Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 2 van 58)
Moderator(s): Dré
DjjoostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 16-9-2010
Berichten: 116
27-8-2003 15:25
het ligt er gewoon aan of je er al een beetje voor bent aangelegd. maar ik ben nou meer als een half jaar bezig. en het lukt al goed. maar het oefenen is ook wel leuk. en het gaat steeds beter. je kunt sneller je nummers ceuen en goed zetten op snelheid enzo.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
27-8-2003 15:32

Morpheus schreef:

Ik ben van mening dat iedereen beatmixen kan leren, bij de een duurt het alleen langer als bij de ander.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Sommige mensen hebben gewoon geen maatgevoel en dan wordt het toch wel heel spannend om 2 platen gelijk te zetten.

Beatmixen is niet slecht een kwestie van techniek, maar ook feeling hebben voor de muziek en ritme. Puur technisch mixen vind ik geen mixen meer, dan is het leeg.
Het makkelijkste is oefenen met rechte platen, dus met een lekker strak tempo en beat zonder veel wisselingen. Techno, hardstyle, trance gaat allemaal. Om te oefenen zijn eentonige platen dus wel goed. Later als je het wat onder de knie hebt kun je andere platen proberen te mixen.
Volgende keer Peter!
MorpheusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 29-5-2005
Berichten: 31
27-8-2003 16:54

Peter schreef:

Daar ben ik het toch niet mee eens. Sommige mensen hebben gewoon geen maatgevoel en dan wordt het toch wel heel spannend om 2 platen gelijk te zetten.
Zou je dat maatgevoel ook niet aan kunnen leren als je maar lang genoeg oefent ?
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
27-8-2003 17:27
Wat je dan krijgt is dat je leert 2 nummers aan elkaar te mixen. Pak je daarna 2 andere platen kan je weer van voren af aan beginnen.

Net als iemand muzikaal proberen te maken. Hij kan dan misschien heel goed spelen wat hij op z'n papier heeft staan, dat wil niet zeggen dat hij ook muziekaal is. Haal dat blaadje maar eens weg en laat hem een stukje improviseren...
Volgende keer Peter!
RiteshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2003
Laatste: 29-5-2024
Berichten: 77
27-8-2003 17:53
1 x bewerkt. Laatst door Ritesh op 27-8-2003 18:14
beat mixen is makkelijk,

ik weet niet hoe je met platen moet werken maar met cds (is het bijna het zelfde en) is gemakkelijk.

pitch bend zal je volgens mij zeker wel nodig hebb en bij beat mixen.

pitch bend is(zoals eerder gezegd in andere topics) het tijdelijk versnellen of vertragen van muziek zodat je bij goed gebruik van jog of knoppen een goede beat match maakt.

dus je kan het weleens hebben dat je een plaat cuet en playt dat ie niet helemaal matcht, dan heb je dit(probeer je bij dit voorbeeld het mixwerk voor te stellen):

plaat 1: boem boem boem boem
plaat 2: ____ boem boem boem boem

plaat 2 is hier net te laat in gegooid sad :( .

en jij denkt: godver dit is niet goed angry . wat zou je in deze situatie doen?

pitch benden natuurlijk shocked 8O wink ;) happy :) !

na dat je em uitstekend gepitch bend heb dan krij je dit:

plaat 1:boem boem boem boem
plaat 2:boem boem boem boem

kijk en dan loopt ie wel lekker laugh :D wink ;) razz :p !

een beetje oefenen baart kunst.

mocht je nog geen apparaten hebben dan kan je het natuurlijk op pc proberen.

www.atomixmp3.com is een heel goeie instapprogramma wink ;) .

www.mixvibespro.com ook

Veel suc6 wink ;) wink ;)

(edit: shit Joost_s was me voor wink ;) )
Niet LEZEN wat hier staat aub...
RiteshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2003
Laatste: 29-5-2024
Berichten: 77
27-8-2003 18:12

john_voof schreef:

P.S. Wat heb je dan aan de pitch-bend knoppen als ze maar tijdelijk zijn?
Heel wat want als je platen niet gelijk lopen kan je ze door middel van de pitchbend knoppen gelijk zetten en geloof me dat zul je wel nodig hebben wink ;) !
Niet LEZEN wat hier staat aub...
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
27-8-2003 18:26
ik gebruik ook virtual turntables wel... ( www.carrotinnovations.com )
met 2 geluidskaarten (de ene voor het master en de andere voor de koptelefoon)
dit simuleert het draaien met cd spelers
simpel programma zonder fratsen... dat scheelt ! wink ;)
Lekker bouncen!
RiteshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2003
Laatste: 29-5-2024
Berichten: 77
27-8-2003 18:29

Joost_s schreef:

zonder fratsen... dat scheelt ! wink ;)
c1000 laugh :D wink ;)
Niet LEZEN wat hier staat aub...
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
27-8-2003 18:43
als je je nummers gelijk hebt dan kan je ze natuurlijk niet pats boem door elkaar gooien,
zorg eerst ervoor dat beide platen hetzelfde volume hebben (gain)
begin ongeveer 1 minuut voor het einde met het mixen van de plaat
zorg er wel voor dat de Bass er bijna af is want anders krijg je van die ontzettende dreunen.
dus ff met je EQ de LOW omlaag draaien (van het nieuwe nummer) op het moment dat je wilt mixen draai dan steeds op een downbeat de bass een beetje omhoog (en die van het oude nummer naar beneden.. zodat je op het eind mooi uitkomt en het lijkt alsof de beat langzaam is veranderd in een andere...

je kan natuurlijk ook een beetje gaan cutten.. om er een leuk /creatief effect aan mee te geven dat je bv steeds alleen de eerste beat van de maat (de downbeat dus) van het 2e nummer gebruikt en de eerste op dat moment weg draait... waarna je de eerste weer open zet en de 2e weer uit..

na wat experimenteren kom je er wel achter wat goed klinkt en wat niet... razz :p
zorg er dus in ieder geval voor dat je niet 2 beats als een gek laat dreunen want daar wordt men over het algemeen niet echt vrolijk van angry
Lekker bouncen!
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
28-8-2003 12:59
Beste mensen,
Ik snap wel wat de functie is van pitch-bend.
Ik heb het programma AtomixMP3 al een jaar ofzo op mijn pc’s staan. (programma heeft een beetje k*t pitch-control, de bassen komen niet goed door op sommigen snelheden, is dat bij cd-spelers ook?En niet elk tempo is te halen met de pitch (de pitch maakt minimaal stappen van 0.2%. ). )
Ik ben ook al een paar dagen bezig om twee liedjes met hetzelfde tempo te matchen (ik heb wel gevoel voor ritme, ik kan de beat makkelijk volgen).
Het lukt wel, maar ja, wat wil je: twee dezelfde tempo’s… niet moeilijk dus.
Het lijkt me een ander verhaal om twee verschillende tempo’s te matchen…

Hoe kun je de downbeat eigenlijk vinden? Als je bijvoorbeeld al 10 beats hebt gehad…De hi-hat komt meestal om de 2 beats: dus 1 van de 2 is de downbeat, maar welke? Als er een vocal in het liedje zit gaat de beat meestal weg en komt later terug, dan is de eerste beat de downbeat en dat valt op, maar na 10 beats en je hebt niet meegeteld…Zijn er instrumenten die wel op de downbeat gaan?

Ik heb er ervaring mee dat als de bassen van twee beats tegelijk lopen, het niet lekker klinkt.
Dat hoor je ook bij AtomixMP3, maar het staat ook bij Techtalk bij de mixer geschreven.

Weten jullie liedjes die alleen beats hebben, en eventueel de plek waar je ze kunt DOWNLOADEN.
Of moet ik het loopwerk van Cool Edit Pro 2 daarvoor op los laten gaan?

Bedankt voor jullie reacties, en tips blijven en zijn altijd welkom.
Ook andere mensen die kunnen beatmixen zijn welkom!
Met vriendelijke groet,
John_voof

P.S. Ritesh, hoe lang ben jij al bezig en wat voor soort muziek draai jij?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)