Forum > Newbie Forum

2 vragen over dap kb-18a

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Remco dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 10-1-2021
Berichten: 9
18-11-2010 19:08
Hallo iedereen,

sinds een jaartje hebben wij 2 stuks dap kb 18a in het bezit. Daar heb ik 2 vragen over:

1 van de 2 boxen heeft een kleine fout. Na een tijd spelen (half uur ofzo, soms korter soms langer) valt de versterker in de beveiliging. Als je dan de stroom eraf haalt en weer terug erop zet doet hij het gewoon weer. Echter na de eerste keer valt hij iedere keer weer uit, om de 5 minuten ofzo, dat wisselt. Nu hebben we deze weggebracht ter reparatie, en zijn ze druk bezig de fout te vinden. Heeft iemand op die forum misschien een vergelijkbaar probleem meegemaakt? en waar zat de fout toen?

daarnaast heb ik nog een vraagje over het aansluiten. Wij sluiten ze meestal aan op een laptop, via een simpel mengpaneeltje. Op dit mengpaneel stellen we de gain zo in, dat de rode ledjes van de "input" net niet of een klein beetje knipperen. Daarna schuiven we het volume omhoog op dezelfde manier. Alleen de beide kb-18a's gaan dan nog totaal niet hard. Ook als je op de versterker de volumeknop voluit draait branden de clip ledjes nog maar voorzichtig groen, dat zou een stuk harder moeten kunnen.
Dit was het geval wanneer we vanuit het mengpaneel 1 xlr kabel naar de kb-18a lieten lopen. (left out van mengpaneel naar left in van de versterker)
Toen merkte iemand op dat hij harder zou gaan als we beide uitgangen op het mengpaneel naar 1 basbox toe lieten lopen, zowel links als rechts. Daarna vanuit de ene kb18a naar de andere kb8a ook weer met 2 kabels. Hierdoor speelden de luidsprekers wel iets harder maar nog niet zo hard als zou moeten kunnen. Wat doen wij fout?

Alvast bedankt voor de antwoorden! Als ik iets duidelijker moet uitleggen hoor ik het wel!

groeten Remco
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
18-11-2010 19:24
Puntje 1, geen idee..

Punt 2, je stuurt te zacht in. Hoe heb je je master op dat simpele mixertje staan en wat voor mixertje is het?
Als oplossing zou je van XLR naar jack kunnen verlopen en met jack naar binnen kunnen gaan, dat zou kunnen helpen.
If it ain't Dutch it ain't much...
Remco dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 10-1-2021
Berichten: 9
18-11-2010 20:09
bedankt voor het snelle antwoord!
ik heb deze mixer:
/nl/dj-mixers/reloop-access-2_20834.htm

volgens mij staat de master voluit. Op de kb18 a kan ik alleen een xlr stekker insteken. Bij het mengpaneel alleen maar jack (gewone gaatjes met rood en wit is toch jack?), daar zit al een verloop tussen. Ik heb al eens gezocht op dit forum, en gevonden dat, als ik xlr in m'n mengpaneel zou kunnen steken, ik daar 3dB mee zou winnen. Dit is natuurlijk wel veel maar, op de speaker zelf kan ik er ook 6 dB bij draaien en zelfs als ik dat doe gaat de boel nog niet voluit. Het gaat wel al behoorlijk hard hoor daar gaat het niet over. Maar de handleiding geeft aan:

zachtjes groen knipperen: signaal
groen branden, geel, dan oranje en dan rood. Bij rood clipt de boel maar het kon ook geen kwaad volgens beschrijving.

Bij ons brandt hij als we alles voluit zetten net groen. Dus dachten wij dat hij een stuk harder moest kunnen...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
18-11-2010 20:49
Heb je die "knop" rechtsboven voluit staan?
Die rood/witte stekkertjes heet RCA of ookwel tulp.
Heb je die op je master gestoken, niet toevallig op record out?

Heb je je verloop naar XLR goed?
If it ain't Dutch it ain't much...
Remco dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 10-1-2021
Berichten: 9
18-11-2010 23:15
ja, dat verloop zit in een kabel, dat zal goed zijn. master staat voluit, heb het nagekeken.

Los daarvan, is het wel een gangbare manier om een basbox aan te sluiten op zowel het linkse als het rechtse signaal en dan door naar de volgende basbox? lijkt mij dat je dan "mono" speelt of is dat voor bas niet belangrijk?
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
19-11-2010 13:48
Alles zo ongeveer onder de 80 a 90 hz hoor je geen richting. ( natuurlijk wel als je alleen links een sub hebt staan, maar stereo is niet echt aan de orde.. )
Dus dat maakt niet zoveel uit.

Welk verloop gebruik je? ( stereo of mono jack? )
If it ain't Dutch it ain't much...
Remco dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 10-1-2021
Berichten: 9
20-11-2010 00:06
mijn verloop gaat van een rood-wit stekker (met twee kleine plugjes) naar 2x xlr

groeten remco
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
22-11-2010 13:59

Daniel-sound schreef:

Heb je die op je master gestoken, niet toevallig op record out?
Heb je dit al gecheckt? Zitten vlak naast elkaar dus dat kan zomaar fout zitten.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
22-11-2010 17:43
Anders dit geweldige kastje er tussen stoppen, zijn je verbindingen naar de subs gelijk gebalanceerd!
Remco dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 10-1-2021
Berichten: 9
22-11-2010 18:50

Maarten-square schreef:

Daniel-sound schreef:

Heb je die op je master gestoken, niet toevallig op record out?
Heb je dit al gecheckt? Zitten vlak naast elkaar dus dat kan zomaar fout zitten.
Ja dit zat goed.

Dat kastje van DAP zit daar een soort voorversterkertje in? Dat zou misschien wel een oplossing zijn. Maar dan vind ik het eigenlijk wel vreemd, je zou toch zeggen dat het bereik van een mixer overeenkomt met wat de versterker graag gevoed krijgt?

Zou ik voor het andere probleem, die fout in de versterker, een topic moeten openen bij "geluid"? Want dat is waarschijnlijk niet een simpel probleem die je verwacht bij de rubriek "newbie" .

groeten Remco

Terug naar forum Reageer (zonder quote)