Forum > Newbie Forum

Welke DMX kabel te kopen en vraag over Parren

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
3-3-2009 22:28

JeroenVDV schreef:

I'm sorry, maar hier moet ik even "bezwaar tegen aantekenen". Een booster bevat een line-driver die sterker zou kunnen zijn dan de line-driver in veel tafels. Een splitter bevat per uitgang ook een line-driver!
Bezwaar aangekomen en geaccepteerd.

Je hebt volkomen gelijk.
Het is dat ik voornamelijk werk met boosters (gebruiken/testen/repareren).
Natuurlijk zitten er line-drivers in een splitter, het zou namelijk als je geen line-drivers gebruikt, domweg een 'deftige' manier van dmx-kabels knopen zijn.

Wel kun je, op geen enkele manier ontkennen dat, vooral bij lange lengtes, veel fixtures, veel dmx-corruptie, je veel beter een booster kan gebruiken dan een splitter.
Bij een booster is elke uitgang, behalve de hot-out, optisch gesplitst van de rest. Hierdoor is de kans op aardfouten en echo's uit andere lijnen uitgesloten.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
3-3-2009 22:34
Zelfs de goedkope Showtec (Botex) DMX splitters hebben geïsoleerde uitgangen (dus ook daar denk ik dat je een beetje fout zit).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
3-3-2009 22:55
1 x bewerkt. Laatst door Douwe op 3-3-2009 23:05
Sorry Dré maar ik ga niet mijn rig toevertrouwen aan een Showtech splitter, anders mag het namelijk niet genoemd worden.
De kans op storing bij Showtech is te hoog om in te zetten, bij een cruciaal onderdeel als een booster.
Zelfs de top-range producten hebben problemen maar dat is voornamelijk door vallen, gooien, of een maandag morgen model.

[edit]
Natuurlijk doet de Showtech wat ie moet doen en als je er voorzichtig mee bent, zal je er zeker plezier van hebben, want een booster/splitter bespaart vele lengtes kabel.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
3-3-2009 23:02

Douwe schreef:

Sorry Dré maar ik ga niet mijn rig toevertrouwen aan een Showtech splitter, anders mag het namelijk niet genoemd worden.
Maakt niet uit. Geval is echter dat zelfs zo'n ding een galvanische scheiding heeft (en of jij het product nu wel of niet vertrouwt verandert NIETS aan wat het product fysiek doet (en gelukkig maar, anders zou jij met je geest materiaal om kunnen zetten...)).

PS... Die splitters (gemaakt in de NCW fabriek) zijn ronduit uitstekend (zeker voor het geld dat ze kosten). Maar... Als je niet voorbij het logo kunt kijken dan zul je dat soort dingen nooit ontdekken natuurlijk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
3-3-2009 23:53

Dré schreef:

PS... Die splitters (gemaakt in de NCW fabriek) zijn ronduit uitstekend (zeker voor het geld dat ze kosten). Maar... Als je niet voorbij het logo kunt kijken dan zul je dat soort dingen nooit ontdekken natuurlijk.
Dré, je hebt helemaal gelijk, Showtech is goed spul voor weinig geld.
Helaas is het absoluut niet road-proof, je kun hoog of laag springen maar in de intensieve entertainment industrie trekt Shotech het niet.
Ik werk als freelancer voor de groter jongens in Europa, bijna allemaal gebruiken ze materiaal van Showtech. In mijn ogen leverd Showtech, doet wat het moet doen maar daar betaal je dan ook voor, producten. Er is helemaal niets mis met Showtech.

Maar om een Showtech met een XLNT te vergelijken, is een beetje hetzelfde als een
Octavia met een Q7
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
4-3-2009 00:08
Kijk eens hier naar

Wat je hier ziet is een Velleman booster/splitter.
- Intern netjes opgebouwd.
- Elke uitgang (5X) heeft zijn transformator, zekering, voeding (LM7805) een optocoupler met daarachter een comparator om het signaal weer netjes te maken. Daarna nog een linedrivertje (SN75178).

Wat wil je nog meer? En dat voor die paar tientjes? laugh :D

@Douwe, ben jij in bezit van zo'n ZLNT ding? Wil je daar een keer de schroevendraaier in zetten en een foto van het binnenwerk posten. Ik ben best benieuwd wat ze daar doen om het beter te maken.
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
4-3-2009 01:01
Niet in bezit van, ik ben een freelancer, wat de k%t zou ik met een booster moeten? Het is al ronduit schandalig dat ik, zo nu en dan, een show moet redden met een verloopje of een ratelandje.
Maar volgende keer als ik er eentje open moet schroeven, maak ik een paar foto's.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-3-2009 18:54
De splitter op die foto is wel een slecht voorbeeld, de bedrading slaat als transmissielijn en qua HF interferentie nergens op. De Showtec die hier hangt zit netter in elkaar en gebruikt korte driepolige flatcable'tjes.

Een dikke VDR over de netspanningsterminals bleek hier nuttig om de printtrafo'tjes heel te houden als je het ding met de zelfde schakelaar schakelt als een paar grotere trafo's.

Ik heb nooit een technische bevestiging gevonden van het boosterverhaal en 'sterkere' DMX signalen e.d., en ben nog altijd geneigd het af te doen als nonsense. Ik ken alleen splitters met gewone tranceivers. (als gespecificeerd in de RS485, nu EIA 485 norm)
Heeft iemand misschien een link ?
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
8-3-2009 23:05
Ik heb het schema even hertekend van dit ding:

Eigenlijk is het vrij simpel. Of je "tapt" het signaal af en gaat via de splitter weer verder, of je gebruikt daarna de interne terminator (120Ohm)

Daarna zie je dit zitten. Je hebt een hoofdvoeding en 4 voedingen voor de 4 aparte uitgangen.

In mijn schema komen beide voedingen van een trafo en zijn er 3 uitgangen weg gelaten.
Met een beetje technisch inzicht kom je er wel uit. Wat zou je hier nog aan kunnen verbeteren?

Klik hier voor het schema (pdf)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
8-3-2009 23:10

Aart schreef:

Een dikke VDR over de netspanningsterminals bleek hier nuttig om de printtrafo'tjes heel te houden als je het ding met de zelfde schakelaar schakelt als een paar grotere trafo's.
Zou je dit iets meer kunne toelichten? Dit volg ik niet helemaal happy :)

Aart schreef:

Ik heb nooit een technische bevestiging gevonden van het boosterverhaal en 'sterkere' DMX signalen e.d., en ben nog altijd geneigd het af te doen als nonsense. Ik ken alleen splitters met gewone tranceivers. (als gespecificeerd in de RS485, nu EIA 485 norm)
Heeft iemand misschien een link ?
Mja het kan toch niet "sterker" zijn. Het is een vast protocol. Eigenlijk zijn splitters een betere benaming dan boosters.. Maar ik vraag mij af of bepaalde USB-DMX apparatuur zich aan de RS485 norm houd. Want zonder "booster" krijg ik op een keer problemen bij een wat langere kabellengte. Maar ik gebruik dan ook geen DMX kabel.. wink ;)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)