Forum > Algemeen Forum

Verhoging BTW tarief cultuur

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-11-2010 20:30
Zoals jullie vast hebben meegekregen gaat de BTW op cultuur vanaf 1 januari omhoog van 6 naar 19%. Vreemd genoeg heb ik daar nog geen topic over gezien. Dat verbaast me wel, aangezien dit ook de evenementensector treft: kaartjes worden duurder, maar ook bands zullen 19% moeten gaan tellen.

Dat is dus een voordeeltje voor dj's en drive-in shows (het prijsvoordeel wordt immers nog veel groter) maar ook een nadeel voor geluidsbedrijven, aangezien hun bands en artiesten hoogstwaarschijnlijk minder optredens krijgen...

Wat vinden jullie ervan?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
22-11-2010 22:12
Over die artiesten;

Misschien is de kolder dan ook eens voorbij, dat er 1500 euro en meer moet worden neergeteld voor een half uurtje meezingen met de MD van een regionaal bekende artiest. Ik vermoed echter, dat daar niets aan verandert, maar denk wel, dat er veel meer zwart zal worden gedaan, in heel het circuit. (Afgezien van de grote producties)

In de meeste gevallen zit de klant niet te wachten op de BTW verhoging en is hij van mening, dat hij dat niet hoeft te gaan betalen. Dus, de verkopende partij gaat met zijn netto-prijs omlaag om op het oude niveau te blijven. Dat gebeurde in het verleden ook met de BTW verhoging van 17.5 naar 19%; dat gaat dan weliswaar om maar 1.5% in plaats van 13% maar het principe is gelijk...

Als je goed naar de BTW wetgeving kijkt, is de beredenering van de 6 en 19% weer zo krom als een banaan. Oorspronkelijk vielen alleen de eerste levensbehoeften onder de 6% regeling. Wat maakt een theatervoorstelling een eerste levensbehoefte? Andersom, waarom is een computer nog altijd een 19% product?

Ik denk dat we het nooit eens zullen worden over de BTW percentages. Te meer, omdat we overal al belasting over afdragen en dit gewoon weer een nieuwe vorm van graaien bij de burger en ondernemer is, maar dat is waarschijnlijk een discussie op zich..... laugh :D
I am a TimeDriver!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
22-11-2010 23:31
Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe erg de overheid zichzelf straks in de handen gaat snijden. Denk aan de musea, theaters, schouwburgen en poppodia.....wat doe je daarmee als de begrotingstekorten daar nog groter worden dankzij deze maatregel? Zomaar sluiten is vanwege veel uiteenlopende redenen vaak ook niet echt een optie. Dus zul je zien dat er stiekem aan de andere kant weer geld bij moet.

Het lijkt een beetje op je mooie bloementuin laten overwoekeren en er vervolgens dan maar met de bosmaaier overheen gaan: De mooie bloemetjes waar je zoveel tijd en geld in hebt gestoken om te laten groeien maak je ook kapot. En als je pech hebt mag je onverhoopt toch weer extra gaan bijmesten zodat sommige van je mooiste bloempjes het toch nog overleven.

Maar aan de andere kant is het misschien wel goed om sommige mensen en instellingen die er nu al te makkelijk vanuit gaan dat de overheid wel voor hun zorgt een beetje wakker te schoppen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
23-11-2010 07:06
Het lijkt niet eerlijk, maar waarvoor is het 6% tarief eigenlijk oorspronkelijk voor bedoeld?
Niet voor artiesten.
En als dat wel zou zijn zou eigenlijk de hele amusementsbrange op 6% moeten zitten, en niet alleen de artiesten.
IK heb het nooit eerlijk gevonden.

Mensen wie voldoende flexibiliteit en originaliteit, hebben,
en infinitief zijn, nieuwe paden durven in te slaan,
en daarbij voldoende kwaliteit in huis hebben,
zullen ook deze "klap" ook wel weer te boven komen.

Dingen veranderen, dat hoort bij het zakenleven.
Ga je janken of ga je er iets mee doen.
Dat maakt het verschil.

De gages van middenkader artiesten en toppers slaat al jaren helemaal nergens meer op.
Laats kwam er een man met een orgeltje en wat handbellen de boel wat opvrolijken een half uurtje in een bejaardentehuis waar ik met de show stond.
Heel aardige man en goede kwaliteit optreden, daar niet van.
Maar deze persoon kreeg 750 euro voor een half uurtje werk, en wij stonden er 5 uur ons best te doen, voor heel wat minder.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-11-2010 08:37
Ik vind het persoonlijk ook geen ramp hoor. Hevige protesten vanuit de branche, er zouden veel minder kaarten verkocht gaan worden voor concerten, theatervoorstellingen en pretparken enzo... het lijkt me sterk. Ik denk dat die 5 of 10 euro die een kaartje nu meer gaat kosten niet al teveel mensen zal afschrikken.

Die 150 tot 200 euro op een gemiddelde band of artiest is echter een ander verhaal. Dat zijn toch andere bedragen. Ik vind het overigens niet meer dan normaal dat er 19% gerekend wordt voor artiesten, het is immers toch niet bepaald een eerste levensbehoefte en het geld moet ergens vandaan komen.

Wat wel een klap zal zijn voor de culture sector is dat de overheid ook nog eens 200 miljoen wil bezuinigen op subsidies. Maar goed, dat dwingt degene die nu deels afhankelijk waren van subsidies wel tot een commercielere bedrijfsvoering.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
23-11-2010 08:50

YourLiVe schreef:

Wat wel een klap zal zijn voor de culture sector is dat de overheid ook nog eens 200 miljoen wil bezuinigen op subsidies. Maar goed, dat dwingt degene die nu deels afhankelijk waren van subsidies wel tot een commercielere bedrijfsvoering.
En daar gingen de hevige protesten over ;) niet over die 6% of 19% ;)

Tja, een commerciele bedrijfsvoering binnen cultuur is mogelijk. Dan kun je alleen maar bands boeken die een volle zaal halen, of een halvolle zaal met dubbel dure kaarten.
Hoe zou het dan mogelijk zijn om "klein" talent een podium te bieden als het alleen om het geld moet gaan? De ouders die naar ieder concert gaan maar 50,- per kaart laten betalen omdat het anders financieeël niet uit kan?

Uiteraard moet er een bedrijsvoering zijn maar niet met een winst oogmerk, maar meer op kiet lopen. Ik vermoed zelfs dat dat onmogelijk is. Een poppdoium zal in dat geval niet anders zijn als een cafe. Slechte muziek maar dat maakt niet uit als er maar veel gedronken word. zodat het financieel uit kan (ow ja ik hou niet van cafe''s :P)

Ik ben voor bezuinigen, ik begrijp dat er ook bezuinigd moet worden op cultuur maar hoe "gemakkelijk" er enorme bedragen worden geroepen om te bezuinigen dat zit me dwars. De bedragen die geroepen zijn zijn echt enorm.. en zullen menig pop podium, theather, of musuem de das om doen. En ja, ik als cultuur liefhebber (klinkt bijna alsof ik iedere zondag braaf naar de kerk ga :P) vind dat zonde.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-11-2010 09:14

Tom schreef:

Het lijkt niet eerlijk, maar waarvoor is het 6% tarief eigenlijk oorspronkelijk voor bedoeld?
Niet voor artiesten.
En als dat wel zou zijn zou eigenlijk de hele amusementsbrange op 6% moeten zitten, en niet alleen de artiesten.
IK heb het nooit eerlijk gevonden.
Grappig dat je dat zo zegt, het is namelijk zo dat filmexploitanten, kermissen en circussen straks wel op 6% mogen blijven zitten. Als je het doet, doe het dan inderdaad meteen sectorbreed.

Ik ben niet meteen groot tegenstander, want kunst is inderdaad nou eenmaal geen eerste levensbehoefte, maar ik vind de maatregel (ook vanwege de 200 miljoen bezuiniging) wel kort door de bocht.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-11-2010 09:30
De protesten gingen over beide (zie bijvoorbeeld de site zegneetegendebtw.nl), omdat met name de combinatie van maatregelen zo'n grote impact heeft. De prijzen schieten al omhoog door de BTW en dan moeten ze ook nog eens meer gaan vragen voor de kaarten om uit de kosten te komen omdat subsidies wegvallen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
23-11-2010 10:29
Ik vind al die reacties een beetje overdreven als ik eerlijk ben. Het verschil tussen 6% en 19% is nou ook weer niet zo groot dat het bedrag wat betaald moet worden ineens gigantisch stijgt. Als iets eerst 50 euro was (bijvoorbeeld kaartje theater) zou dat met de 19% regeling nu 56 euro zijn. Alles wordt duurder dus deze sector ook. Dit zal het probleem dan ook niet zijn denk ik. Lowlandskaartje bijvoorbeeld wordt zo'n 20 euro duurder. Als die 20 euro op heel lowlands een probleem is moet je er ook niet heen gaan.

Daarbij de bezuinigingen: ik vind het niet meer dan logisch. Als je ziet waar ze soms geld voor krijgen is dat echt zonde van het geld. Zweverige kunstenaartjes die subsidie vragen omdat wat ze maken eigenlijk door niemand wordt gekocht is zonde van het overheidsgeld. Liever dat het naar de ouderenzorg of veiligheid gaat dan naar zoiets. Wat ook erg grappig is dat als er aan een boe-roepende kunstenaart wordt gevraagd waar dat geld dan wel vandaan moet komen ze absoluut geen idee hebben. Zolang het maar niet bij hun vandaan komt, want he, ze zullen is echt moeten werken voor hun geld.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
23-11-2010 10:37

pietje schreef:

Daarbij de bezuinigingen: ik vind het niet meer dan logisch. Als je ziet waar ze soms geld voor krijgen is dat echt zonde van het geld.
En daar ben ik het dan helemaal mee eens. Er moet gekeken worden waar de subsidies naar toe gaan. En moet zeker eerlijker verdeeld worden.. Ik weet dat het reisopera echt belachelijk veel krijgt voor de paar shows die ze doen, en ze nog klagen dat het te weinig is omdat ze ....
terwijl een "zweverige" kunstenaar al blij is met de 100,- die hij eventueel per maand krijg omdat hij/zei hiervan kwast of weet ik veel wat kan betalen... Nu is het natuurlijk wel weer zo. Als jij 1000 zweverige kunstenaars helpt word het aanbod van kunst groter, de vraag stijgt niet dus moeten kunstenaren zakken met hun prijs waardoor ze minder verdienen en meer kunst moeten maken wat weer meer kosten met zich mee brengt etc..

Dus tja, waar zet je op in.. eerlijk verdelen in jou ogen zal iemand anders oneerlijk vinden..
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)