Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 172 van 369)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
2-6-2009 22:41
Hallo Patrick,

Een stuk as laten maken met het "ontbrekende platte stukje" (+ eventueel de "ontbrekende lengte") lijkt mij geen goed idee.
Omdat het dan eigenlijk "los" tegen elkaar aan zit en zo het lager ook kans krijgt wat (en zeker na wat langere tijd) te gaan jutteren.
Hetzelfde geld natuurlijk ook voor het "custom made" verloopje en de "nieuwe" as.

Bovenstaande constructie is natuurlijk ook niet veilig (de verbinding is alleen een "pas"-verbinding, er word immers niets geborgd), vooral als je het hele spul boven mensen wil gaan hangen.

Volgens mij kun je toch beter onderstaande eens proberen (wat je zelf ook al aangaf):

Dus de oude as in de "nieuwe" Crouzet plaatsen.
Het dekseltje van de transmissie er afhalen en asje met tandwiel er uit halen.
Vervolgens het tandwiel overzetten op de "oude" as (als dit mogelijk is).
En de zaak terug plaatsen.

Goed mogelijk dat je dit alles zonder lassen of boren kan doen.
Zo is de as na het samenbouwen ook weer een geheel.
Lijkt mij de enigste nette en vooral veiligste manier.

Na het uitbouwen van de "nieuwe" as en het tijdelijk verwijderen van het tandwiel, kun je eventueel wel overwegen om d.m.v. lassen de "nieuwe" as te verlengen, mocht de "oude" as niet passen in het tandwiel/de behuizing.
Wel moet die extra lengte dan wel exact in lijn liggen (bijna ondoenbaar volgens mij zonder nabewerkingen op een draaibank) met die van de as die uit de motor komt, omdat je daar anders niet door het glijlager komt van de motorbehuizing.
Nog beter is dan misschien een nieuwe as met de goede lengte laten draaien bij een fijnmetaal bedrijf.

Ook al nagedacht over het koelprobleem?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
3-6-2009 10:04
Stagelight is iets uit de 90'er jaren. Ik heb pas nog een mini-mushroom weggegeven van dat merk. Volgens mij werd het in opdracht gebouwd in China. Bij Jacobs in Breda verkochten ze het in ieder geval. Veel modellen van Stagelight zijn later door Showpech et al nagemaakt. Ik heb ook nog eens zo'n roterende piramide met 4 pinspotjes gehad van Stagelight. Naar mijn beleving valt het merk niet in de ordegrootte van Coemar, CP en Nisel enz.
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
3-6-2009 18:37

gatso schreef:

Stagelight is iets uit de 90'er jaren. Ik heb pas nog een mini-mushroom weggegeven van dat merk. Volgens mij werd het in opdracht gebouwd in China. Bij Jacobs in Breda verkochten ze het in ieder geval. Veel modellen van Stagelight zijn later door Showpech et al nagemaakt. Ik heb ook nog eens zo'n roterende piramide met 4 pinspotjes gehad van Stagelight. Naar mijn beleving valt het merk niet in de ordegrootte van Coemar, CP en Nisel enz.
Bij dit effect gaf ik ook al aan dat ik twijfelde over het 'vintage'gehalte. Nu goed, los hiervan, is het wel een toffe uitdaging om dit effect te herstellen (kan ooit van pas komen voor een 90's party laugh :D )

Kent er iemand het type van toestel?
Bestaat er nog een website van dit merk?

Mvg,
Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
6-6-2009 01:01
wel echt vintage: Coemar Bariera 6
Erg leuk effect als je er 6 bij elkaar hangt (motor laten lopen en de barren laten Chasen)
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 431
9-6-2009 09:12
Puur interesse, toevallig niemand die weet welke bewegende lampen dit zijn op deze show? Het zijn die die continue in het wit schijnen...
https://www.youtube.com/watch?v=KY_DpOjlVn4
Fun is serious business!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-6-2009 20:31
Collega's,

Ik ben begonnen aan het oplappen van die twee lichteffecten: Lampo Little Star en de Stage Light (type nog steeds onbekend).

Ik heb toch al een eerste vaststelling: op beide toestellen staat er een jackingang (of -uitgang?).
Waarvoor dient die? Betreft dit een externe microfooningang, of diende dit voor een sturing?
Ik ben technisch niet aangelegd om het op een printplaat te zien wat die ingang (of uitgang) doet.

Kent er iemand die oude toestellen (of kent iemand de gebruiken van vroeger)?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
10-6-2009 23:04
jack = heel vaaak maar niet altijd een 0-10 v sturing....
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
SimazinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 4-3-2020
Berichten: 188
11-6-2009 11:02
Jack zie je ook vaak bij effecten van studio due, program sistem enzo, waarbij door middel van een jack het geluidssignaal naar het effect gaat en dus echt direct op de muziek reageert.....
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
11-6-2009 12:47
Ik veronderstel dus ook dat het een van die twee opties zal zijn. Alleen kan ik technisch (in het effect) niet zien wat het zou moeten doen.

Als het een 0-10V sturing zou zijn, dan stel ik mij de vraag wat de sturing zou doen (blackout?) Dat is zowat het enige wat gestuurd zou kunnen worden bij die effecten (denk ik tenminste toch?)

Als het een externe micro-ingang zou zijn, stel ik mij de vraag waarom er een interne microfoon zit en afregeling? Meestal krijg je dan toch geen afregeling? (Soms enkel een intern mocrofoontje dat totaal niet werkt op de muziek, zodat je overgaat naar een externe muziekgestuurde aansturing).

Ik weet het nog altijd niet.... happy :) sad :(
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
11-6-2009 15:00
Hallo Timothy,

Timothy schreef:

Ik weet het nog altijd niet.... happy :) sad :(
Misschien zul je toch eens de moeite moeten gaan nemen om eens een paar fatsoenlijke foto's te maken.
Zo blijft het voor eenieder giswerk waar veel mensen een broertje aan dood hebben.

Dus, maak een paar fatsoenlijke foto's (dus niet met zo'n k*tmobieltje) van bijvoorbeeld de electronica, en ik weet zeker dat je meer response zult krijgen.

(één foto kan je een lap ascii schrijven besparen en vele malen duidelijker zijn)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)