Forum > Newbie Forum

KRK RP6 G2 probleem met speaker

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JorloStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-8-2010
Laatste: 28-9-2010
Berichten: 5
3-8-2010 20:51
Beste mede geluidsenthousiastelingen,

Ik heb recent een paar KRK RP6 G2 gekocht bij new line in combinatie met een KRK10s.
Als het op kennis van geluidssystemen aankomt ben ik een totale newbie. Ik hou gewoon van goed geluid dus ik dacht me een setje uitstekende monitors aan te schaffen.

Het geluid dat uit deze machientjes komt is fantastisch. Maaar..

Blijkbaar is 1 van de 2 speakers beduidend stiller dan de andere en geeft hij veel minder bas. Beide boxen zijn aangesloten op de KRK10s en ze staan alletwee op hetzelfde volume. Ik heb ook, uiteraard, de kabels van beide boxen met elkaar verwisseld om het probleem te lokaliseren. Het is dus daadwerkelijk die ene box die stiller is en niet de versterker (KRK10s) of één van men kabels die minder goed werkt.

De troubleshooting sectie van de handleiding heeft niet echt iets zinnigs opgebracht. Ik heb afwisselend te tweater & de speaker afgeschermt om te luisteren of er op 1 van de 2 ruis zit of 1 v/d 2 niet werkt, ze werken beiden.

Ik zou durven vermoeden dat het de speaker is die niet goed werkt.

Heeft er iemand goede raad? zie ik een mogelijke troubleshoot over het hoofd? Terugsturen die handel (garantie?).
Ik ben uiteraard altijd voorzichtig met men apparaatjes.

Groet,
Jorlo,
België
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
3-8-2010 21:45
Verwissel de kasten eens van plaats. De plaatsing van een luidspreker is namelijk een behoorlijk bepalende factor (en het zou kunnen zijn dat precies daardoor een verschil waargenomen wordt).

Beste is dat beide kasten dezelfde omgeving zien (afstand tot aangrenzende wanden dus voor beide kasten gelijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JorloStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-8-2010
Laatste: 28-9-2010
Berichten: 5
3-8-2010 23:02
Bedankt voor de reactie,

Het is geen kwestie van locatie, ik heb het probleem ontdekt toen beide boxen in een open ruimte op gelijke afstanden van elkaar stonden. Ik kan op luidere volumes de speaker van de ene box ook harder zien trillen dan de andere. Het verschil is ook duidelijk hoorbaar.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
4-8-2010 00:05
Dus de HF level selectors staan allebei op 0dB?

Ik neem aan dat je ze gebalanceerd aanstuurd dmv goed kabels? gebruik je de TRS of XLR ingang?
Wat je kunt proberen is de andere ingang gebruiken (XLR of TRS) zodat je weet dat niet 1 van de ingangen een slechte of
kapotte verbinding heeft.

Als met bv XLR het wel goed werkt en met TRS niet (of andersom) dan zit er een slechte verbinding in het ingangs chassis (garantie).

Misschien zijn de potmeters niet helemaal gelijk waardoor de ene harder gaat dan de andere. Kun je ze even luid laten
spelen door de volume potmeters aan te passen? Zet ze op maximaal volume dan sluit je de potmeters meestal uit van gelijkheid.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
4-8-2010 09:13
Ik weet niet op welke mannier je de kabels hebt omgedraaid. Als je de gehele kabel in de sub en de tops heb gedraaid kan het nog in je aansturing zitten (mengpaneel/PC iod)
Verder zitten inderdaad de volumeknopjes van de RP-6's niet zo geweldig vast op het potje, dus als die er ooit af is geweest en je hebt hem er scheef opgedaan is bovenstaande misschien wel de oplossing.
Als dat het allemaal niet is, kun je nog proberen de sub er tussenuit te halen, zodat je vanuit je aansturing direct de RP-6's ingaat. Als dan nog steeds het probleem bestaat zou ik het even niet meer weten.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-8-2010 09:32
Als je alle mogelijke eigen fouten hebt uitgesloten is het wellicht een optie dat je een keer langskomt met de speakers. Dan kunnen we ze prima voor je nameten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
4-8-2010 11:08

Dré schreef:

Als je alle mogelijke eigen fouten hebt uitgesloten is het wellicht een optie dat je een keer langskomt met de speakers. Dan kunnen we ze prima voor je nameten.
Wel ver rijden denk ik vanuit belgië naar Harlingen...
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-8-2010 11:52
Aaah, niet gezien. Is inderdaad nogal een stukje rijden (dus wellicht is opsturen dan een betere optie).

Overigens heb ik nog niet meegemaakt dat er een hoorbaar verschil tussen RP kastjes zat. Wel een keer gezien dat er een absurd verschil in zat (maar die kast was dan ook simpelweg stuk).

Wellicht wordt er toch een beetje te veel waarde gehecht aan de positie van de gain instellingen. De bedoeling is dat deze regelaars gebruikt worden om beide kasten op dezelfde output te brengen. De bedoeling is NIET dat de streepjes op beide kasten identiek staan (dan kan soms een gevolg zijn maar is geen doel op zich ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JorloStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-8-2010
Laatste: 28-9-2010
Berichten: 5
4-8-2010 13:27
Ik zal al deze bovenvermeldde troubleshoots straks in de praktijk brengen.

Misschien snel een vraagje, ik ben uiteraard nogal snel geweest in het wegsmijten van m'n verpakking (groot, onhandig). Als het zover zou komen hoe kan ik men boxen dan het beste opsturen? Zelf een package maken?

dank
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
4-8-2010 15:24

jorlo schreef:

Ik zal al deze bovenvermeldde troubleshoots straks in de praktijk brengen.

Misschien snel een vraagje, ik ben uiteraard nogal snel geweest in het wegsmijten van m'n verpakking (groot, onhandig). Als het zover zou komen hoe kan ik men boxen dan het beste opsturen? Zelf een package maken?

dank
2 mooie doosjes zoeken. Speakers inpakken in dik (en schoon) bubbeltjesplastic en dan versturen (met een betrouwbare koeriersdienst)
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)