Forum > Geluid

Live mixer

(90 reacties. Pagina 5 van 10)
Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
5-8-2011 13:30
Vergeet ook niet dat je nog wat FX returns kwijt moet...
Met een stereo galm return en een delaytje zijn dat ook alweer 3 kanalen.
7 of 8 kanalen voor de drums (afhankelijk van de hoeveelheid toms) is toch ook wel standaard.

In de praktijk is een 16 kanaals mixer altijd nét even te klein...

Veel van die 19" mixers hebben overigens ook geen subgroepen, vind ik persoonlijk ook wel erg fijn om te hebben...

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1593
5-8-2011 15:35
Daarom vind ik de Soundcraft FX16 zo fijn: 16 mono kanalen, 4 stereo effect returns, 1 intern effect, 1 stereo subgroep, 100mm faders. Voldoende voor bandje + cd-speler/laptop. Gebruik ik nu als backup mocht mijn SL24 weigeren :-)
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
5-8-2011 18:18

PvG schreef:

Gebruik ik nu als backup mocht mijn SL24 weigeren :-)
hmmmmmmm
hoeveel kanalen heeft die SL24 wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1593
5-8-2011 19:21
Ja ja, als ik een 10-koppige band doe heb ik mijn SL24 hard nodig :-) en zal die FX16 niet als backup werken. Hoewel... met een beetje creativiteit: 4x drums (2 OH, kick, snare), bas, solo, 2 keys, 3 blazers en 4 vocals. Dan hou ik nog een kanaaltje over. Keys via een aux return en ik kan ook 3 toms mic-en. Wie heeft er meer dan 16 kanalen nodig?? :-p
't is maar een hobby...
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
6-8-2011 00:55

JeroenVDV schreef:

TB schreef:

Een goede D/A-conversie is essentieel wat betreft geluidskwaliteit. Bij een digitale tafel zijn er veel D/A convertors nodig. D/A-convertors zijn een aanzienlijk deel van de kostprijs van een digitale tafel (dat deel verschuift per marktsegment). You do the math....
Volgens mij zijn er meer A/D's dan D/A's nodig. En het grote voordeel daarvan is wel, dat je - mocht je het nodig vinden - later en losse A/D of D/A set kunt samenstellen die je digitaal op de tafel aansluit. Net wat je nodig vindt.
Ik heb de D/A en A/D conversie op één hoop gegooid en ze deze hoop foutief D/A genoemd, je m'excuse!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
7-8-2011 16:00

PvG schreef:

Wie heeft er meer dan 16 kanalen nodig?? :-p
Inderdaad niet veel maar de meesten hebben wel meer dan 2 monitorlijnen nodig en dat lukt niet met deze tafel.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1593
7-8-2011 22:14

eddy wally schreef:

PvG schreef:

Wie heeft er meer dan 16 kanalen nodig?? :-p
Inderdaad niet veel maar de meesten hebben wel meer dan 2 monitorlijnen nodig en dat lukt niet met deze tafel.
Klopt, maar 3 zou nog net kunnen op de FX16 als je genoegen neemt met een post-fader aux shut up :X ...

Mijn ervaring is dat de meeste amateurbands prima uit de voeten kunnen met alleen monitoring voor de zang (en toetsen natuurlijk) op een niet al te groot podium. (Een gitarist speelt toch al te hard en een bassist heeft ook altijd genoeg power voor zichzelf en de drummer.) Dus doe je 1 groepje "meer lead, minder backing" voor de lead zanger(es) en 1 groepje "meer backing, minder lead" voor de rest van de vocalisten. Bij de toetsen leg je een actieve monitor en meng je op de monitor het 2e groepje bij het toetsen signaal (meestal zingt een toetsenist ook).
Dus ook 2 monitorgroepen op de tafel is voor velen voldoende. razz :p

Ja ja, mijn SL24 geeft er 10... wink ;) Kun je 5x stereo IEM op mixen... Nah, nog ff nie, heb m'n handen nog vol aan de rest. laugh :D
't is maar een hobby...
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
8-8-2011 15:42
Dan zijn ze ginds wel sneller tevreden dan hier,ik krijg hier wekelijks riders toe en denk niet dat er al één met minder dan 4 monitorlijnen bij was.Wat niet wegneemt dat men het al met minder heeft moeten doen indien het budget ontoerijkend was..De beginnende groepen zijn hier nog het moeilijkst in bij gebrek aan podiumervaring.
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
9-8-2011 09:43
Bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk heb ik voor mijn doeleinden aan een 16 kanaals genoeg. Ik zal zeker de 24 ook in overweging nemen. Ik heb nog niet heel veel ervaring met dit soort dingen. Dus ik weet niet of een digitaal mengpaneel verstandig is. Ik zoek meer iets in de richting: goed klinken dat vind ik namelijk belangrijk, betrouwbaar en goed te gebruiken. Momenteel regel ik het geluid standaard in een kerk (klein bandje). En dan hoef je geen drum uit te versterken. Dat wil ik blijven doen. Echter ben ik ook bezig om daar buiten met kleine bandjes te beginnen. Dat is een beetje de situatie. Maar jullie zeggen in feite, laat de ZED serie links liggen?

Ik ga even op jacht in de wereld van tweedehands mengpanelen wink ;)
Shake It!
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
9-8-2011 12:03
Ik heb net even gekeken en ben een aantal mengtafels tegen gekomen. De Soundcraft LX7 ii en
LX7 11 en de Yamaha MG206C. Wat vinden jullie hiervan? Ik wil waarschijnlijk wel een 16 kanaals aangezien 24 mij teveel lijkt voor mijn doeleinden. De eerste jaren red ik mij prima met een 16 kanaals. Ik heb namelijk nog niet heel veel ervaring. Dus ik wil het rustig en goed opbouwen.
Misschien de Soundcraft MFXI of MPMI serie? De MFX16 II lijkt mij ook een goed paneel en zeker betaalbaar. Ik heb ook gekeken naar het merk Presonus maar dat gaat mij te ver. Daar heb ik totaal geen ervaring mee en lijkt mij geen goede keus.
Shake It!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)