Forum > Algemeen Forum

Verhoging BTW tarief cultuur

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
16-12-2010 10:25
ik snap n gedeelte van de ophef wel!
bijv. een horeca ondernemer (gezien de horeca al k*t loopt), telt 6% op zijn drankjes,
de band krijgt dadelijk 19% op het optreden, das voor de horeca ondernemer vaak toch n gat van 3maanden, dat hij 13% verschil heeft zitten, als hij wekelijks iets zou boeken, kan dat aardig oplopen. dus ik verwacht dat met namen in de Horeca een pak minder artiesten ed. geboekt zullen gaan worden, of idd zwart onder de tafel door....

snap als ex-horeca eigenaar de staat zowizo niet:
-rookverbod (als er ergens gerookt word is het in discotheken en kroegen, en waar beurt de staat nu juist accijns op.... juist: drank en sigaretten, en dat helpen ze nu zelf naar de kl*te.....)
- nu dat snijen in de cultuur (doe het dan idd bij de doelloze kunst, waar geen hond behoefte aan heeft, is best teonderzoeken lijkt me....) snijen in cultuur: minder theater, minder mensen na afloop van de voorstelling, minder drank verkoop... het gaat overal in door, denk dat niet alleen de direct gedupeerde het gaan merken, maar ook rand bedrijven (licht, geluid, horeca enz enz)
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
16-12-2010 13:43

ws soundexpresse schreef:

ik snap n gedeelte van de ophef wel!
bijv. een horeca ondernemer (gezien de horeca al k*t loopt), telt 6% op zijn drankjes,
Volgens mij geldt dat voor niet alcoholische drankjes (en vallen de alcoholische drankjes gewoon onder de 19% BTW). Ik verwacht zo dat een gemiddelde (kroeg) uitbater de bulk van z'n omzet haalt uit de 19% drankjes.
de band krijgt dadelijk 19% op het optreden, das voor de horeca ondernemer vaak toch n gat van 3maanden, dat hij 13% verschil heeft zitten,
Een uitbater verkoopt, als het goed is, meer dan hij inkoopt. Dus per saldo zal hij op elk moment de fiscus iets verschuldigd zijn.

<<<

Het is grappig om te zien dat dit topic heet "Verhoging BTW tarief cultuur". Een meer correcte titel zou zijn geweest "Afschaffing BTW verlaging cultuur". En volgens mij is daarmee gelijk de angel verwijderd. De regeling is ooit ingevoerd om een bepaalde branche te stimuleren (zie het maar als een subsidie, net zoals nu het geval is in de bouw (helaas))... Niemand mag zo maar aannemen dat zo'n stimulering dan maar voor ever en ever zal zijn.

Alleen bij slinkse verhogingen (zoals het kwartje van kok dat nog steeds op brandstof zit) moet je bang zijn dat het nooit meer teruggedraaid wordt...

Het 6% tarief is, in principe, bedoeld voor eerste levensbehoeften. Van tijd tot tijd wordt de regel misbruikt ter stimulatie van iets (en dat iets is blij als dat gebeurt). Datzelfde iets heeft wel een enorm pak boter op z'n hoofd als het gaat klagen wanneer de regeling op een gegeven moment een keer komt te vervallen (want het principe "eerste levensbehoefte" blijft onveranderd)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-12-2010 13:03
Zucht... nu is de maatregel weer uitgesteld tot 1 juli... Altijd fijn, zo'n standvastig bestuur. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent... sad :(
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
22-12-2010 14:52
Zat er wel een beetje aan te komen. De invoerdatum van 1 januari lag ook zo ver naar voren dat het al erg krap werd om het door de Eerste Kamer te krijgen (die hebben vast ook nog kerstreces enz.) en dan moet de Belastingdienst het ook nog doorvoeren. Om maar te zwijgen over het feit dat heel veel instellingen hun begroting al lang hadden vastgesteld en ik het een beetje rare situatie vond dat al de begrotingen zomaar even om zeep worden geholpen door zo'n korte invoeringstermijn.

Daarnaast is dit natuurlijk een uitstekende maatregel om te proberen de protesten een beetje te smoren terwijl er feitelijk nauwelijks wordt toegegeven. wink ;)
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
12-7-2011 18:09

YourLiVe schreef:

Dat is dus een voordeeltje voor dj's en drive-in shows (het prijsvoordeel wordt immers nog veel groter) maar ook een nadeel voor geluidsbedrijven, aangezien hun bands en artiesten hoogstwaarschijnlijk minder optredens krijgen...
Ik dacht dat freelance dj's ook 19% moesten gaan heffen vanaf 1 juli 2011? Of valt dit er nu toch niet onder?
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
12-7-2011 18:17
Jawel, dat geldt voor de hele sector dus ook voor dj's en andere artiesten. Maar vreemd genoeg heb ik er erg weinig meer over gehoord...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj rdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2009
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 33
14-7-2011 18:35
vanaf afgelopen 1 juli mag je idd geen 6 % meer hanteren.
1 voordeel, je kan nu gewoon 1 vast tarief hanteren. Tot 1 juli deed ik altijd 2 tariefen, 1 voor het draaien en 1 voor het licht en geluid.
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
8-9-2011 00:13

dj rd schreef:

vanaf afgelopen 1 juli mag je idd geen 6 % meer hanteren.
1 voordeel, je kan nu gewoon 1 vast tarief hanteren. Tot 1 juli deed ik altijd 2 tariefen, 1 voor het draaien en 1 voor het licht en geluid.
True!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1855
8-9-2011 14:57

dj rd schreef:

vanaf afgelopen 1 juli mag je idd geen 6 % meer hanteren.
1 voordeel, je kan nu gewoon 1 vast tarief hanteren. Tot 1 juli deed ik altijd 2 tariefen, 1 voor het draaien en 1 voor het licht en geluid.
Mijn opdrachtgevers zijn er toch niet echt blij mee. Hoewel de BTW slechts een doorgeefluik is, moet men toch flink wat extra uitbetalen aan het eind van de avond. Als je dan uitgaat van 3 avonden per week loopt dit flink op.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)