Forum > Licht

Professionele vervanger voor Martin Mac 250

(83 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
15-11-2011 18:08
Bomdes,

heb je dan alle kleuren ook overlopen, of enkel in wit? Zou een LED lamp bvb een feller/mooier/voller rood geven dan bvb een MSD. Rood is naar mijn ervaring toch een van de moeilijkste kleuren voor een moving head. Wel is er een voordeel bij led dat je geen 'wittere' plek hebt in de cirkel, wat je bij MSD wel kan terugvinden. Een iets fellere plek op de ganse gobo, al of niet de open gobo.
Ik kan wel begrijpen dat firma's die veel live-optredens verzorgen nog totaal niet naar het led-verhaal luisteren, aangezien zij een totaal ander gebruik van een toestel hebben. Ik wil vooral resultaten naar evenementen, feestjes, jeugdfuiven en dergelijke.

Ik ben sterk aan het twijfelen om de overstap te wagen. MAAR, voor dat dit gebeurt, zullen we zeker de A/B test doen met een Briteq BT60LS en een Martin Mac 250. (omdat we dit toestel nu eenmaal gewend zijn, en misschien kan dit wel als de grote standaard in de moving head wereld genoemd worden.)

Wat mij ook interesseert is de service achteraf. Op dit moment is de service voor Martin in België niet echt goed te noemen. De Beglec-service, (donderdag binnen, week erop hersteld toestel terug, of reservetoestel) is voor mij een zeer groot pluspunt. Ik kan mij niet permitteren om 2 a 3 maand een toestel kwijt te zijn uit verhuur, omwille van spare-parts die uit Duitsland of Denemarken moeten komen.

Led's talk about future !
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-11-2011 18:56
Kleuren zijn héél netjes in het budget, zeker in vergelijking met de niet-strontdure instap MSD koppen zoals een Robin 300 of de nieuwe 400W vari lites. Zowel rood als blauw zijn heel mooi, en nu je in-menu de lichtbronnen kunt kalibreren is het best uniform te krijgen.

Persoonlijk, als ik niet 2j geleden net koppen had gekocht, had ik vorig jaar 12 BT60LS gekocht. Het is prijs/kwaliteit echt een ENORM goede moving head. Wat ook te overwegen is, is de Elation Platinum Spot LED. Hij is wel wat duurder, maar met de 90W chip die er in zit kan je hem imho echt zeker vergelijken over de hele lijn met een 250W MSD, maar wel veel mooiere kleuren.

Als je van een oldskool MAC250 komt zal je het je zeker en vast niet beklagen
D-LIGHT-PROJECTSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-11-2011
Laatste: 25-2-2012
Berichten: 13
16-11-2011 13:17
Om nu een keer positief naar de toekomst te kijken en misschien even weg te dromen dacht ik aan het volgende:
Omdat ik geen politieker ben mag ik dan ook een hypothetische vraag stellen. razz :p
Denken jullie dat het een realistisch idee is dat die CREE leds op termijn kunnen ontwikkeld worden met een beter rendement?
Laten we nu even voor het gemakkelijk rekenen ervan uitgaan dat de verhouding tussen lichtsterkte en rendement gewoon lineair is.
Momenteel ligt het rendement blijkbaar maar rond de 25%.
Bij 60W is er dus 15W omgezet in licht, en 45 naar warmte.
Stel u een keer voor dat ze die leds kunnen maken met rendement van 50%.
Dan is het plots 30W licht, en 30W warmte.
Lineair gezien is de lichtsterkte dan al verdubbeld.
Het vermogen dat de voeding van die BT60 zal moeten geven blijft gelijk.
Het kan dus best zijn dat die BT60's op termijn los over de msd250 geraken.

Heeft er iemand een foto van die CREE led van 60Watt?
Volgens de topicstarter zijn deze leds gemakkelijk vervangbaar.

Toen ik die LEDheads voor het eerst zag bij beglec was ik ook voor het eerst onder de indruk van waar leds momenteel staan.
Maar of dit momenteel al de vervanger wordt voor de msd250, dat weet ik nog zo niet. Moet dit ook de vervanger worden?
De msd250 is altijd sterk geweest in de blauwe tinten.
die cree is iets warmer van kleurtemperatuur, dit is wellicht de reden dat hij geen probleem heeft met rode tinten.
Als je beide op geel zet heb ik toch de indruk dat geel bij msd echt geel is, en dat dit bij cree iets meer naar oranje gaat?
Zodra ik tijd heb doen we de vergelijkende test met meetresultaten. Ben echt benieuwd.

Alvast dank aan iedereen voor de gegeven reacties, maar mogen er gerust nog wat meer worden.
Led there be light?
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
16-11-2011 16:57
Hij is weer lekker.

Aannames kom je er niet en zeker niet met LED.
Wat zegt een 30W lichtopbrengst en 30W aan warmte? Vooral dat laatste vind ik dan wel weer een grappige om te lezen.
Definieer eerst eens wat je 30W aan licht vindt en definieer daarna eens wat 30W aan warmte is.
Is die 30W licht 100 lumen, 1000 lumen, 10000 lumen of thousand billion lumen. En dan 30W aan warmte is dat 10 graden celcius, 100 graden celcius of 1000 graden celcius?

Leds makkelijk vervangbaar.
Laten we dan de aanname doen dat de LED op 700mA gevoed wordt. Wat te doen als er een "vettere" LED is die op 1400mA behoort te draaien voor het beste resultaat? Op 700mA prikken is idd een optie, maar daar zul je niet veel mee opschieten.
Dan ook maar het voedingsdeel van de LED ombouwen?

En wat doe je dan met je koeling?
De X graden celcius van de Tc van deze LED hoeft niet te corresponderen met de Tc van de nieuwe LED.
Hoe ga je dat controleren? En hoe ga je de koeling aanpassen als de Tc van de nieuwe hoger uitpakt dan hij zou mogen zijn volgens de specs?

Kleurtjes en LED... Was iets met een breed vs smal spectrum....

En zolang niemand weet te vertellen welk type (en bijvoorkeur ook nog de bin) de CREE LED is heeft speculeren geen zin. Hij kan onder zijn beste performance werken om de koeling beheersbaar te houden. Hij kan boven zijn optimale performance werken om maar zoveel mogelijk lichtoutput te genereren. Who knows. Ja de R&D van Briteq en die gaan het vast niet vertellen als ze hem "overclocken".

LEDS zijn in veel gevallen nog geen vervanger van. Maar in veel gevallen wel een mooie toevoeging op.

Wacht nog een tijdje tot de stabiele dimbare 220V LEDs er zijn met een 3D spectrum in RGBAW. Tot die tijd hou de LED er lekker naast.
D-LIGHT-PROJECTSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-11-2011
Laatste: 25-2-2012
Berichten: 13
16-11-2011 19:08
Enkele antwoorden:

Wat zegt een 30W lichtopbrengst en 30W aan warmte?
Definieer eerst eens wat je 30W aan licht vindt en definieer daarna eens wat 30W aan warmte is.
Is die 30W licht 100 lumen, 1000 lumen, 10000 lumen of thousand billion lumen.

Dit is iets wat ik verwacht te krijgen van CREE en ik hoop dan op een antwoord zoals xxxlumen per watt.
Ieder zichzelf respecterend merk zet dit netjes op de datascheet van de lichtbronnen die te koop zijn.

En dan 30W aan warmte is dat 10 graden celcius, 100 graden celcius of 1000 graden celcius?

Dit gaat gewoon over de hoeveelheid warmte uitgedrukt in joule. 30W aan warmte gedurende een uur is 30X3600s= 108000joule.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat een halfgeleider die hoeveelheid energie (in de vorm van warmte) op een klein oppervlak leuk zal vinden. OK een fan en koelblok is een "oplossing", maar dit is het probleem omzeilen. Het warmte probleem echt oplossen is het rendement verbeteren van de led zodat er meer energie naar licht gaat ipv naar warmte. Het totale vermogen (licht +warmte) kan dan gelijk blijven.

Leds makkelijk vervangbaar.
Laten we dan de aanname doen dat de LED op 700mA gevoed wordt. Wat te doen als er een "vettere" LED is die op 1400mA behoort te draaien voor het beste resultaat? Op 700mA prikken is idd een optie, maar daar zul je niet veel mee opschieten.
Dan ook maar het voedingsdeel van de LED ombouwen?

Juist daarom dat ik in mijn vorige post met het idee speelde dat misschien op termijn leds komen die dezelfde stroom vragen, maar met een beter rendement werken. Dan hoeft er toch niets omgebouwd te worden? Maar als de led met hetzelfde lage rendement blijft zitten, en de enige oplossing om meer licht te hebben een grotere stroom betekent, dan geef ik je hier helemaal gelijk.

En wat doe je dan met je koeling?
De X graden celcius van de Tc van deze LED hoeft niet te corresponderen met de Tc van de nieuwe LED.
Hoe ga je dat controleren? En hoe ga je de koeling aanpassen als de Tc van de nieuwe hoger uitpakt dan hij zou mogen zijn volgens de specs?

Als er leds komen met een beter rendement, dan blijft het vermogen hetzelfde, alleen heb je per watt meer lumen.
Als er leds komen met zelfde rendement, met meer stroom voor meer vermogen, dan moet je inderdaad je koeling en voeding gaan aanpassen.

Kleurtjes en LED... Was iets met een breed vs smal spectrum....

En zolang niemand weet te vertellen welk type (en bijvoorkeur ook nog de bin) de CREE LED is heeft speculeren geen zin. Hij kan onder zijn beste performance werken om de koeling beheersbaar te houden. Hij kan boven zijn optimale performance werken om maar zoveel mogelijk lichtoutput te genereren. Who knows. Ja de R&D van Briteq en die gaan het vast niet vertellen als ze hem "overclocken".

Dit is iets wat ik mij dus ook afvraag. Je kan leds idd "overclocken". Daarom verwacht ik van cree of briteq een garantie-levensduur-lichtsterkte gegevens. Hun interne keuken zullen ze uiteraard niet prijsgeven.
Maar nu lijkt het mij toch echt gissen met "1 of 2 jaar garantie".

LEDS zijn in veel gevallen nog geen vervanger van. Maar in veel gevallen wel een mooie toevoeging op.
Wij willen uitzoeken hoe groot die toevoeging nu is. Daarom zullen we een vergelijkende test doen.
Wacht nog een tijdje tot de stabiele dimbare 220V LEDs er zijn met een 3D spectrum in RGBAW. Tot die tijd hou de LED er lekker naast.

Ben benieuwd naar de toekomst hierin. Wie weet gaat de evolutie nu plots sneller?
Led there be light?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
17-11-2011 09:18

DeMennooos schreef:

Hij is weer lekker.

Aannames kom je er niet en zeker niet met LED.
Wat zegt een 30W lichtopbrengst en 30W aan warmte?
Nou... Stel je stopt er 60W in. Er komt 30W uit aan warmte. De rest komt er dan uit als licht (immers de wet van behoud van energie geldt ook voor leds). Blijft over de mogelijkheid dat veel van het uitkomende licht een type is dat we niet willen (bijvoorbeeld UV). M'ja... Die zal dan gefilterd moeten worden (en wordt dan dus omgezet in warmte die onderdeel uitmaakt van de genoemde 30W).
Definieer eerst eens wat je 30W aan licht vindt
Bij 683 Lumen per Watt (100% efficiency volgens wiki) zou dat neerkomen op 20.490 Lumen.
en definieer daarna eens wat 30W aan warmte is.
Grapje zeker?
Kleurtjes en LED... Was iets met een breed vs smal spectrum....
Pak het spectrum van een MSD pitje er eens bij. Niet bepaald een vlak hollands landschap ;-)
Wacht nog een tijdje tot de stabiele dimbare 220V LEDs er zijn met een 3D spectrum in RGBAW. Tot die tijd hou de LED er lekker naast.
Helemaal mee eens. Op zich is het een vreemde keuze om met een Witte led te werken en dan ouderwets stukjes geslepen glas ervoor te drukken om zo een kleur te maken. Maar goed... Zal wellicht komen omdat onze markt marginaal is vergeleken met andere markten waardoor we het gewoonweg moeten doen met de spin-offs van andere markten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
17-11-2011 10:49
Bij 683 Lumen per Watt (100% efficiency volgens wiki) zou dat neerkomen op 20.490 Lumen.
Ehm ja bij 555nm voor het oog in licht, 1725 bij 510nm voor het oog in het donker. Nu hebben we het over een witte led waarvan het exacte spectrum onbekend is anders was het inderdaad te berekenen.
Grapje zeker?
Net zo min als alle aannames die in dit hele topic te vinden zijn.
Pak het spectrum van een MSD pitje er eens bij. Niet bepaald een vlak hollands landschap ;-)
Klopt, maar het is breder van dat van LED (breder = meer pieken)

Er worden nu 3D spectrum LEDs ontwikkeld juist voor de entertainment hoek. 220V niet direct, maar die zijn wel weer verkrijgbaar in LEDs voor andere toepassingen. Dat ze die 2 gaan samenvoegen zal een kwestie van tijd zijn.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
17-11-2011 11:49

DeMennooos schreef:

Net zo min als alle aannames die in dit hele topic te vinden zijn.
Gelukkig is de Watt al een jaar of wat aardig goed vastgelegd ;-). In de definitie van een watt komt geen merk, type of voorkeur voor. Dus 30W warmte is iets dat te meten is, gebaseerd op al 200 jaar geldende definities, te doen met een stopwatch, geïsoleerd doosje en een thermometer.

Zou willen dat we over de rest zo zeker konden zijn ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
17-11-2011 14:21
Klopt helemaal, ware het niet dat het in dit geval geen vastgesteld gegeven is dat bij een LED van 60W er bijvoorbeeld 30W aan warmte wordt verstookt. De ene keer is namelijk 20W, de andere keer kan het goed 40W zijn. Dat hangt af van zoveel combinaties waar je geen zinnig woord over kan zeggen als je die niet allemaal kent.

Dus worden er dingen aangenomen die misschien helemaal niet waar zijn, maar wel voor waar worden aangenomen.
D-LIGHT-PROJECTSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-11-2011
Laatste: 25-2-2012
Berichten: 13
17-11-2011 22:15
Bedoel je nu dat er officieel 2 dezelfde leds kunnen bestaan van 60 Watt waarbij er in LED A 20W aan licht omgezet wordt, en bij LED B 40W?
Led there be light?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)