Forum > Zelfbouw Speakers

Welke 15" woofer in glijbaan

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
17-2-2011 08:18
@Superfly/Pascal
Echt altijd gedacht dat je een versterker gewoon in bridge mode kon zetten en dan gewoon de speakers koppelen en dat ze dan 750 watt rms op 4 ohm krijgen. Blijkbaar is dit niet de goede methode, heb het nog niet zo gebruikt gelukkig.

De x-max is inderdaad het grote verschil tussen de 3 speakers de normale kappa heeft de laagste x-max en de jbl de hoogste, Kappo pro doet niet veel onder kwa x-max voor de jbl. Hoe zit dat verder met de x-max betekent een grotere uitslag ook meer vermogen van een versterker? Of moet je toch alleen het rms vermogen van de speaker tellen.

@Superfly
De toppen worden eigenlijk ook underpowered door een phonic max1500 280 watt rms op 8 ohm per kant. rcf woofer is 350 watt rms en het hoog is waarschijnlijk 50 watt rms. Deze versterker is een keer voor +-€100,- gemaakt, geloof dat een spoel is vervangen. Kan het zijn dat de versterker hierdoor meer levert, want ondanks dat de versterker underpowerd is heb ik het idee dat hij de toppen / fullrange toch wel op zijn max laat spelen. Toppen worden fullrange aangestuurd
versterkerrack: klik
insomnia
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
18-2-2011 15:03
Je weet dat het aansluitpaneel op de kop zit??

In de regel koop je eerst boxen, dan een bijpassende versterker. Niet andersom wink ;)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
18-2-2011 19:23

Hugoov schreef:

Je weet dat het aansluitpaneel op de kop zit??

In de regel koop je eerst boxen, dan een bijpassende versterker. Niet andersom wink ;)
Ja is een oude foto razz :p , zit nu wel goed.

Heb inmiddels kappa 15lfa erin zitten, gaat wel aardig, moet zeggen dat de versterker ze toch redelijk goed trekt.
Heb alleen bij sommige frequenties dat de woofer gaat klapperen, heb het idee dat het door vooral de lage freq komt.

Heb gelezen dat dit komt door de frequenties onder de 50 hz. Glijbaan schijnt pas te beginnen vanaf 50 hz.
Klopt dit, en zoja hoe kan ik de glijbaan het beste filteren vanaf 50 hz. Dan toch een processor nodig i.p.v simpele c-o of is er nog een simpele handmatige oplossing.
insomnia
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
18-2-2011 21:27
Wat voor cross-over gebruik je, type?
Zit daar geen laag af filter op?
Zo ja dan afstellen rond de 40 HZ.

Marcel
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
19-2-2011 01:13
Behringer CX2310 Super-X Pro

Bassen staan op het subwoofer kanaal als ik in de handleiding kijk naar de toelichting voor de knop staat er:

"xover freq-schakelaar. met deze regelaar bepaalt u de scheidingsfrequentie tussen het low signaal en het subwoofer signaal (10 hz tot 235 hz)"

Ik neem aan dat dit Betekend dit dat hij standaard vanaf 10hz speelt en hoe hoger de knop hoe meer hoge frequenties erdoor komen, of staat er dat er wordt gekeken waar het low signaal op staat en dat als beginpunt in aantal hz gebruikt?
insomnia
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
20-2-2011 22:42
Hoi,

Ik heb even in de handleiding zitten kijken en je hebt schakelaars "LOW CUT".
Hiermee filter je uit het ingangsignaal alle frequenties onder de 25 HZ.
Ik weet niet of je deze aan heb staan, maar dit lijkt me wel verstandig.
Het liefst nog iets hoger, maar die optie zie ik niet.
Tevens zorg er voor dat je versterkers nooit stevig clippen, af en toe een flauw clip ledje okee maar niet lang.
De knop Sub freq geeft aan tot welke frequentie er naar de Sub uitgang word door gegeven vanaf het ingangs signaal.
Dus zet je de knop op 100 HZ dan gaat van 0 tot 100 hz naar de Sub uitgang, tenzij je Low Cut aanstaat, dan pas vanaf 25 Hz.
Hoe gebruik je hem in 2weg stereo mode of 3weg mono?

Marcel
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
21-2-2011 09:53
Een subsonic filter op 25Hz (in een gemiddelde PA speaker) is als een condoom met perforatiegaatjes. De gedachte is goed maar de werkelijke beveiliging is nihil.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
21-2-2011 14:20
Gebruik de c-o 3 weg, gebruik de subwoofer uitgang dus.
Is eigenlijk ook het enige wat ik van de c-o gebruik de toppen worden
gewoon fullrange aangestuurd.

Zoals ik alles nu lees, zal een processor voor de bassen dus een betere optie zijn.

Op de versterker zit wel nog de optie voor een high pass bij 30Hz or 50Hz.
Deze heb ik ook even geprobeerd maar had niet het idee dat ik echt verschil hoor.
Of is dit verschil ook nauwelijks hoorbaar.
insomnia
MdsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2006
Laatste: 14-4-2017
Berichten: 74
21-2-2011 20:32
30 Hz zul je waarschijnlijk bijna net zo weinig van merken als van 25 Hz (wat Dré al zei).
50 Hz is weer aan de hoge kant normaal gezien. Maar als de kasten pas vanaf 50 Hz goed weergeven is deze low-cut zo gek nog niet.
Verder kun je je denk ik wel afvragen in hoeverre deze low-cut functie op je versterker werkt t.o.v. de low-cut functie op een processor.
...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)