Forum > Newbie Forum

XLR Kabel "Mic kabel of Luidspreker kabel"

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WagterboerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2006
Laatste: 18-8-2010
Berichten: 36
4-3-2009 09:01
Goedemorgen ,

Misschien een hele domme vraag volgens velen hier, dat kan ik me voorstellen, maar toch is het voor mij niet geheel duidelijk.

1. Zit er verschil in een mic kabel en een luidsprekerkabel (beide XLR -> XLR)

2. Hoe kan ik het verschil zien tussen een XLR microfoon kabel en een XLR luidsprekerkabel.

3. Wat gebeurt er als ik een mic kabel gebruik ipv een luidsprekerkabel of vice versa

In de webshop staat er soms wel bij dat het om een mic kabel gaat. maar niet vaak als het om een luidspreker kabel gaat.

Ik zoek dus 2 XLR luidspreker kabels, goede kwaliteit (neutrik) en zo'n 5 a 10 meter lang

Hopende op meer info,

Groeten Leon
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-3-2009 09:06
Zoek je luidsprekerkabel voor speakers die geen ingebouwde versterkers hebben OF zoek je "luidsprekerkabel" voor speakers die wél een ingebouwde versterker hebben? In dat laatste geval heb je namelijk GEEN luidsprekerkabel nodig maar microfoonkabel.

Luidsprekerkabel: 2-aderig, dikke draden om veel stroom te kunnen geleiden.
Microfoonkabel: 2-aderig + afscherming. Aders zijn dun (loopt amper stroom door) maar goed afgeschermd.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WagterboerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2006
Laatste: 18-8-2010
Berichten: 36
4-3-2009 09:13
Bedankt voor de snelle reactie Dre,

Het gaat om speakers mét ingebouwde versterker.
Heb je zo gauw een linkje wat het beste is wat jullie hieraan in huis hebben?

En ff nog 1 vraagje..

Wat kan er misgaan als ik luidsprekerkabels gebruik ipv microfoonkabels?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-3-2009 09:19

wagterboer schreef:

Bedankt voor de snelle reactie Dre,

Het gaat om speakers mét ingebouwde versterker.
Heb je zo gauw een linkje wat het beste is wat jullie hieraan in huis hebben?
Proel kabel met Neutrik stekkers
DAP kabel met Neutrik stekkers

Volledige lijst (van budget naar beter) is meer dan eens (ik denk zelfs meer dan 10 x) op het forum gepost.
Wat kan er misgaan als ik luidsprekerkabels gebruik ipv microfoonkabels?
Grote kans op brom (doordat er geen afscherming is en één van de pennen vaak eenvoudigweg niet aangesloten is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WagterboerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2006
Laatste: 18-8-2010
Berichten: 36
5-3-2009 09:55
Microfoonkabel is hetzelfde als een gebalanceerde XLR kabel?
Luidsprekerkabel is hetzelfde als een ongebalanceerde XLR kabel?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-3-2009 10:00

wagterboer schreef:

Microfoonkabel is hetzelfde als een gebalanceerde XLR kabel?
Yep.
Luidsprekerkabel is hetzelfde als een ongebalanceerde XLR kabel?
Nope. Wellicht een optie de materie toch eens wat door te lezen (o.a. techtalk en de vele topics over dit onderwerp in ons forum).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-3-2009 18:40
Waarbij overigens opgemerkt kan worden dat ik al heel lang geen luidsprekerkabel met XLR's meer heb gezien. Volgens mij zijn ze bijna uitgestorven en vervangen door Speacon. Jack komt nog wel voor, mn bij gitaardingen enzo.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
9-3-2009 10:41

Aart schreef:

Waarbij overigens opgemerkt kan worden dat ik al heel lang geen luidsprekerkabel met XLR's meer heb gezien.
Gistermiddag nog een paar honderd meter voorbij zien komen (in m'n "rommelhok"). En dat was ook gelijk de reden waarom ik in DAT geval voor XLR had gekozen (eenvoudig koppelbaar). Overigens zou ik, als het weer zou doen, kiezen voor 4-polige XLR stekkers (geen verwarring mogelijk en goed belastbaar als je 2 bij 2 pennen pakt).
Volgens mij zijn ze bijna uitgestorven en vervangen door Speacon.
^%#^&%%$. Zijn we allemaal net gewend geraakt aan Speakon, komen ze al met de opvolger: Speacon... laugh :D
Jack komt nog wel voor, mn bij gitaardingen enzo.
Een jack stekker is de meest waardeloze flutterige rukstekker op deze aardkloot. Voor laagspanning zijn ze al 100% waardeloos, voor vermogenstoepassingen kun je daar nog de nodige procentjes bij op gooien.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
9-3-2009 11:06
Speakon dus. Sorry Dré wink ;)

Wat betreft jack ga ik overigens niet geheel met je mee. Voor luidsprekers is het stom, maar voor sy line audio en inserts wordt het zeer veel toegepast en zie ik de voordelen ook wel. Het is flink kleiner als XLR, heeft schakelaars op de chasssisdelen (patchpanels !) en de verbinding kan draaien (geen kringels, gemakkelijk prikken) Onze mixer zou twee keer zo groot moeten zijn als er alleen XLR's bestonden.
Qua slijtage merk ik eigenlijk geen verschil tussen jack of XLR (alles Neutrik).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
9-3-2009 11:38
Grote nadeel van de jack stekker (naast het feit dat met name de budget fabrikanten die krengen verchromen in plaats van voorzien van de juiste legeringen) is de contactdruk. Die is er gewoonweg niet. En bij een lage contactdruk is er maar "dit" nodig om een onbetrouwbare verbinding te krijgen. En precies dat zie je dan ook vaak. Draai maar eens aan een jack stekker terwijl hij op z'n plaats zit. Kans is groot dat je bijgeluiden hoort in de audio. Friemel nu eens aan een XLR (zonder hem eruit te trekken). Kans is groot dat je geen bijgeluiden hoort in de audio.

Verder heeft een XLR stekker zelf reinigende contacten (ook dat is volledig afwezig op een jack stekker). Ook is de verbindingsopbouw bij een Jack volslagen onzinnig. Het begint met een contact tussen "heet" van de stekker en massa van het chassisdeel. Daarna heet naar koud en koud naar massa. En pas daarna komt de verbinding correct tot stand. Tijd genoeg dus voor vereffeningsstromen om je ingangen naar de halfgeleiderhemel te sturen en schril contrast met een XLR stekker (waar de massa altijd de eerste is die contact maakt).

Inserts op tafels kunnen prima uitgevoerd worden met 5-polig XLR (is de boel gelijk netjes gebalanceerd). Op de $$$ tafels zie je dat ook gebeuren (op de mindere goden eigenlijk nooit). Een 5-polige XLR neemt niet zo gek veel meer ruimte in dan een jack chassisdeel.

Contact-technisch is een tulpstekker al beter dan een jack (en dat terwijl de tulp stekker ook al niet thuis hoort in de profi wereld).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)