Forum > Licht

Custom lasers kopen/maken

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-7-2009 16:50
1 x bewerkt. Laatst door Alleznet op 11-7-2009 16:59
Heeft iemand enig idee wat voor een bedrijf custom lasers maakt, of hoe ik dat zelf kan doen. Heb er 0.0 ervaring mee, maar ben uiteraard zeker niet te beroerd om daar tijd in te steken (mits je dan een beter resultaat behaalt, of in ieder geval een resultaat wat bij de wensen past). Zoals ik er tot dusver over nadenk wordt het een 1 kleuren laser, maar een RGB laser is ook nog niet uitgesloten. Iemand enig idee waar ik kan beginnen?

Wat zijn fatsoenlijke laser units? Wat voor galvo's moet ik aan denken? Wat voor voeding? Ik heb al wel een aantal topics hierover gelezen, maar dat zijn vaak al concrete situaties. Daar ik juist een lijst met opties zou willen hebben om mijn perfecte keuze te maken. Iemand die hier iets over kwijt wil/kan?

Qua voorstudie heb ik tot dusver gelezen (wordt aangepast waar nodig):
Zelfbouw laser project
Bier, Billen, Borsten en Beats!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
11-7-2009 16:57
Waarom niet gewoon kopen? Met zelfbouw valt in jouw geval weinig winst te behalen denk ik
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-7-2009 17:01
Is ook een optie, maar of ik zoek verkeerd, of ik wil iets wat vreemd is, maar ik heb nog geen lijsten gevonden van 1 fatsoenlijke (!) leverancier met daarop allerlei keuzes in kleuren, vermogens, scan-snelheden, beam angles, soort aansturing.

Ik zit namelijk op dit moment toch wel in gedachte om een ILDA sturing te hebben, liefst met een niet al te dure software (opties?). Pangolin valt in ieder geval niet in mijn budget.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 103
11-7-2009 18:10
Een laser bouwen is opzich helemaal niet zo moeilijk...

Ilda sturing is idd belangrijk (bijvoorbeeld mamba black gebruik ik, werkt fijn en is niet zo duur)

Verder heb je een laserbron nodig met een voeding met blanking, en een galvo setje.
Deze dingen kun je voor weinig uit china halen om mee te beginnen.
Het aansluiten van het galvo setje en de blanking is een kwestie van 6 draadjes aan de ilda poort solderen...
Behuizing, koeling en.... klaar;-)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-7-2009 18:21
Interlock? Stabiele output zonder jellybeaning? Ophangsysteem? Luchtdicht? Afregeling van laserbeam op scanners van buitenaf zonder behuizing te openen? Temperatuurregeling voor de behuizing?

Vier wielen, een motor en 2 stoelen maakt geen auto..
Light Image
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-7-2009 18:23

alleznet schreef:

Is ook een optie, maar of ik zoek verkeerd, of ik wil iets wat vreemd is, maar ik heb nog geen lijsten gevonden van 1 fatsoenlijke (!) leverancier met daarop allerlei keuzes in kleuren, vermogens, scan-snelheden, beam angles, soort aansturing.
Bel een willekeurig fatsoenlijk laserbedrijf en ze helpen je. Je vindt toch ook geen leveranciers die je lijstjes van movinghead-functies en onderdelen geven zodat je even zelf kan gaan knutselen?
Light Image
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-7-2009 18:42
Nee, uiteraard niet, maar het lijkt me niet vreemd als een dergelijk laserbedrijf gewoon ene lijst met veelvoorkomende lasers heeft. Op de meeste sites kom ik niet verder dan een model of 20 (en ik heb redelijk wat sites afgespeurd). Heb wel al een bedrijf gezien dat alles op voorraad heeft staan incl. demo ruimte, dat is wellicht wel interessant om te zien wat ik echt wil.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
13-7-2009 16:40
Ik heb inmiddels wat over en weer gemaild met wat bedrijven en personen die er ervaring mee hebben. Waarschijnlijk wordt het een single-color laser met een groene (of misschien een blauwe) diode. Aansturing via DMX of sound-2-light, ILDA sturing schijnt meteen stukken duurder te worden (klopt dit?). Verder ben ik nog wat aan het uitpluizen over het vermogen en welk setje galvos er gebruikt gaat worden.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-7-2009 17:19
Trek de portefeuille maar open voor blauw. ILDA sturing op laser zelf kost niks in tegenstelling tot sound/dmx PCB. Ilda aansturing zoals software+Dac hoeft nog geen 500 euro te kosten (zoals Pangolin FB3).
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-7-2009 18:05

speakerfreak schreef:

Waarom niet gewoon kopen? Met zelfbouw valt in jouw geval weinig winst te behalen denk ik
Omdat je misschien een product wil hebben met bepaalde specs? Je gaat zeker niet zelf bouwen om winst te behalen.

Even googelen op rgb laserverkoop.

Uiteraard kan je ook zelf alles in china rechtstreeks bestellen, ik vraag mij echter af of dat verstandig is.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)