Forum > Zelfbouw Speakers

Keuze Subkasten Bouwen

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
A-NionicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2008
Laatste: 21-11-2023
Berichten: 21
19-2-2010 18:10
Hoihoi.

Ik ben van plan 2 subkasten te gaan bouwen.
het liefst 4 ohm per stuk en rond de 500 watts rms.
Ze zijn bedoeld voor eigen feesten en af en toe een zaaltje voor zon'n 150 man.
maar het meer en deel gewoon voor zelfgebruik op een "boerderij" hardstyle feest.

Wil ze aan een Dap Extreme 700 gaan hangen met actief X-Over.

Maar nu is mijn vraag dus wat ik het beste voor soort kast kan bouwen
voor een flinke bass

heb nu 2 wbins maar dat is niet veel zoets, weinig vermogen en ze gaan niet erg laag.

Voor de speakers wil ik voor 2 speaker ongeveer 500Eu neertellen.
Het houtwerkt en ect tel ik niet mee.

Dus welk ontwerp moet ik nu kiezen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Bassreflex
Glijbaan
Hoorn
Rearloaded hoorn
W-Bin
Gesloten
Bandpass
Bandpasshoorn

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg, Wesley Crielaars
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 276
19-2-2010 22:31
Hoi Wesley,

Als je je de moeite van zelfbouw wil besparen, heb 2 X-15HL hoorngeladen subs van DAP staan voor 450 euro, 600 RMS 8 ohm 2400 max en deze gaan een stuk lager dan je W-bins.

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
A-NionicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2008
Laatste: 21-11-2023
Berichten: 21
20-2-2010 14:03
hejhej,

subkasten wil ik het liefst zelf graag bouwen.
en kasten van dap ben ik niet zo'n fan van.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
20-2-2010 16:25
Wat is er mis met de betere DAP kasten? De DAP X-serie zijn hele leuke speakers voor het geld en dat geld ook voor de subs in die reeks (X-15B, X-15HL en X-18B). De DAP LB-184 van DAP is ook een hele nette kast. Die subs bouw ik voor dat geld niet na, als je kijkt naar materiaal kosten. Laat staan de arbeid die je erin moet steken. Dus als je slechte ervaringen hebt met de door mij genoemde subs, mag je het zeggen. Ik heb met de X-15B, X-15HL en de LB-184 gewerkt en het zijn stuk voor stuk leuke subs (zeker voor de huidige prijzen).

Zelfbouw word pas interessant als je echt voor een specifieke toepassing iets wil ontwikkelen (en daar gaat een hoop tijd in zitten) of een sub van een duur merk (zoals bijv. EAW, Turbosound, Function One enz) voor een klein prijsje wilt. Zorg in dat laatste geval wel dat je een kloppende bouwtekening in je bezit hebt.

Als je zeker weet dat je door wilt met zelfbouw, dan zou ik een bandpass of reflex kast bouwen. Voor 150 personen zijn dat prima ontwerpen.
Ik weet niet wat je aan ervaring hebt met zelfbouwen? Als ik het zo lees, erg weinig. Dus lees je wel goed in voordat je gaat beginnen. Zorg dat je zelf simulaties kunt maken (WinISD is een prima programma voor reflex en bandpass kasten) en dat je in ieder geval weet wat "bracing" is. Over beide onderwerpen is meer dan voldoende geschreven op dit forum, dus daarvoor verwijs ik je naar de zoekfunctie.

Als je weinig ervaring hebt: reflex behuizingen zijn makkelijk te bouwen en vereisen weinig processing.
Als je veel ervaring hebt: dan is een goed ontworpen bandpass kast een optie voor je. In de meeste gevallen vereist bandpass wel wat meer processing dan een reflex kast.

Een hoorngeladen kast is leuk als je over langere afstanden je geluid hoorbaar/voelbaar wil maken (een diepe, smalle zaal), maar is wel moeilijker te bouwen. Daarbij zul je een vrij grote kast moeten bouwen om EN een hoge geluidsdruk te krijgen EN voldoende diepgang (hoewel het met hardstyle niet echt laag hoeft). Als je meer over hoorngeladen subs wil weten, lees dan het topic over de Punisher even door. Zoeken op "lab horn" (google of op het forum), levert je ook veel informatie op. Hoorngeladen kasten kun je overigens berekenen met Hornresp.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 276
21-2-2010 10:29
Hoi Wesley,

Kan ik me voorstellen dat je liever zelf bouwt, niet de goedkoopste maar wel het leukste.

Kijk eens op de site van 18-sound, hebben van hun meest gangbare modellen een kast ontwikkeld, kit..
Zelf heb ik de exotische kit21 2 maal gebouwd maar ik denk dat voor jou toepassing een kast met 18" speaker zeker voldoet. De ontwerpen zijn vrij eenvoudig te bouwen, geen gekke constructies.

Mocht je geintresseerd zijn naar mijn bouw verhaal, hier de link naar de foto reportage.

Zoek ook eens op dit forum naar de topic met het ontwerp van Dré, schijnt zeer goed te gaan met als ik me niet vergis een beyma 18G50 speaker.

Succes met bouwen!

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
21-2-2010 12:34
Eerst moet je even kijken waarvoor je de subs wilt gebruiken, als ik je verhaal goed begrijp; vooral wat kleinere feesten.
Dan is bassreflex of bandpass een goede keus.
Vooral die hoornontwerpen zijn niet echt geschikt; voornamelijk voor buiten bedoelt waar er grotere afstanden te over bruggen zijn.
Erg laag gaan de meeste (zeker met 2) ook niet.

Zover ik het heb begrepen is bandpass geschikt voor een klein (en op die frequentie getunede) bereik; met als gevolg een goed rendement. Nadeel is het kleine frequentie bereik.

Een BR kast is dus voor jou het meest geschikt; met een fatsoenlijk frequentie-bereik en ontwerpen te over om je op te richten, net zoals mc-sjeng heb ik een hoop positieve ervaring over beyma 15g50 gelezen.
A-NionicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2008
Laatste: 21-11-2023
Berichten: 21
21-2-2010 14:35
Hej

bedankt voor de hulp.

ik het tot zover gekozen voor het 18sound BR 118 kit met een 18wl800 speaker

Lijkt me wel een goewde keuze toch?
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 276
21-2-2010 14:53
Zonder meer, zijn fijne speakers van 18-sound, goede kwaliteit en scherp geprijsd.

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
A-NionicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2008
Laatste: 21-11-2023
Berichten: 21
21-2-2010 15:02
en dan ga ik die kasten bouwen met een 18LW800 woofer of denken jullie dat hij net wat te min doet in die kast?
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
23-2-2010 21:53
Deze driver. L18s800/L18s801 Zijn ook zeer leuke speakers voor in die kasten. heb ik er zelf ook in zitten.
4 stuks hier staan en gaan echt loep zuiver en hard.
Als je een beetje rond kijkt, kun je er twee nieuw kopen voor 500,-
Je kunt eventueel (op afspraak) eens komen luisteren wat ze doen.
Moet wel zeggen staat een redelijk amp achter. per 2 kasten 1 crest CC2800 in burg. en dat kunnen/mogen ze wel hebben.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)