Forum > Geluid

Opera Live 402

(70 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-8-2009 11:39
Veel leesplezier.
RickU09Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2009
Laatste: 30-11-2010
Berichten: 39
7-8-2009 12:00
Na een beetje te hebben gelezen ben ik erachter gekomen dat ik geen inkomstenbelasting hoef te betalen.

------- DE THEORIE -------

De belastingdienst mag alleen over inkomsten heffen die een "bron van inkomen" zijn. Daarvoor moet:
1. je deelnemen aan het economisch verkeer én
2. je voordeel beogen én
3. het voordeel redelijkerwijs te verwachten zijn.

Aan eis 1 zal je snel voldoen tenzij je alleen bij familie en vrienden draait. Eis 2 is niet zo belangrijk. Eis 3 betekent dat als het van tevoren al duidelijk is dat je nooit geld zal overhouden er geen bron van inkomen is. Deze laatste is heel belangrijk:

Een hobbyist die per jaar voor € 4.000 zijn zelfgebouwde versterkers verhuurt waarin hij € 5.000 per jaar investeert en een drive-in show die voor € 1.000 shows per jaar draait maar voor € 2.000 cd's moet kopen voldoen niet aan eis 3. Zo'n drive-in show of "verhuurder" kan best toevallig een keer winst maken. Deze winst hoeft niet te worden aangeven. Meestal zal er verlies zijn, en dat mag niet worden afgetrokken van ander inkomen.

De wet noemt verschillende bronnen, waarvan voor dit verhaal winst uit onderneming en inkomsten uit arbeid de belangrijkste zijn. Welke bron je hebt is o.a. belangrijk voor de manier waarop je je winst moet berekenen en welke kosten je mag aftrekken.

------- VOORBEELDEN --------

DJ Piet draait iedere week voor zijn plezier in het buurthuis. Hij krijgt € 25 per avond en heeft € 50 reiskosten. Zijn verlies mag hij niet aftrekken (geen bron). Nu krijgt hij onverwacht, omdat hij zo leuk draait, van een bezoeker € 10.000. Piet voldoet alleen aan eis 1, niet aan 2 en 3. De € 10.000 kan niet worden belast. Stel DJ Jean ontvangt op een avond ook € 10.000. Bij hem wordt dit wel belast: hij voldoet aan alle eisen. Door zijn kwaliteiten en bekendheid is het voordeel te verwachten.

Maar DJ Jean is misschien ook in het buurthuis begonnen. Ergens zit dus een grens tussen hobbyist (voordeel niet te verwachten, onbelast) en professional (belast) maar waar precies is moeilijk te zeggen. In de praktijk wacht de belastingdienst vaak tot je iets aan je hobby gaat verdienen en belast vanaf dat moment (als ze er tenminste achter komen) je winst. Dat hoeft dus niet terecht te zijn. Het verlies van de 5 jaren daarvoor, dat je toen niet mocht aftrekken, mag je wel alsnog aftrekken.

Klaas koopt voor € 1 miljoen lichtapparatuur, huurt een pand en een bus en begint een verhuurbedrijf. Na 3 jaar heeft hij alleen maar verlies geleden (kosten zijn hoger dan de verhuuromzet). Toch is dit een bron (winst uit onderneming) en kan hij meteen zijn verliezen aftrekken. Van een beginnende drive-in show zal dat minder snel worden geaccepteerd. Dat komt omdat wat Klaas heeft duidelijk een onderneming is en daarvan wordt eerder aangenomen dat aan de 3 eisen wordt voldaan. Hoe groter je investeringen, omvang en duurzaamheid van je werkzaamheden, risico, aantal opdrachtgevers, bekendheid die je aan je activiteiten geeft en winstverwachting, hoe eerder wordt aangenomen dat je een onderneming hebt en hoe eerder je dus je winst zal moeten (of verlies zal mogen) aangeven. Maar waar precies steeds de grens ligt is niet bekend. De wet noemt ook geen getallen.

------- LAATSTE OPMERKINGEN -------

1. Dit verhaal is zo kort en simpel mogelijk gehouden. In het echt ligt het soms moeilijker en moet de rechter er af en toe aan te pas komen. Bij twijfel advies vragen!
2. Dit verhaal gaat alleen over de inkomstenbelasting, niet over de omzetbelasting (BTW). Dara werkt het anders!
3. Er is een verschil tussen gelijk hebben en krijgen. Bijvoorbeeld: je hebt met je verhuur toevallig eens € 500 winst gemaakt, maar er is geen bron van inkomen. De inspecteur wil toch heffen. Procederen duurt lang en kost meer dan € 500. Vaak wordt dan de onterechte heffing geaccepteerd.

EDIT:

Na nog wat meer te hebben gelezen moet ik waarschijnlijk wel omzetbelasting gaan berekenen?? Ik snap het nog niet zo goed, maar lees nog wel even verder.
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
7-8-2009 12:55
Ik zou eerst de set aanschaffen, dan eens kijken hoevaak je hem wegzet en dan beslissing maken om al dan wel niet een VOF ofzo op te starten. Die zaal waar je hem wegzet kun je gewoon de eerste keren staan zonder problemen. Zo goed controleerd die lui nou ook weer niet. Als je het idee hebt dat het om grote bedragen gaat beter even inschrijven enzo...
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
DidierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-8-2003
Laatste: 6-3-2015
Berichten: 159
11-8-2009 08:31
Ik heb een hele tijd geleden eens de SRM450+SRS1500 naast de OPERA402+SUB15 gezet en was toen aangenaam verrast door de Opera!

De SRM450 ging welliswaar harder, maar klonk ook meteen veel aggressiever.
De OPERA402 klonk voor mijn gevoel veel rustiger, ook op hogere volumes. Ook zijn de Sub15 en Sub15d lekker licht qua gewicht, wat ik niet geheel onbelangrijk vind gezien ik alles alleen moet verslepen.

Ik heb toen dus de keuze gemaakt om al mijn mackie's te verkopen en er de Opera serie van dB technologies voor in de plaats te zetten.

Let op! Ik heb het hier wel over top/sub combi's.
Hoe de 402 zich verhoudt tov de 450 in fullrange modus weet ik niet meer?
RickU09Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2009
Laatste: 30-11-2010
Berichten: 39
11-8-2009 09:59

didier schreef:

Ik heb een hele tijd geleden eens de SRM450+SRS1500 naast de OPERA402+SUB15 gezet en was toen aangenaam verrast door de Opera!

De SRM450 ging welliswaar harder, maar klonk ook meteen veel aggressiever.
De OPERA402 klonk voor mijn gevoel veel rustiger, ook op hogere volumes. Ook zijn de Sub15 en Sub15d lekker licht qua gewicht, wat ik niet geheel onbelangrijk vind gezien ik alles alleen moet verslepen.

Ik heb toen dus de keuze gemaakt om al mijn mackie's te verkopen en er de Opera serie van dB technologies voor in de plaats te zetten.

Let op! Ik heb het hier wel over top/sub combi's.
Hoe de 402 zich verhoudt tov de 450 in fullrange modus weet ik niet meer?
Maakt niet uit.

Ik heb nu een DAP Soundmate 3 mk II overgenomen van forumlid DJP.
Ben er zeer over te spreken, lekker geluidje, zeker +-2 meter van de set af een goed bas gevoel, beetje midden tonen op eq bijgeschroefd.
Wat me wel opviel was dat 1 hoogfrequent driver van een top een vervelend geluid maakt als je kort bij staat. (Kan iemand mij hier iets over vertellen?)
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
11-8-2009 11:06
Met een soundmate 3 kun je op een grotere afstand een prima geluidsdruk produceren...
Lijkt me niet zo fijn om constant op 2 meter van de set te staan shut up :X
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
RickU09Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2009
Laatste: 30-11-2010
Berichten: 39
11-8-2009 11:50

eriswa schreef:

Met een soundmate 3 kun je op een grotere afstand een prima geluidsdruk produceren...
Lijkt me niet zo fijn om constant op 2 meter van de set te staan shut up :X
Ik heb er 2 meter vanaf gestaan (2 stacks tegen mekaar aangeschoven), in een kleine ruimte mengpaneel, 21 guns van greenday op -6 dB laugh :D PEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP!!!!!
Sta versteld van de mooie weergave van deze set, ook op hoog volume. (Hoog een tikkeltje terug geschroefd)
Alleen eens kijken in een grotere zaal/cafe of ik daar nog steeds die hoogdriver hoor "Brommen"
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
11-8-2009 13:09
Kijk maar uit voor je oren razz :p
De set is inderdaad voor het geld loepzuiver en kan nog redelijk volume aan ook.
Wat mij betreft een goede koop gedaan en ik hoop dat je de set regelmatig weg kan gaan zetten!
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
11-8-2009 20:58
...en dat je dan wat beter gebruik maakt van de informatie die je oren richting je hersenen sturen.
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
12-8-2009 02:05

yogo78 schreef:

Dat is ook het nadeel dat de naam DAP heeft, daarom heb ik ook van alle kasten het logo af gehaald. Er blijven debielen die luisteren naar wat ze hebben horen zeggen en niet hun eigen flappers gebruiken.
En ik werk ook best veel met SP4 maar 1 set SP4 per kant kan hier niet aan tippen.
Maar wel een stuk meer sjouwen en opslag! Wat is in totaal het prijsverschil, want dat is natuurlijk wel intressant.

Ontopic:
Ik werk met meerdere speakers van de opera serie (2 stuks 210 en 4 stuks 405). De ingebouwde limiters zijn niet om over naar huis te schrijven. Kraken doen ze vrij snel. Voor de rest ben ik er zeer over te spreken. Prima geluidskwaliteit voor een mooi budget.
Robustsound

Terug naar forum Reageer (zonder quote)