Forum > Licht

Roze vlekken op beeld beamer(s)

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
18-6-2010 09:15
Wij hebben twee Sanyo PLC XU-74's die beide een merkwaardig defect vertonen na het wisselen van een lamp.

De twee beamers moesten qua branduren worden voorzien van een nieuwe lamp. De oude lampen lieten duidelijk merken, dat er weinig pit meer in zat. Alleen, sinds dat de lampen zijn gewisseld hebben we last van een roze gloed in de linker en rechter bovenhoek van het beeld.

Het doet zich voor bij beide beamers. De lampen zijn gewisseld voor originele Philips lampen, maar de oude cartridge is blijven zitten. (Mogelijk zit daar het probleem). Bij 1 beamer is het complete lichtspoor nagelopen en stofvrij gemaakt, daar zou het dus niet meer aan mogen liggen.

Het is allemaal begonnen op het moment dat de lamp gewisseld is, daarvoor was er voor zover wij weten geen roze gloed te zien.

Is er iemand die een ideetje heeft, waar we het moeten zoeken?
I am a TimeDriver!
JwarnarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 4
18-6-2010 09:18
Je zou kunnen proberen om in 1 van de 2 beamers de oude lamp terug te plaatsen indien je deze nog hebt.
Dit om uit te sluiten dat het door de nieuwe lampen veroorzaakt wordt.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
18-6-2010 15:40
zit de lamp goed gecentreerd?
Is het wel precies de zelfde lamp (focus)?

Mijn ervaring: koop maar gewoon het dure complete lampje met houdertje,
goedkoop is duurkoop sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
18-6-2010 20:50
Ben het helemaal met Tom eens.

Als je de het bulbje van een beamer verwisseld, moet je dit doen in een stofarme ruimte.
En zeker niet het bulbje met je vingers aanraken, wat hier waarschijnlijk is gebeurd.
Ik weet niet hoelang je deze bulbs hebt laten branden maar het is hoogst waarschijnlijk dat er iets van verontreiniging er terecht is gekomen. Als dit zo is krijg je kleine veranderingen in de oppervlakte van de bulb, hierdoor word het licht anders door het lenzenpakket gekaast. Waardoor je chromatische abbreviatie krijgt en een roze gloed kan verklaren.

Zelf heb ik er met 4,5kW Xenons vaak mee te maken, het principe is hetzelfde. wink ;)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
19-6-2010 08:45

Tom schreef:

zit de lamp goed gecentreerd?
Is het wel precies de zelfde lamp (focus)?

Mijn ervaring: koop maar gewoon het dure complete lampje met houdertje,
goedkoop is duurkoop sad :(
De lamp is met zijn 175 euro het duurst...die houder zit op 19 euro ex. maar goed, idd. in dit geval is goedkoop, duurkoop.

Het zou dus kunnen zijn, dat eventueel aanraken van de lamp de boosdoener is? Hebben we het dan over de binnenzijde van de lamp, of de buitenzijde? De binnenzijde lijkt me logisch. (Het zijn lampen met een eigen reflector, het glas waar de draad door loopt aanraken is vrijwel onmogelijk....

Daarbij zit de roze gloed bij beide beamers op dezelfde plek. Ook, als we een derde reservelamp wisselen.
I am a TimeDriver!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-6-2010 10:16
Het kan zijn dat er stof op de LCD-panelen zit (magenta spots is dan een "bekend" probleem). Voorzichtig met spuitbusje lucht als'ie uitstaat netjes uitblazen kan helpen.

Het kan ook zijn dat je een lamp erin hebt gestopt die geen UV-filter heeft, en de originele lamp wel een UV filter had. Dan ben je je LCD-panelen (met name blauw) aan het slopen.
Light Image
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
19-6-2010 12:55
heb je de lamp of delen daarvan met je blote vingers aangeraakt?

Shame on you! (als dat het geval is wink ;) )

Je vingers zijn altijd een beetje vet, en vet, als je het lampje aanzet, inbrand in het glas.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
19-6-2010 14:26

Tom schreef:

heb je de lamp of delen daarvan met je blote vingers aangeraakt?

Shame on you! (als dat het geval is wink ;) )

Je vingers zijn altijd een beetje vet, en vet, als je het lampje aanzet, inbrand in het glas.
Ik ben niet dom.... wink ;)
I am a TimeDriver!
PeetAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 7-11-2010
Berichten: 24
20-6-2010 09:55
Het verhaal van het aanraken van het lampje lijkt me hier wat vergezocht
Beide beamers op dezelfde plek lijkt me een ander verhaal, het stof op een magenta plaatje is eerder het geval?

Wij hebben hier ook meerdere beamers en bij twee stevige sanyo's precies hetzelfde probleem, hier zijn geen lampjes gewisselt maar hebben wel de roze vlek...

Mocht iemand een goede oplossing hebben hoor ik het ook graag!
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
21-6-2010 22:19
bovenstaande is het voor 99% of je hebt "verbrande" panelen..

stof kan ook tussen de lens zitten.

beste kun je het zien als hem helemaal onscherp draait dan kun je zien of er stof zit of andere prut.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)