Forum > Licht

Verschil tussen DMX kabels en XLR kabels

(23 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
20-2-2009 23:31
Even een kleine kick, hiervoor word gepost dat een tasker c-801 kabel rustig gebruikt kan worden voor audio toepassingen. Geeft die 110 ohm weerstand daarvoor geen problemen?
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
21-2-2009 17:12
Ja kan gerust, nee geeft geen problemen. Zie hier.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
21-2-2009 18:49
Ik vind het hele impedantie verhaal altijd maar een beetje dubbel.
Het begrip impedantie is vrij ingewikkeld.
Wat in de praktijk belangrijk is, is dat digitale signalen een schoon 'pad' hebben waar ze doorheen lopen. Zodra een digitaal signaal (bliepje) door een kabel loopt en opeens iets tegenkomt met een andere impedantie word er een gedeelte terugekaats (in dezelfde of tegengestelde fase) Het bliepje wat overblijft is minder sterk.
Dit gebeurd zelfs al bij flinke knikken in de kabel. Een strak opgerolde kabel geeft ook al een impedantiefout. De meeste dmx fixtures geven ook al zo'n fout. Ik zie dit regelmatig bij goedkope dmx rokers.

Even voor de duidelijk: alleen bij de overgang naar een andere impedantie krijg je een reflectie, een kabel met een ander impedantie dan 110 ohm werkt net zo goed met dmx.

Er kunnen 2 problemen ontstaan: Afgezwakte signalen, of rare bijsignalen (kunnen zelfs gaan bouncen)
Gelukkig is dmx en vrij stabiel protocol.

Om problemen tegen te gaan is de vaste impedantie van 110 ohm afgesproken. Om te voorkomen dat op het einde van je dmx keten het signaal niet terugkaatst, (de kabel houd immers ineens op waardoor het signaal terug bounced) heb je zo'n afsluitweerstand van 110 ohm nodig. Deze 'snoept' het bliepje op.

Nou is in mijn ogen de kabel niet zo heel boeiend, echter de pluggen wel. Hier zitten namelijk de grootste inpedantiverschillen (dit zijn obstakels voor het bliepje)

Ik gebruik ruim 6 merken kabels doorelkaar heen en ik heb nooit dmx storingen.

In de toekomst ben ik van plan hier meting aan te gaan doen. (dit kan met een tdr meter)
MB Audio systems
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
21-2-2009 20:54
Gelukkig is dmx en vrij stabiel protocol.
Ben ik het niet zo mee eens..
Als DMX gemoduleerd was geweest of zelfs alleen maar een vaste timing kende (dus een vaste tijd, of zelfs enkel maar een veelvoud van 4 uSec als tijd tussen frames en kanalen) waren er veel minder vage (compatibiliteits-) problemen geweest. Denk aan b.v. AES/EBU, wat vele malen sneller is en in de praktijk toch betrouwbaarder.
DMX is gewoon wat (te) simpel van opzet, zoals ik het inschat omdat het stamt uit het 'pre-microcontroller' tijdperk.

Voor een uitleg over transmissielijnen zie de Wiki of Google. Op een gewone scoop is het met de juiste koppeling ook aardig te bekijken, DMX is met 4 uSec als kortste periode erg traag. Als je er aan gaat rekenen blijkt de golflengte zelfs zo lang dat er in de meeste installaties nauwlijks spraken is van een transmissielijn..
Dat er toch, en soms zelfs reproduceerbare, problemen met terminatie etc. gemeld worden komt imo voort uit het niet-standariseren van de timing. Als je dan pech hebt en je monstert op het randje van een bit valt 'ie om zodra er een reflectie op hetzelfde punt zit.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)