Forum > Zelfbouw Speakers

Aanvulling luidspreker database WinISD PRO

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
27-2-2009 08:21
automatisch invullen afzetten invullen terug aanvinken en dan gaat het. Moet ik wel achteraf, na het saven, dingen aanpassen die niet juist zijn.
@ daniel, bedankt voor je hulp en ondersteuning.
Het zou toch handig zijn, gewoon dingen ingeven zonder kontrole, mischien is dat wel als je dat automatisch berekenen afzet?
Ook nog bedankt de hr Rademakers voor zijn handleiding.
Wel raar als je bestaande boxen ingeeft en de resultaten bekijkt, dan is het allemaal toch niet zo vlak. Maar ja in hoeverre heb je dan de juiste speaker gegevens.
Dan komt het volgende, opmeten van een speaker. Ik zou graag weten in hoeverre een speaker dan afwijkt van een speaker die je zo in de handel kan kopen.
Maar dat zou dan een ander topic worden.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
27-2-2009 09:17
Hallo Kitman,

Hier een citaat van een van de schrijvers van WinISD Pro:

Janne Ahonen schreef:

WinISD driver editor requires that parameters fullfill T-S-model equations at the precision of 10^-10. This means that you shouldn't enter all the parameters by yourself. Sometimes this is difficult, because all manufacturer's parameters seem not to match the constraints they should. I'd wish that manufacturer's would take this issue more seriously. This is just to ensure that people don't enter invalid data.
Dit is dan ook de reden waarom je de blauwe (door WinISD berekende) velden niet moet veranderen. De afwijkingen t.o.v. de opgegeven waarden van 18 Sound zijn in dit geval nihil en dus niet iets om je druk over te maken.

Opmeten van T/S parameters is altijd goed om een keer zelf te doen :-) Een leuk en handig boek hierbij is Luidspreker-meettechniek van J. D'Appolito, ISBN 90-5381-116-8.
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
28-2-2009 08:51
Ik heb wat gegoogeld en heb "Speaker workshop" gevonden, een freeware programma om speakers op te meten.Clio-win zou nog beter zijn maar dan ben je al snel 800 Euro kwijt. Met zo een programma zou je van een bestaande box de speaker kunnen opmeten. Daar zou je veel van kunnen leren denk ik.
Is er hier iemand die daar ooit mee gewerkt heeft? Het lijkt me wel ingewikkeld.
Ik heb hier ook een boek waarin staat hoe je dat manueel moet doen, maar dat is niet echt juist.
Als er genoeg replay is kan het een nieuw topic worden, daarom zet ik het snel hier neer.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
28-2-2009 18:46
Als je direct aan de slag wilt is Speaker Workshop denk ik niet wat je zoekt. (Hiervan is overigens ook een handleiding te vinden op Internet).

Audiotester daarentegen is misschien wel het meest eenvoudige programma dat ik ken en is voor 3 tientjes verkrijgbaar. Dit programma meet met een sweep en is voor impedantiemetingen dus prima geschikt.

Een andere optie is SmaartLive (versie 5). Hier loops reeds een topic over.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)