Forum > PC related Forum

muziek pc voor midi controllers

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
7-2-2011 23:25
2 x bewerkt. Laatst door Sick2 op 8-2-2011 02:44
Na afgelopen zaterdag, waar ik nogal wat problemen had met een laptop i.c.m met midi controllers ben ik van plan om een pc te maken puur voor het afspelen van muziek i.c.m midi controllers.
Voor mij waren er 2 opties:

1. laptop kopen (macbook / of standaard laptop)
2. muziek pc zelf samenstellen met losse onderdelen.

Uiteindelijk heb ik voor de 2e optie gekozen. Een laptop heb ik tot nu toe altijd gebruikt maar ben hier toch niet helemaal tevreden over. Risico met externe hd en usb kabeltjes die aan de zei kant ingeprikt zitten. Daarnaast runnen wij onze show met twee man en delen wij daarin ook alles zowel aanschaf / winst / verlies. Nu is het vrij moeilijk om een laptop (lees macbook) te kopen en deze dan alleen voor drive in werk te gebruiken. Het aanschaf bedrag is te hoog (het is nog steeds een hobby, dan is €1500, veel geld), daarnaast zou het dan zonde zijn om hem alleen voor drive in te gebruiken. Tevens is het erg moeilijk om een macbook pro met 2 man te delen.

Dat komt op optie 2 neer. Nu ben ik zelf van plan om een muziek pc te bouwen, nu is ons budget niet enorm, we willen het rond de €500,- exclusief scherm laten kosten.

midi controllers + mengpaneel:
2x numark v7 klik
1x reloop rmx-40 waar 1 usb kabel rechtsstreeks ingelplugd als 3e kanaal. klik

Hiervoor willen we dus zelf een pc bouwen, qua specificaties is het allemaal niet zo een probleem voor €+-300 koop ik de volgende onderdelen:
intel core i3 530 (mogelijk i5 2400 )
samsung spinpoint 1 tb
kingston valueram 4 gig (eventueel uit te breiden naar 8gig?)
asus p7h55-m
bequit 300 watt voeding

Dit lijkt mij ruim voldoende voor muziek i.c.m met midi controllers. Specs numark v7 Windows 7: Intel* processor, 2.4GHz Core 2 Duo; 3MB L2 cache; 4GB. Eerst dacht ik dat deze specs. overdreven waren, maar mijn laptop (dell vostro) met dual core 2,0 gighz en 3 gig ram trekt 1 v7 simpelweg niet.

Nu is het probleem niet zo zeer de onderdelen, maar de case. De computer wil ik in een flightcase inbouwen, alleen heb ik zelf nog niet zo een goed idee hoe ik dit het beste kan doen. Ook komt er een tft scherm 15" / 17". Nu heeft onze flightcase waar de apparatuur inzit een stand voor een laptop klik Mogelijk is het nog een optie om hier het tft scherm op de een of andere manier te bevestigen.

Heeft iemand enige ervaring met een muziek pc? of zelf al eens iets in deze vorm gedaan?
Daarom bij deze mijn vraag voor hulp. Alle ideeën zijn welkom!

excuses als de post een beetje chaotisch overkomt wink ;)

*edit links werken nu
insomnia
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
7-2-2011 23:33
Je linkjes doen het niet, even de / aan het einde weghalen happy :)
Nu ook op internet!
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
8-2-2011 08:28
hoi joël

ik heb voor mijn muziek pc een bak onder mijn draaisetje gemaakt, met daarin links een klein pc'tje (hangt in schuim, let op de koeling!) en rechts een "la / plank" met daarop controller, keyboard en muis. Achterop de monitor heb ik een metalen strip, die past in een gleuf in mijn draai kistje. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt ;-) Tijdens transport kan de monitor in de PC kist onder de "la"

foto
foto van voren
en nog een
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
8-2-2011 17:44
1 x bewerkt. Laatst door Sick2 op 9-2-2011 02:36
Hoi hans, ik begrijp dat jij je kast gewoon geintegreerd hebt in een dj meubel klopt dat?

Wat ik zelf van plan ben is om een computer direct in te bouwen in een flightcase of een pc in te bouwen in een 19" behuizing en deze in een case plaatsen. Helaas is de 2e optie een stuk duurder dan een pc direct inbouwen in een flightcase.
Daarom vroeg ik mij af hoe andere mensen dit doen met hun muziek pc of heeft iedereen gewoon een laptop?
Andere mogelijkheid is nog eventueel om een micro atx kast in te bouwen in een flightcase. Hoe ik dit goed ga combineren i.c.m monitor en toetsenbord is mij echter nog een raadsel.
insomnia
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
8-2-2011 18:07
Je kan gewoon een kast vastzetten met schuim in een bestaande flightcase, simpel snel, en stootvast ;-)

Je kan ook kijken of je goedkoop een 1HE rackserver kan vinden met leuke specs, maar buiten dat deze 19" zijn, en toevallig in onze kistjes passen, zijn ze niet heel erg schokbestendig (gemaakt voor vaste installatie).
Nu ook op internet!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
8-2-2011 20:48
Wij maken gebruik van twee HP DC7300 Desktopjes, 1 voor de muziek en 1 voor Daslight; deze zitten in een inlay vastgeklemd tussen 10mm hardschuim. De inlay ( klik ) zit in het rack van meubel geschroefd.

Wat de PC betreft; onze bakjes zijn redelijk simpele Pentium 4 bakjes (3.2Ghz /2GB/250GB), die al een leven gehad hebben in een ander bedrijf. Bij aankoop is er een nieuwe HD ingezet. Ze zijn echter veel degelijker dan een pc die op basis van een kastje van de pc boer worden gebouwd en passen goed in een 3HE inlay.

Over schokbestendigheid: zoek in ieder geval een manier waarop de pc liggend kan worden vervoerd; dan ontstaan er geen vreemde krachten op het moederbord, waardoor er scheurtjes in de PCB kunnen ontstaan. Een desktop model is dus geen gek idee. De harde schijf is het onderdeel, dat het het zwaarst te verduren krijgt, dus eens per jaar een nieuwe in de kast zetten is op zich geen gek idee en daar zitten de kosten ook niet in.
I am a TimeDriver!
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
9-2-2011 02:56
waarschijnlijk zal het idd een micro atx kastje worden die in een case ingebouwd wordt.
Voor het probleem met de harde schijven heb ik de volgende oplossing:
www.highflow.nl/hdd-coolers/sharkoon-hdd-vibe-fixer.html, andere webshop maar gaat om pc onderdelen wink ;)

Daarnaast is de de i3 geupgrade naar een i5 2400 en 8 gig wordt de standaard, mobo wordt gigabyte ga-h67m-d2, daarnaast kies ik voor een aparte koeler tegenover de stock koeler (plastic rotzooi qua bevestiging)

Nu gaat het er nog om hoe het toetsenbord en muis goed te fixeren. Scherm + toetsenbord zal op de laptop bevestiging komen te staan van de volgende case: klik
Om het gebruik te optimaliseren denk ik zelf aan een toetsenbord met touchpad, vraag is alleen of er zoiets bestaat wat op het paneel van de case past.
insomnia
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
9-2-2011 03:04

Sick2 schreef:

Om het gebruik te optimaliseren denk ik zelf aan een toetsenbord met touchpad, vraag is alleen of er zoiets bestaat wat op het paneel van de case past.
Ja die bestaat (35 euro)
ik zal morgen even opzoeken hoe dat ding heet.
Alles komt goed....
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
9-2-2011 03:08
Ging er meer om dat hij ook goed past op het paneel ashamed :$ , heb tot nu toe een logitech gevonden:
www.logitech.com/nl-nl/keyboards/keyboard/devices/3616
eerlijk gezegd aardig duur, verder maakt het me vrij weinig uit of het draadloos is ofniet..
insomnia
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
9-2-2011 08:48
Hebbes: hier, vangen
Ik heb er 2 in gebruik en doen het goed.
Zijn ongeveer even breed als een normaal toestenbord, maar dan met afgezaagd nummeriek gedeelte wink ;)
Past wel op je plateau.
Zoals ik al zei, voor plm 35 eurie gekocht bij de plaatselijke handelaar.
Toetsen zijn niet al te groot, en sommige ( zoals Tab) zijn werkelijk te klein.
Dikke vingers is een no sneaky :V
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)