Forum > Licht

Is dit mogelijk? (PC->MIDI->LC12/2->Moving heads).

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ArvoitusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2010
Laatste: 10-12-2010
Berichten: 11
18-8-2010 00:54
Hallo, Ik ben wat aan het brainstormen en ik ben nog redelijk nieuw in de licht wereld, en ik vroeg me af of iemand vlug kon zeggen of dit mogelijk was:

Ik heb een laptop met daarbij een interface die midi in/out heeft.
Ik weet dat een Light Commander 12/2 midi signalen kan ontvangen en verwerken.
Voor een klein jongeren centrum huur ik af en toe wat intelligent licht, en die stuur ik met een Light Commander 12/2 aan.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om op mijn laptop een programma te installeren (waarin ik dan scene's programmeer) en dan met midi-signalen de light commander 12/2 aanstuur en die op zijn beurt dan weer het licht aanstuurt.

Hartelijk bedankt!
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
18-8-2010 00:58
En waarom zo'n constructie? Je kan toch gewoon ofwel met de tafel alles sturen ofwel met de computer (via een usb-dmx dongle)? Waarom moeilijk maken als het gemakkelijk kan wink ;)
Fun is serious business!
ArvoitusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2010
Laatste: 10-12-2010
Berichten: 11
18-8-2010 01:14

viero schreef:

En waarom zo'n constructie? Je kan toch gewoon ofwel met de tafel alles sturen ofwel met de computer (via een usb-dmx dongle)? Waarom moeilijk maken als het gemakkelijk kan wink ;)
Op dit moment heb ik het licht/geluid budget al overschreven (150 euro voor een klein USB-DMX dongeltje krijg ik er helaas niet meer bij, dan moet ik wachten tot 2011), dit leek me een leuke tijdelijke oplossing.

Het is inderdaad een omslachtige oplossing, maar als het zou werken dan is het alvast een leuke manier om met de software te gaan oefenen voordat ik een usb-dmx dongle heb happy :)

Met de usb-dmx dongle ben ik bekend, ik kwam toevallig op een video van de American DJ MyDMX terecht en zo ben ik wat meer gaan opzoeken over lichtbesturing via software. Ik heb de software Freestyler bekeken en ik merkte de optie midi-control op, en toen ging er een lichtje bij mij branden.
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
18-8-2010 01:26
Je kan voor 50 euro de kleinste Enttec dongle kopen, heb je 1 universe (genoeg voor wat kopjes), en je kan met Chamsys werken om alles aan te sturen, leer je onmiddellijk met 'grote-show-software' werken wink ;)
Fun is serious business!
ArvoitusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2010
Laatste: 10-12-2010
Berichten: 11
18-8-2010 01:44

viero schreef:

Je kan voor 50 euro de kleinste Enttec dongle kopen, heb je 1 universe (genoeg voor wat kopjes), en je kan met Chamsys werken om alles aan te sturen, leer je onmiddellijk met 'grote-show-software' werken wink ;)
Bedankt voor je tip! Chamsys MagicQ is al bezig met installeren. wink ;)
De Enttec dongle is op hun eigen website 55 euro, maar helaas wel 40 euro shipping. Goedkoper dan 69 euro kan ik hem verder niet vinden. Ik zal eens kijken of mijn aanvraag wordt goedgekeurd in het budget.

Btw: is die manier die ik hierboven heb beschreven uberhaupt wel mogelijk?
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
18-8-2010 02:05

arvoitus schreef:

Bedankt voor je tip! Chamsys MagicQ is al bezig met installeren. wink ;)
De Enttec dongle is op hun eigen website 55 euro, maar helaas wel 40 euro shipping. Goedkoper dan 69 euro kan ik hem verder niet vinden. Ik zal eens kijken of mijn aanvraag wordt goedgekeurd in het budget.

Btw: is die manier die ik hierboven heb beschreven uberhaupt wel mogelijk?
Omtrent het midiverhaal kan ik je niet helpen, op gebied van licht ken ik er niets van...
Ik heb je omtrent de dongle nog een pm gestuurd :)

edit: geen pm dus, heb de optie niet :p stuur mij even een berichtje, dan reply ik :)
Fun is serious business!
Rick----1993Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2009
Laatste: 31-12-2010
Berichten: 45
18-8-2010 13:09
Het is mogelijk om de chase's die je op de tafel gemaakt hebt te triggeren. Zo kun je in freestyler doorgaan naar de volgende stap (vraag me niet hoe het werkt, heb zelf geen ervaring met freestyler), maar de programma's moet je wel op de tafel maken.

Het is iniedergeval wel mogelijk om de tafel via midi aan de computer te koppelen en dan bepaalde functies toe te wijzen aan de faders en buttons (zie pagina 26 onderstaande handleiding). In dat geval heb je nog wel een USB-DMX dongle nodig om het DMX signaal uit te sturen. Dit lijkt mij overigens de meest logische oplossing.

Wat jij wilt is volgensmij wel mogelijk (correct my if I'm wrong..), maar wel behoorlijk omslachtig. Je zult de computer aan de midi in moeten koppelen en een chase moeten maken en de tafel zal dit weer omzetten in kanalen en waardes..

Meer info:
KLIK (vanaf pagina 25)
Licht dat licht mij wel
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
18-8-2010 15:11
Als die Enttex dongle buiten je budget valt en je er geen lange shows mee hoeft te doen kun je ook kijken naar de MagicDMX interface.
Kost het geweldige bedrag van 10 pond. Je kun hem 5 uur gebruiken met alleen de ChamSys software, na die 5 uur moet je hem opnieuw aansluiten en de software opnieuw starten.

Interface is alleen rechtstreeks verkrijgbaar via magicdmx.com
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
19-8-2010 11:23
Ja, of je neemt een DMX4all dongle en gaat voor Freestyler.
ArvoitusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2010
Laatste: 10-12-2010
Berichten: 11
19-8-2010 17:23
Hoe zit het trouwens met de betrouwbaarheid/degelijkheid van de "goedkopere" USB/DMX dongle's (Enttec, DMX4all)?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)