Forum > Zelfbouw Speakers

OSB voor zelfbouw.

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
3-9-2010 08:13
Heren, Dame,

OSB voor zelfbouw. Wie heeft hier ervaring mee, wat zijn de voor en nadelen?

Ik wil er een testhoorntje mee gaan bouwen, met osb voor tijdelijke meubeltjes heb ik goede ervaringen.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
3-9-2010 08:23
Wat wil je met de OSB gaan bouwen?
Meubels of speakers?
OSB is zo'n beetje de bagger van de bouwmaterialen. Het is zeer slecht af te werken en wordt vrijwel alleen uit het zicht gebruikt of juist wel als decoratief materiaal (want met een goede parketlak heb je wel iets origineels)
Het is maar net wat jij ermee wilt.
Gaat het om luidsprekers die netjes in de lak of warnex moeten, absoluut niet doen. MDF of multiplex zijn de meest gebruikte, maar net wat duurder.
Alternatief op OSB is spaanplaat, in feite hetzelfde maar met veel kleinere "chips" waardoor het in ieder geval beter af te werken is.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
3-9-2010 10:42
Ik vraag naar ervaringen met/aandachtpunten voor- OSB voor luidsprekerbouw, de testhoorntjes waar ik naar refereer in mijn OP zijn geen meubels. ;)
Multiplex en MDF zijn goed goed gedocumenteeerd als materiaal hier op het forum, over OSB kon ik niet echt iets vinden.

Materiaalkwaliteit van OSB ken ik, aangezien ik er dus wel eens wat mee heb gebouwd zoals ik ook al aangaf.
....Ik vind het zelfs mooi spul voor sommige toepassingen, ooit in een skatewinkel geweest in Antwerpen waar alle ('architectonish' belijnde) schappen van OSB waren gemaakt.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
Deadly-syndromeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2010
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 23
6-9-2010 21:55
probeer het zou ik zeggen, wat voor speaker wil je hiermee gaan bouwen? je kan natuurlijk altijd dat tapijtspul er over heen gooien als het om het uiterlijk gaat, en als het meer hifi huiskamer spul word, kan je denk ik ook wel fineer gebruiken..
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
7-9-2010 08:04
OSB is door zijn gelaagdheid,structuur en hoeveelheid gebruikt bindmiddel per m2 nog minder (mechanisch) sterk als spaanplaat. Dit betekent dat het niet geschikt is voor een kast welke "on-the-road" gebruikt zal gaan worden. Voor het bouwen van een testhoorn is deze wel geschikt (onder strikte voorwaarde dat het na de test in de kliko gaat wink ;) ). Wat is je overweging om het niet gelijk van het juiste materiaal te bouwen?
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
8-9-2010 14:17
Kijk, daar heb ik nou wat aan HRsound.
Naar welke waarde (voor dichtheid) moet ik kijken?
Er is eigenlijk geen goede reden om niet voor MDF te kiezen in dit geval (ook niet echt in € bij kopen via een groothandel...).

deadly-syndrome schreef:

tapijtspul fineer
Ik kijk nog liever naar het naakte OSB als naar een kast met tapijt er omheen. Fineer is voor een testkast overkill.....

Magoed, (het wordt toch) MDF vereist behoorlijk wat lagen verf, het zal een naakte kast blijven tot íe bevalt. Strakke lak voor binnen, structuurspul (Warnex) voor buiten.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
11-9-2010 14:53

voltcontrol schreef:

Kijk, daar heb ik nou wat aan HRsound.
Naar welke waarde (voor dichtheid) moet ik kijken?
Er is eigenlijk geen goede reden om niet voor MDF te kiezen in dit geval (ook niet echt in € bij kopen via een groothandel...).
De volumieke massa van OSB richt rond hetzelfde als MDF (ergens rond de 450-600g/m3) MAAR met een tolerantie van 10%. Dit houdt in dat op sommige plaatsen de massa nogal kan verschillen. Dit is niet optimaal voor geluidstoepassingen (specifiek voor luchtgeluidsisolatie voor frequentiegebied tussen 1 en 3 kHz).

MDF heeft het voordeel van een betere evenredige distributie. HDFgaat zelfs naar de 900 kg/m3 en heeft dus een nog veel hogere dichtheid.

Ter vergelijking; berken multiplex heeft een volumieke massa van 600-700kg/m3 bij 12 % vocht, maar wel met een duurzaamheidsklasse van 5 waardoor het materiaal beter mechanisch bestendig is en daardoor beter geschikt voor OTR toepassing.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
12-9-2010 14:55
Je post bevat waardes (OTR, duurzaamheidsklasse) die logisch zullen zijn als je weet om welke classificatie het gaat (of hoe de waarde waar het om gaat bepaald wordt).
Zie de betekenis van deze klassificaties niet helemaal in, maar het verhaal is duidelijk. Erg bedankt voor de info!
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)