Forum > Algemeen Forum

Info staging

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DJ-RobinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 24-3-2013
Berichten: 51
15-3-2011 22:05
Beste new-liners,

Ik ben voor een project bezig met het organiseren van een evenement en ik maak daar techniek en podiumbouw voor.
Nu ben ik op het gebied van licht, geluid en video wel redelijk op de hoogte maar staging is voor mij een onbekend terrein.
Daarom hoop ik dat er hier wat mensen thuis zijn in het wereldje van podium bouw.
Ik zou graag willen weten wat het kost om een podium van layer te laten bouwen en hoeveel mensen daarvoor nodig zijn.
Het gaat om een techno/dance festival waarvoor ik een mooi podium wil hebben, dus niet een simpel podium.
Het is echter een fictief project dus ik probeer via hier om wat informatie te krijgen en bedrijven er niet mee lastig te valen.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
15-3-2011 22:15
Ik snap niet dat je geen Gigant of Stageco of soortgelijk bedrijf belt. Hoezo bedrijven lastigvallen? Als die jou nu voor een fictief project (geef dat wel even duidelijk aan) kunnen helpen kun jij in de toekomst een klant voor ze worden.

Daarnaast zijn degenen die jouw vragen kunnen beantwoorden op dit forum ook gewoon professionals met een bedrijf of werkzaam voor een bedrijf, dus ook die val je dan spreekwoordelijk lastig. wink ;)

Je studie-tijd is DE periode om een netwerk op te bouwen. Of leer je dat niet meer op school?
Light Image
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
15-3-2011 22:21
Dat soort bedrijven hebben meestal helemaal geen zin en tijd om offertes te gaan maken voor een fictief project, en groot gelijk hebben ze. Ik hou er ook niet van om een offerte te maken voor schoolopdrachtjes enzo. Nou staan bij mij de prijzen gewoon op internet dus die kunnen ze gewoon gebruiken, maar ik krijg ook wel eens mailtjes wat een show voor 2000 man kost met dj tiesto ofzo... tja.

Ik vind een forum als dit een prima plek om dit soort dingen neer te leggen. Een forum is immers bedoeld om iets te leren en bovendien kun je nu zelf kiezen of je wel of niet de tijd neemt om te reageren. Bij een aanvraag per mail (of erger nog, telefonisch) moet je er sowieso tijd aan besteden, al is het maar om niet de reputatie te krijgen van arrogant bedrijf dat gewoon niet reageert op mailtjes.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DJ-RobinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 24-3-2013
Berichten: 51
15-3-2011 22:25
De desbetreffende docent vertelde dat we geen bedrijven mochten bellen of mailen voor vragen. In het verleden hebben bedrijven geklaagd dat ze veel mails kregen en telefoontjes met allerlei vragen. Daarom dacht ik probeer het via dit forum of er mensen zijn die er meer verstand van hebben.

Bedankt voor je reactie.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
15-3-2011 22:42
Heel goed van die docent wink ;) Ik heb wel eens het idee gehad dat scholen gewoon mijn website doorgaven aan leerlingen. Op zich niet erg, al krijg ik 10.000 studenten op mijn site, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen razz :p.

Ik denk dat er voldoende mensen zijn op dit forum die je hier prima mee kunnen en willen helpen, ikzelf heb er helaas geen verstand van.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
15-3-2011 22:49
Dit heeft toch helemaal geen zin. Je kunt een podium voor 900 euro neerzetten, en je kunt een podium voor 25.000 euro neerzetten. Het kan groot, klein, overdekt, niet overdekt, met torens voor PA, zonder torens voor PA, etcetera.

En misschien stamt mijn gedachte wel terug uit de tijd waarin nog niet elke MBO-instantie van Nederland 3 podium-techniek-opleidingen had, en je dit soort vragen als bedrijf dus slechts sporadisch kreeg.

(Waar gaan we in godsnaam al die studenten laten in onze industrie de komende jaren..)
Light Image
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
16-3-2011 00:36

JeroenVDV schreef:

(Waar gaan we in godsnaam al die studenten laten in onze industrie de komende jaren..)
Vraag ik me ook wel eens af. Scheelt ook dat de cultuursector en de publieke omroepen totaal niet onder druk staan vanwege bezuinigingen.... shut up :X
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
16-3-2011 08:23
Ik ben ook bang dat onze business steeds verder onder druk komt te staan. Kreeg toevallig vandaag nog een nieuwsbrief waarin de voorzitter van IDEA (branchevereniging voor evenementenbureaus) voorspelt dat bedrijven steeds vaker zullen heroverwegen of een evenement het juiste middel is in verband met de nieuwe werkkostenregeling.

Voor particulieren en verenigingen worden bands en artiesten vanaf juli ook een stuk duurder in verband met de BTW verhoging, waardoor ik verwacht dat ook in die sector minder gefeest zal worden. Ik merk nu in mijn eigen bedrijf ook al dat het minder druk is dan voorgaande jaren...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DJ-RobinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 24-3-2013
Berichten: 51
16-3-2011 18:38
Het moet een stage lijken zoals de volgende voorbeelden:
Foto 1

Foto 2

Foto 3
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
16-3-2011 21:05
Kosten zijn me onbekend maar wat je nodig hebt:

machines
3 x Manitou 2 ton hefhoogte >5m (ruw terrein heftruck)
1 x Maniscope 21m 4ton (verreiker)
1 x Minitou (kleine variant van de Manitou)

mensen
1 x crew chief
5 x heftruck chauffeur
6 x podiumbouwer
6 x stagehand waarvan 4 klimmend

materiaal
Layher werkt met 2m x 2m x 2m blokken. (om het even simpel te zeggen eigenlijk h=2,00 l=2,07 b=2,07 excl staanders 50mm)
Voor je voorbeelden van outdoor housepartys heb je ongeveer anderhalve trailer aan staal nodig en een trailer betonblokken.

Het decor wat om de scaff zou moeten, zou ik echt niet weten maar vaak een trailer losse zooi.
1 tot 30 man die alles ter plekke aan het maken zijn.

Ga er vanuit dat de meeste mensen in de podiumbouw freelance zijn, met prijzen tussen de 250 tot 400 p/d.

Mocht je verder nog vragen hebben, ik werk zo nu en dan voor het grootste podiumbouwbedrijf, wat in een eerder post werd vermeld.

@de rest
Jongens moeten we nu echt iedereen gelijk de kop afbijten, wanneer er een fictieve/informatieve vraag wordt gesteld.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)