worden van 11W tot 45W.
In de algemene benaming als hier boven wordt het voor het gemak een 45W LED genoemd, maar als ik die aanstuur op 270mA zal ik hele andere waarden krijgen dan wanneer het deze aanstuur op 1,4A. Met ook hele andere warmte generatie.
Dus ja er kunnen 2 zogenaamd 60W LEDs zijn die een verschillende warmte generatie hebben. Al was het alleen maar omdat wanneer je ze beide op 1,4A aanstuurt het in beide gevallen nooit precies 1,4A zal zijn en je met andere toleranties te maken hebt.

Er is bijvoorbeeld bij een type LED al een fluctuatie (bij dezelfde stroom) in de gemiddelde Hs temp van 10,02 graden celcius per watt, tot 13,6 graden celcius per watt. Dit zit alleen maar in het gebruikte starboard waar op ze gemonteerd worden. Verder zijn de condities allemaal hetzelfde. Fluctuatie van een procent of 30, doe daar maar veilige aannames mee.

In de gemiddelde PCB temp zit ongeveer 300% verschil.

Dus zolang je niet alle gegevens weet moet je er voor de voorzichtigheid vanuit gaan dat niet alles hetzelfde is en er op vertrouwen dat er ergens een Chinees bij het in elkaar schroeven van dat ding niet besluit om een dunner starboard, koeling of montage pcb te nemen om maar een paar USD cent extra over te houden.
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
18-11-2011 16:22
Allemaal heel interessant, en vooral veel leesvoer, moest ik (geen elektricien) er toch nog iets wat kunnen van begrijpen. IS dit mogelijk om eventueel even te herformuleren naar een duidelijker antwoord voor de mensen die geen/weinig verstand van elektriciteit zelf hebben? Ik heb een heel kleine basis elektriciteit, alles wat ik nodig heb om mijn discobars aan te sluiten, maar daar stopt het verhaaltje dan ook wel.

Voor zoverre ik het probeer te snappen, betekent dit dat Briteq met hun BT60LS best nog even langs de zijlijn blijft op professioneel vlak? En dat we toch nog allemaal even MSD lampen zullen moeten aanschaffen.
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
18-11-2011 16:36
OK. Laten we het omzetten naar geluid.

Stel je hebt een luidspreker met een belastbaarheid van 100W. Als je die voedt met 10W komt er nooit meer uit dan de genoemde 10W. Daarnaast weet je niet precies wat de verliezen zijn bij 10W (of zelfs bij 100W) aangezien de verliezen juist weer opgegeven zijn bij een belasting van 1W.

Chips... Nu wordt ook DIT nog ingewikkeld ;-)

Ander voorbeeld: De lampjes bij mij in de huiskamer zijn uitgevoerd met 3 x 2W Ledjes. De fabrikant heeft er echter voor gekozen om de voeding zo te maken dat elk van de ledjes maar 1,5W te verstouwen krijgt. Je zou het spotje kunnen verkopen als een 6W spotje (het is immers gevuld met 3 ledjes van 2W elk) MAAR je weet op voorhand al dat dit niet geheel klopt (immers elk 2W ledje krijgt maar 1,5W te verstouwen dus moet je het eigenlijk een 4,5W spotje noemen).

Oftewel: Haken en ogen en ogen en haken (en nog meer haken). Output kun je zien en meten (en zelfs dan zit je met dingen zoals openingshoek, afstand en uniformiteit van de straal). Levensduur (die rechtstreeks afhangt van hoe goed de koeling is uitgevoerd EN van hoe erg de fabrikant de led module wel of niet over z'n nek draait) wordt een stuk moeilijker.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
18-11-2011 17:17
Kunnen we dan ook Briteq als een waardige concurrent van een A-merk beschrijven, of zitten we hier nog steeds op een andere golflengte?
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
18-11-2011 19:03
Dat hangt ervanaf met wat je bedoelt.

Kan je een BT60 naast een Mac250 zetten? Naar mijn mening zeker en vast.
Kan je een BT60 naast een écht A-merk zoals een Vari-Lite, Clay Paky of Robe? Neen, dat kan je niet, en dat zal ook nooit kunnen. Dat merk je aan de prijs alleen al.
D-LIGHT-PROJECTSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-11-2011
Laatste: 25-2-2012
Berichten: 13
18-11-2011 20:38
Als briteq weet wat ze aan het doen zijn (en ja dit verwacht ik) dan kunnen ze toch enkele keiharde garanties geven over lichtsterkte, garantie en de branduren? Op andere momenten hou ik me bezig met zonnepanelen en daar krijg je een garanties tov rendement (bijvoorbeeld 80%na 20j) Men geeft dit omdat men weet hoe die technologie werkt en ze ook stabiel is. Als ik hier de uitleg lees over die verschillen onderling van 2 dezelfde leds dan begrijp ik dat men dergelijke lange termijngaranties niet geeft. Kunnen we dit niet gewoon aan briteq of cree vragen? Als het echt zo goed zou zijn, dan hebben ze niets te verliezen, integendeel.

Voor mij persoonlijk zijn er toch meer segementen in merken. Je hebt de huis, tuin en keuken dj merken (showtec, dap,velleman,...), dan de iets betere merken (martin,robe,...) en uiteindelijk de top (zoals varilite,.....) Voor iedereen zal dit een iets andere invulling krijgen opgebouwd uit ervaringen? Een merk is nooit heilig. Wij willen ook geen vergelijking maken tussen merken. Wij willen een vergelijking maken tussen die BT60 en de oude mac250+.

Nog voordat ik hier op dit forum kwam was ik vrij weigerachtig over LED op deze vermogens om de hiernoemde en opnieuw becijferde feiten (of het aantonen van het gissen ervan).
Nu ben ik nog steeds weigerachtig. Mijn eerste "elektrische" gedachten zijn bevestigd. Ik had het liever anders gezien.

PS, wat bedoelen jullie met die 2 types leds te combineren? Nog nooit van gehoord.
Led there be light?
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
18-11-2011 20:39
Ik heb dus 4 van die toestellen gekocht met softwareversie V1.3N erop, nadat ik een periode van Beglec een DEMO toestel bij me had om te testen (echter dit was de versie V1.0) dus als je er nu koopt heb je een zeer uitgebreid digitaal menu waar vanalles op in te stellen is zoals:
DMX adres / Channel mode / Show mode / Split color / Slave mode / Blackout / Sound state / Sound sense / Pan inverse / Tilt inverse / Back light display / Gobo 1 focus / Gobo 2 focus / Function delay / Default setting ( Pro en auto) / Auto test / Temp uitlezing / Fixture time uitlezing / Sotwareversie uitlezing / Reset.

De uitgebreide DMX kanalen zijn voor:

- Pan & Pan fine
- Tile & Tilt fine
- Pan/Tilt speed
- Dimmer
- Shutter (*)
- Colors - Split colors
- Gobo 1
- Gobo 1 rotatie
- Gobo 2
- Prisma
- Prisma rotatie
- Focus
- Extra fucntie kanaal (reset, sound mode, ....

(*) Er zit echt GEEN mechanische shutter in. Dus de strobofuctie, pulse functies en ook de DIM functie is volledig puur elektronisch geregeld via de led driver die in de arm zit. dus geen lawaai van tikkelde shutters bij strobo ofzo.

Ik heb mijn led zoals ze standaard staan allemaal op max 100% en als ik vanuit de zaal de 4 beams bezie (in wit) zijn die van sterkte echt nagenoeg identiek. Er kunnen verschillen zijn omschrijven ze, maar deze zijn verwaarloosbaar. Maar het kan bijgeregeld worden. Op MSD koppen die je inhurt is het verschil meestal PAKKEN groter!
En dit toestel is ook bedoeld voor fuiven, events, disco toepassingen. Voor theaters of operators die enkel varilite gewoon zijn zullen ze in hun ogen geen bal waard zijn. Maar voor waarvoor ze ontworpen zijn, zijn dit echt TOP toestellen hoor! En wat ik ook een groot pluspunt vind is dat de omega brackets een quick lock verbinding hebben net als bij bvb de mac 250. Ik zie veel chinezen waar je de haken steeds moet opdraaien en voor in de case weer uitdraaien hoor! En nu is het 2x een kwartslagje en uw head hangt al in de truss terwijl je bij een vijmodel uw haak nog steeks an het inschroeven bent.

Jullie moeten een toestel vergelijken met anderen volgens zelfde kwaliteit en uitvoering ter dienste hé! Echter deze zijn qua fan niet stil dus voor theaters niet echt pasbaar te maken . Daar bestaat dan bvb de mac TW1 voor ....

Een 2pktje niet met een Ferrari gaan vergelijken he!
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
18-11-2011 20:44
En mijn dealer heeft het via Beglec nagevraagd , en zouden levenslange garantie geven op de led. Mss dat steeds de led driver stuk gaat en zo de led gespaard blijft.... Dit zullen we moeten ondervinden in de tijd dat deze heads oud worden. Dus de eerste jaren kunnen we daar niet veel over zeggen denk ik.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
19-11-2011 12:56

bomdes schreef:

Kan je een BT60 naast een écht A-merk zoals een Vari-Lite, Clay Paky of Robe? Neen, dat kan je niet, en dat zal ook nooit kunnen. Dat merk je aan de prijs alleen al.

D-LIGHT-PROJECTS schreef:

Je hebt de huis, tuin en keuken dj merken (showtec, dap,velleman,...), dan de iets betere merken (martin,robe,...) en uiteindelijk de top (zoals varilite,.....)
Het is ronduit belachelijk te stellen dat Martin en Fobe "iets" boven de Chinese budgetmerken zitten en dat Varilite en Clay Paky daar mijlenver bovenuit steken. Binnen ieder prijssegment kunnen de Martins echt wel mee met de top, waarbij er natuurlijk best een voorkeur voor het ene of andere merk kan bestaan, afhankelijk van je voorkeur. Was Martin niet vergelijkbaar dan zouden ze ook echt niet zoveel verkocht worden.
Wij willen een vergelijking maken tussen die BT60 en de oude mac250+.
Het staat je vrij om iedere vergelijking te maken, maar de oude 250 is inmiddels alweer 8 jaar geleden opgevolgd door de huidige range. Normaal gesproken zou de vergelijking dus met de 250 Krypton gemaakt moeten worden.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
19-11-2011 14:30
Ik zeg toch nergens dat Robe geen A-merk meer is?

Een Mac 250, of het nu een oude of een Entour is, is voor mij al lang geen a-grade kop meer. zeker niet omdat de service van martin gewoon de-gou-tant slecht is geworden op korte termijn. Koppel dat met het krypton-fiasco en je kan wel snappen waarom ik het echt geen topmerk meer kan vinden.

En nee, de BT60 is geen super high end theater kop, maar dat is een Mac250 ook niet. Feit is dat een BT60 lichter, zuiniger, goedkoper en compacter is dan een Mac250 en een héél goede kleurweergave en lichtopbrengst meerzet met best goede optieken en gobos.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)