Forum > Licht

JB-Systems / Briteq - Sirius moving head 60W CREE LED

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
6-5-2011 12:40
Beste forumleden,

Aangezien er nog geen topic is van deze heads en ze qua spec. opvallen dus er even een topicje voor aan besteden he!

Heeft iemand van jullie deze heads "sirius" met 60W CREE LED al in werking gezien of zelf mee gewerkt ?
Hoe bevallen deze tov heads met MSD 250 lampen? Ik las op diverse sites dat deze evenwaardig zijn qua lichtoutput.
En hoe zijn deze heads van opbouw (servicing, cleaning, onderhoud) en van degelijkheid.
Ook een voordeel is dat het gewicht niet echt veel is. Maar heb je dan kwaliteit of eerder bucht?
Wat ikzelf ook een enorme + vind is dat deze het quick-lock systeem hebben (idem als bij Martin mac heads) dat je dus zeer snel je ophanghaken kan monteren / demonteren zonder materiaal.

Graag jullie reacties hier ivm deze heads
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
7-5-2011 08:42
Ik heb ze al live gezien op de demo show bij BriteQ, naast een setje van hun 250W heads.
Er zit overigens een GROOT verschil tussen de JB en de BriteQ, vooral dan qua kwaliteit van optieken en boukwaliteit van het toestel. De JB Sirius is een leuk ding voor danscafétjes, maar totaal ongeschikt voor touring use. Zit ook geen prism enzo op.
De BriteQ daarentegen is zeer degelijke en solide gebouwd, de service van Beglec is hier in België eerste klas en qua servicing tsja, open doen en uitblazen en de optieken reinigen zoals met elke head natuurlijk.

Verschillen:

- De output op korte afstand is quasi gelijk met een 250W head, maar vanaf 3m zie je duidelijk dat de LED-versie het moet afleggen
- De kleuren van de BriteQ LED versie zijn veel mooier en feller, en veel belangrijker, geen lelijk shutter-randen bij het dimmen.
- De LED versie is uiteraard een pak lichter en compacter
- De bewegingen van de LED waren naar mijn gevoel sneller en strakker, wrs omdat de head een stuk lichter is

Mijn eindconclusie is dat het zeker een mooi toestel is, maar eenmaal je pak em beet 5m of meer de lucht in gaat je toch beter nog de conventionele lamp-heads neemt. Vanaf 3m begint de lichtopbrengst van de LED head snel te dalen. Het is op zich wel doenbaar, omdat de optieken zeer goed zijn, maar het verschil is er toch. De kleuren zijn dan wel veel mooier (echt mooi rood en blauw vooral, iets wat je in dit budget nooit in MH's vind). Ik hou persoonlijk nog een goed jaartje de boot even af tot ze ofwel een LED driver vinden met hogere output voor hetzelfde verbruik, ofwel tot er een 100W LED model uitkomt.

De Sirius kan je best sowieso laten links liggen als het voor touring use moet dienen, daar is hij zowel qua functionaliteit als bouwkwaliteit niet op voorzien

D
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
12-5-2011 18:41
Ik hoorde dat ze allebei qua bouw en materialen intern dezelfde zijn. Enkel die onder het merk briteq is uitgekomen ipv JB zou een prisma hebben en een vast gobowiel erbij. Enkel de KOP is iets langer.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
16-5-2011 11:42
Het is ook wel interessant om te weten welke CREE LED er nou eigenlijk in zit. Dat de LED 60W is zegt nog helemaal niets.
Werkt ie op zijn aanbevolen stroom, overdrive stroom, etc. En wat doet de Tc temperatuur? Toch wel zaken die van belang zijn voor de levensduur van de LED.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
18-5-2011 13:47
Even een ander puntje, is het zeker dat het een CREE LED is en geen Luminus?
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
18-5-2011 22:05
Bij de "beschrijving" op de site van de dealer beglec staat duidelijk dat de lichtbron een CREE LED 60W is.

Link: nl.beglec.com/product/4047/SIRIUS
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
19-5-2011 13:18
Ja dat klopt, alleen als je bij de fabrikant van het oem spotje kijkt is het een Luminus. En dan is het vaak de CSM-360 of CBM-360. Alleen het roepen van d'r zit een CREE in is hetzelfde als een garage roept d'r zit een motor in.
De enige plaatsen waar je iets vind over een 60W CREE LED is alleen bij JB en Briteq (en alle webshops die het verkopen), maar bij CREE zelf is ook niets te vinden over een 60W LED.

Dus kom ik weer terug bij mijn eerdere vragen "hoe wordt ie aangestuurd, blijft ie netjes binnen de temperatuur, hoe wordt ie gekoeld".
LED is leuk en met een beetje fatsoenlijke LED, koeling, driving etc kan de drop off van 30% bij 50K uur prima gehaald worden. Gooi je alleen 1 van die factoren overboord dan kan je levensduur zonder probleem terugvallen naar 10000 uur of 1000 uur. En zelfs dan is iedere euro voor een LED spotje te veel.
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
27-5-2011 00:05
En waar dan juist kan je al deze info vinden ivm de led, de koeling (gewone ventilator in de head en de baseà, aansturing led, ...
En wie garandeerd dat de led 50.000 uren moet meegaan ... en als ze toch kapot gaan (fabricagefout) .. is het dan meestal enkel de led die kapot gaat, of de ganse aansturing? En is bvb die led zelf makkelijk uit te nemen en te vervangen, en wat kost zo'n led lampje ? Is het rendabel zon lampje te vervanngen .. stel dat enkel zo'n led 300 euro kost ...
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
17-8-2011 19:23
Ondertussen al mensen die de briteq BT60-LS in gebruik hebben?
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
17-8-2011 21:09
Heb het spotje verder nog niet gezien, maar zag wel dat ik niet had gereageerd op je vorige vragen.

Als je weet wat het merk en exacte typenummer van de LED is kun je bij de fabrikant al makkelijk achterhalen wat de Tc temperatuur moet zijn. En die kun je meten als je spot aan staat. In de manual van de fabrikant vindt je ook info over maximale stroom, spanning en de levensduur van de LED.

Garanderen wat de levensduur van de LED is doet geen enkele fabrikant, wat ze wel vertellen is de verwachte levensduur, de verwachte drop-off en bij welke temperatuur dat allemaal is.

Als je een beetje handig bent kun je een LED in een fatsoenlijk spotje makkelijk vervangen.
Een LED zit vaak redelijk eenvoudig vast, het belangrijkste is dat je de juist koelpasta gebruikt.

Elektronica is bij LED de zwakste schakel. De kans dat de voeding het begeeft zal groter zijn dan dat de LED er mee stopt.
Tenzij ze de warmte huishouding niet op orde hebben of de LED op zijn maximale stroom laten draaien.

Power LEDs heb je van een paar Euro cent tot inderdaad een paar honderd Euro.
Deze LED zit ergens tussen de 80 en 100 Euro...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)