Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 27 van 32)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
14-4-2009 21:40
Hallo,

Hier nog even wat extra infomatie betreft de in de Blue Box gebruikte woofers, namelijk de SA 1503 en de SA 1513.

De SA 1503 en SA 1513 zijn door-ontwikkelde JBL! 2235 woofers (voorheen JBL! 2231, JBL! 136A).
Vaak worden de originele Blue Box woofers vervangen door de JBL! 2235*.
De JBL! 2235 is minder zwaar belastbaar dan de SA 1503 en SA 1513, de JBL! 2235 heeft in de spreekspoel ook een extra aluminium ring zitten welke bij een clippende versterker een enorme knal in het geluid geeft.
Niet wenselijk dus.
Met de SA 1503 en SA 1513 klinken de Blue Boxen zoals het hoort en "recht"!

De eerder genoemde SA woofers zijn aan elkaar gelijk (en gelijk klinkend), maar toch zit er verschil tussen de twee woofers, namelijk de slag.

Bij de 1513 is t.o.v. de 1503 een ring tussen het frame en de topplate geplaatst en daardoor is de afstand van de spreekspoel t.o.v. de conus en spider ca 1 cm groter geworden.
Hierdoor slaat de spider bij grote excursie niet tegen de topplate aan hetgeen bijgeluiden geeft.

Net zoals de JBL! 2235 hebben de SA woofers ook "foamen" surrounds die, als ze niet zijn behandeld met een "dope", naar verloop van tijd compleet verweren en uit elkaar vallen.

Tegenwoordig hebben de recone-kits van SA standaard al de "dope" behandeling gehad die te herkennen is aan een wat plakkerig aandoende donkere laag op de surround.

Als van de woofer alleen de surround kapot is kun je overwegen om de surround te vervangen (en zo een recone-kit uit te sparen van 145,- euro ex. btw,) mits natuurlijk de spreekspoel, conus en de spider nog heel zijn.
Zo'n surround kost ongeveer een tiende deel van een recone-kit, dus zeker het overwegen waard als je wat minder te besteden hebt.

Een losse surround kun je online bestellen op Internet.
Omdat de SA woofers zijn afgeleid van de JBL! 2235 kun je dus ook die JBL surround gebruiken.
In deze tabel kun je de surround vinden onder het type: 15"JBL (die perfect past overigens).

Het vervangen van deze surround is een werkje wat je zo niet even gauw doet daar de surround onder de conus is geplakt.
Neem er gerust een avondje de tijd voor om twee surrounds te vervangen.
Met een beetje beleid en wat droog-oefenen (doelend op het onder de conus schuiven van de "natte" surround zonder alles onder te smeren) is het heel goed te doen (ik spreek uit ervaring), en krijg je een net resultaat.

Tip: met een klein kwastje met wat spiritus kun je de laatste resten van de oude foam "nat" maken. Daarna kun je het met spiritus doordrenkte foam gewoon met een keukenrol er vanaf vegen.

(ik zelf ben meer voor een nieuwe recone-kit, omdat je na het reconen weer een driver hebt die 100% in orde is, mits natuurlijk goed uitgevoerd)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
16-5-2009 08:16
Hallo,

Nog steeds heb ik geen nette flight cases kunnen vinden voor mijn Blue Boxen.
Op mijn advertentie op MP maar één reactie gehad, die ook nog eens een oplichter bleek te zijn.

@Breur: ben je nog wat te weten gekomen over de flight cases?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BreurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2007
Laatste: 2-4-2017
Berichten: 14
16-5-2009 11:58

Webbie schreef:

@Breur: ben je nog wat te weten gekomen over de flight cases?

Greetz Webbie...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet gebeld heb ashamed :$ . Altijd een beetje op de lange baan geschoven. Deze week ga ik voor je bellen!
Dj-stinosAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2009
Laatste: 2-6-2009
Berichten: 57
18-5-2009 18:53
Even een vraagje: bestaan er ook subs van sa die op sa blue box lijken?
Als dat niet zo is heb ik een blue box gezien en gehoord.
Wel jammer dat er andere sa lange speakers op stonden waardoor ik ze niet zo goed kon horen
DJ-STINOZZZZZZ (noem me maar stijn)
JwarnarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 4
18-5-2009 20:38
Je hebt ze waarschijnlijk in ons dorp op het kroonplein gezien.

Dit waren geen blue boxen, maar subjes van een SA performer set.

Kijk hier maar eens.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
18-5-2009 20:56
Hallo Dj-Stinos,

dj-stinos schreef:

Even een vraagje: bestaan er ook subs van sa die op sa blue box lijken?
De Blue Box is de enigste kast van SA met een ingebouwde amp (aan de achterkant).

Je hebt waarschijnlijk een P17 sub (specs zijn gelijk aan de vierkante P16, maar dan rechthoekig) gezien/gehoord met een P26 of een P29 top er boven op.
Alle zijn kasten uit de Performer Series.

PDF Performer Series

EDIT: ik zag dat jwarnar mij voor was, mijn post stond al een tijdje klaar om gepost te worden (was even vergeten op "Verstuur" te klikken).
Je hebt dan vrij wel zeker de P17 gezien (zie link van jwarnar), die lijkt nog het meeste qua vorm en grootte op de Blue Box.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
6-6-2009 13:17
Hallo,

Weer een kleine update betreffende de zoektocht naar de "Reijmerstok" Blue Box flight cases.

Door hulp van forumleden Breur en JoepUrlings heb ik de flight cases (met de vlieghardware) weten te traceren.
Ze staan nu in Riemst (België) ergens in een opslag.
De man die ze heeft staan wil er 100,- euro per stuk voor hebben, pittige prijs voor een flight case die je bijna nergens anders voor kunt gebruiken.
Ook wil het geval dat er de deksels met de wielen er niet meer bij zitten.
De deksels zijn na levering en montage in Reijmerstok mee teruggenomen door de leverancier.
Inmiddels ook de leverancier weten te vinden en gevraagd of hij die deksels (na 15 jaar) nog had, maar helaas.

Nou zijn die deksels niet het grootste probleem natuurlijk, die kan ik er altijd nog bij laten maken door ons forumlid Martijn.
Maar ik schat toch gauw dat een deksel minimaal aan uren en materiaal zo'n 100,- euro moet gaan kosten (en dat maal vier).
Dat zou bij elkaar dus een grapje worden van 800,- euro voor vier flight cases, en ja dat is net wat te veel voor deze oude meuk.

Ik heb nog 75,- euro per stuk nog geboden bij die man die de flight cases heeft staan (dan kan ik ze tenminste fatsoenlijk hier ophangen in de woonkamer), maar die wil met alle geweld 100,- euro per stuk.

Ik ben dus eigenlijk weer bij af sad :(.

Beide heren Breur en JoepUrlings, nog vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
13-7-2009 01:50
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 13-7-2009 02:26
Hallo,

Zijn we weer met een update;

Van de week eindelijk vier Blue Box adaptor plates kunnen bemachtigen.
Deze adaptors zorgen voor de verbinding tussen de statieven (die ik nog zoek) en de "seating tracks" die in een Blue Box flight case (die ik ook nog steeds zoek) zitten gemonteerd.

Door stom toeval heb ik nu ineens ook 16 (goed voor 4 x Blue Box) "seating tracks" met bevestigingsplaten er bij.
Deze platen zitten gemonteerd tussen de Blue Box en de flight case in, zodat je de Blue Boxen kan laten vliegen of op een statief kan zetten met de eerder genoemde adaptor plate.

Deze "seating tracks" met bevestigingsplaten zaten in twee sets "Heuvelman" Blue Boxen.
Ik had de kasten al bij het vuil staan toen ik eens het idee kreeg om eens te checken hoe de "seating tracks" vast zaten.
Wat bleek, de alluminium platen die aan de binnenkant zijn gemonteerd zijn gewoon origineel SA Blue Box platen, alleen dan in de kast gemonteerd i.p.v. bovenop als bij de echte Blue Box.
Na wat schroefwerk de platen op mijn Blue Boxen gehouden, en warempel alle gaten komen precies uit.
De "Heuvelman" Blue Box blijkt dus een ideale donor te zijn om een Blue Box op te knappen.
Zijn ze dan nog ergens goed voor laugh :D.

Wat mij nu overigens ook opviel bij de "Heuvelman" kasten, dat de inhoud van de kast (luidspreker gedeelte) gehalveerd is t.o.v. de originele Blue Box. De basspoorten zijn ongemoeid gelaten.
Mooi laag kunnen deze kasten nooit gehad hebben.

TIP: het folie van een RCD wil weleens wat gaan rimpelen (spanningsverschillen in het materiaal (kapton)). Door het losse raam met het folie met de kopse kanten een paar keer op een harde ondergrond te tikken (alle vier de kanten apart) "zet" het foliemateriaal zichzelf weer en zullen de rimpels minder worden of zelfs verdwijnen.

Hieronder nog wat extra kijkvoer van SA membramen (folies), ik had ze nu eens een keer alle drie tegelijkertijd in huis, dus even wat foto's gemaakt.
(van links naar rechts: nieuwe SA 8520 (Philips RSQ8P), gebruikte SA 8525/26 en een nieuwe SA 8535)

* voorkant SA ribbon folies.
* achterkant SA ribbon folies (let op de middelste, die heeft het een beetje warm gehad (maar speelt nog steeds)).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 390
13-7-2009 02:23
Hoe zit het nou met her ribbon verhaal dan.
Hebben de mensen van SA dit patent overgekocht van Philips of is een ingenieur "overgelopen" naar SA misschien?

En waarom werkte SA eerder vrijwel uitsluitend met JBL en later ineens
met eigen drivers, nou ja eigen rip-off's van Das en JBL drivers.

En hoe zit het tegenwoordig met SA, zijn ze failliet of niet?
En komt ernog een keer wat nieuws wan t meeste wat ze leverden is
al jaren leverbaar, zeker kwa gewicht, geluidsdruk, uitstraling en dergelijke.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
13-7-2009 07:59
Hallo Dexter,

dexter schreef:

En hoe zit het tegenwoordig met SA, zijn ze failliet of niet?
Stage Accompany is inderdaad weer failliet, het faillisement is op 24 Juni 2009 uitgesproken.
Of het dit keer weer tot een doorstart komt is nog maar de vraag.
En komt ernog een keer wat nieuws wan t meeste wat ze leverden is
al jaren leverbaar, zeker kwa gewicht, geluidsdruk, uitstraling en dergelijke.
De kans dat ze nu dus weer met wat nieuws komen is natuurlijk sterk afhankelijk of ze nog een doorstart gaan maken.

Een paar maanden terug ben ik bij SA in Zwaag geweest.
Genesis (line-array) is een van de laatste producten die SA heeft ontwikkeld.
Nieuwe versterkers stonden ook toen op stapel.
Je moet begrijpen dat het totale personeelsbestand van SA niet meer als tien personen bedroeg.
De ontwikkeling van nieuwe producten moest uit de mauw komen van een engineer, namelijk René van der Laan.

De antwoorden op je andere vragen houd je van mij te goed, daar het nogal een lap tekst gaat worden en ik nu moet gaan werken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)